Annons:
Etikettlöshoppning
Läst 2893 ggr
Rafflan
11/9/10, 11:01 PM

Hoppa barfota?

Vi har löshoppat min polle på "hemma-byggda" hinder med jätte lätta bomar, dem kan t.o.m blåsa av ;)

Och det är tur att dem är så lätt för när han blir för ivrig kan han ibland hoppa av fel och tutcha/slå i med benen eller hoven. Nu ska vi upp och löshoppa honom på riktiga hinder och då ska han få ha damasker runt om, men börjar nu fundera då han är barfota och bomarna är ju riktiga bomar som är ganska hårda. Tror ni att det är risk att om han slår i kan skada hoven nåt?

På sommaren och när det är ojämnt och hårt i hagen brukar han kunna slå bort små bitar på yttre  hovvägen, så han har inte super hårda hovar och har gått skod sen i augusti/september.

Annons:
Zahara
11/10/10, 9:26 AM
#1

inga problem att hoppa barfota! inte för hindrets skull.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
11/10/10, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min hoppas alltid barfota. Inga problem där. Om du sätte på damasker/benskydd/boots så är det upp till dig.

Bilden är från en hoppträning o man ser att min totto är barfota :D visserligen ingen hoppbild men man ser ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
11/10/10, 12:01 PM
#3

#2 eftersom jag vet han kan slå å så blir det damasker ;)

Men din har väl ganska hårda hovar också? min kan ju flisa sig på yttervägen under dåligt väglag :/

Kan medela att det bli löshoppning nu på söndag, ska bli spännanade :D 
å lite nervöst ;)

Ev får pollen skor på fredag, annars blir det barfota ;P

LinaN
11/10/10, 12:05 PM
#4

#3 min har väldigt hårda tassar, men han flisar sig också om man rider på stenig grusväg osv. Det brukar jag ordna till med en rasp, det krävs så litet att få ordning på det att min hovslagare har sagt att det är helt ok att fila litet när han blir flisig.

Men om din häst inte har ont av att gå barfota, varför ska du då sko honom? Hovarna mår i regel bättre utan skor än med skor (det hänger på individen men en som gått barfota en längre tid brukar inte behöva skor)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
11/10/10, 1:14 PM
#5

#4 han har gått barfota i ca 2-3 år, dock när jag började rida med regelbundet och träna mer ridningen i sommras (innan har focusen mest legat på hantering, och få kontroll på problem beteenden) slet han ner hovarna för mycket så var ömfotade, då valde jag att sko honom. Sen har han nu tappat alla skorna så dags att sko om honom för att jag ska kunna rida nu när snön och halkan kommit.

LinaN
11/10/10, 2:47 PM
#6

#5 men då är jag med. :) sliter de så de blir ömfotingar så ska de ju gärna ha skor eller andra doningar på tassarna så de slipper få ont.

Jag måste sko min bak nu för att korrigera en skevhet i hoven som blivit värre under senaste halvåret så nu är det inget att be för.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: