Annons:
Etikettutrustning
Läst 2747 ggr
ForYourMalice
2010-09-14 14:36

Sanningen om bett

Inget bett är skarpare än handen som håller i tygeln

Det är delvis sant, men oavsett hur lätt man är på handen finns det ändå bett som är direkt olämpliga och ger hästen dubbla signaler.

Den här videon visar genom en 3D modell hur olika bett verkar i hästens mun, och resultatet är skrämmande.

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

Jag tycker inte att man ska använda sig av tvådelade bett. Jag vet att den traditionella skolan hyllar dessa, och de ska gärna vara tjocka och runda för att vara extra milda, trots att de då i själva verket blir skarpare eftersom de tar större plats i hästens mun.

Jag vet inte vad andra fått lära sig på ridskolan, men läran om bettens egentliga inverkan på hästen ingick då inte i min ridskola. För er som heller inte fick någon finns här chans att ta igen det nu.

Man gör inte fel medvetet, fel är något som man gör medvetet trots att man är införstådd i konsekvenserna av det. Med det vill jag ha sagt att ha inte dåligt samvete för det som varit, tänk istället på vad du kan göra framöver.

En annan sak som är väl värt att uppmärksamma som inte tas upp i tidigare nämnd video är effekten av pessoabett. Läs och lär..
http://velepa.blogg.se/2010/january/lasvart.html

"Tro inte bara för att du hört det. Tro inte bara för att många säger det. Tro inte bara för att det står skrivet i en bok. Tro inte bara för att dina lärare eller de som är äldre säger det. Tro inte på tradition för den har blivit överförd genom många generationer. Men efter observation och analys, när du hittar något som låter förnuftigt och logisk, och det stödjer det goda och är till välsignelse för alla, acceptera det och lev upp till det"
- Buddha

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Annons:
[Tovab]
2010-09-26 20:55
#1

Pessoa och 2-delat syns väldigt ofta på ridskolan. Och även på många andra hästar tyckar jag att man ser pessoa på.

Själv rider jag min ponny med ett 3-delat och hack :) Och då är det en nordsvensk med en jäkla massa extra energi. Hon kan bli hetsig och hålla på, hon kan bli stark om hon vill. Men vill inte betsla upp henne och jag har aldrig behövt säga till henne genom att dra henne i munnen :)

ForYourMalice
2010-10-17 02:33
#2

#1

De två (hack och tredelat) plus raka bett tycker jag är de bästa man kan användaGlad

Klokt, hoppas bara att fler tänker så. Ofta räcker ju rösten gott och väl när man behäver säga ifrån.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

[Tovab]
2010-10-17 11:17
#3

#2 Håller med Glad

ella99bella
2013-01-08 17:03
#4

vill putta upp den här tråden igen..

Mvh/Ellen<3Glad

sofiek90
2013-01-08 23:43
#5

Jag använder novabett, ett tredelat fullcheek + ett rakt med äpplesmak. Ponnyerna har valt betten och då får det bli dom.

MVH

Sofie

Emshify
2013-01-09 21:23
#6

Ja, tredelade bett känns ju betydligt roligare än tvådelade… Jag har bara haft tredelat på mina hästar, aldrig tvådelat. Har även använt Pelham, Nova och rakt gummibett utan stålkärna. :)

Annons:
mausan
2013-01-19 01:26
#7

använder endast rakt, hack eller tredelat! fy vad jag önskar att man kunde rida totalt smärtfritt :(

@ the gym

Emshify
2013-01-19 13:43
#8

#7 Vem säger att man inte kan rida totalt smärtfritt?

mausan
2013-01-21 19:25
#9

#8 hästar är inte gjorda för att rida på, oavsett hur grym din sadel är /eller om du rider barbacka så försämras blodtillförseln till musklerna där du sitter och efter en kvart-halvtimme så produceras det mjölksyra och hästen får obehag

@ the gym

Emshify
2013-01-21 19:35
#10

#9 Självklart är hästar inte gjorda för att rida på, men för det behöver de väl inte lida av det? :) Att det produceras mjölksyra i musklerna beror ju inte bara på utrustningen eller för att man just rider på hästen, mjölksyra produceras naturligt i hästens (och många andra levande varelsers) muskler när den utför så pass krävande arbete att muskeln inte hinner syresättas. Då bildas det en slaggprodukt i muskeln, vilket är mjölksyran. Detta kan ske under en hoppträning såväl som när den galopperar i hagen med sina hästkompisar. :) Mjölksyra är naturligtvis inte så roligt att känna, men det är ingenting farligt och det är helt naturligt. :)

yadhayezibas
2013-01-22 14:15
#11

Usch man får ju ångest…Det är inget nytt för mig detta MEN det blir så verkligt och jag får ont i magen när jag tänker på alla hästar man ser där ryttaren hänger i munnen på dom. Obestämd

Nu rider jag min häst på Bosal (bettfritt) mestadels pga att hon saknar en tand i bettläget och för att hon avskyr bett. Men ibland rider jag med ett stångbett som hon tycker om och funkar med. Och min dotter rider sin ponny på bett ca 1 gång/vecka resten på hackamore. Så jag känner ändå att vi är ganska snälla mot våra hästar.. Glad

Upp till toppen
Annons: