Annons:
Etikettfälttävlan
Läst 3263 ggr
[Hallonqvist]
2009-09-30 11:49

Börja med fälttävlan

Som gammal dressyr-ryttare som hoppar för mycket, eller hoppryttare som dressyrar för mycket, vet inte riktigt, så har jag efter många år kommit fram till att det är dags att sadla om och börja med fältävlan istället. En gren som alltid intresserat mig men på nåt sätt har jag aldrig prövat, har haft fel häst för ändamålet.
Men nu har jag en häst som har alla förutsättningar för att gå bra i terrängen, så nu är det bara 25 frågor att avklara först.

Hur går jag tillväga för att börja och var hittar jag regler? Går det att "läsa sig till sporten" via TR??
Ska förtydliga att jag är vuxen ryttare på ungponny, därav att regelverket kanske blir knepigare….
Tacksam för all hjälp! Har gogglat mig blå men hittar inget specifikt.
Har grönt kort men inget mer. Ponnyn är under inridning så vi har ingen brådska. Tidigast nästa år, hon blir 4 till årsskiftet.

Annons:
HannaT
2009-09-30 15:47
#1

Hoppas att Emma kikar in här, hon verkar kunna det här med fälttävlan. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

emmahagstrom
2009-09-30 21:25
#2

#1 Haha :)

#2: Kul att du är intresserad av fälttävlan, det är underbart kul!
Men alltså för det första så måste man ju ha fälttävlanskort så jag skulle satsa på att ta det först och sedan ta reda på det du fortfarande undrar över. :) Att plöja igenom TR låter inte som någon bra idé i mina öron, fälttävlansreglerna är otroligt förvirrande och det blir bara mer och mer eftersom det blir nya regler hela tiden… Men det brukar falla på plats när man kommit iväg på första tävlingen. Jag har dock ingen erfarenhet av överårig ryttare på ponny men det står såhär i TR: Överårig ryttare ges möjlighet att rida ungponny (t.o.m. 6 år ) i samband med ponnyklass t.o.m. 80-klass, då i form av clear round och bildar då egen klass. I övrigt äger överårig ryttare ej rätt att starta ponny i fälttävlan. Ungponny får startas när den är 5 år men då max P90, därefter ska den vara 6.

[Hallonqvist]
2009-10-02 16:18
#3

#2 Tack! Då antar jag att jag får nöjet att starta henne som 5- och 6åring iallafall då. Ska leta med ljus och lykta efter någonstans där jag har möjlighet att ta fälttävlanskortet, men det verkar vara stört omöjligt att hitta. Ska maila Stockholms Ridsportförbund och fråga.

emmahagstrom
2009-10-02 22:57
#4

Gör så. Annars kan du ju kontakta din klubb och fråga om dom kan dra ihop något, det är säkert många som är intresserade. Det kan ju inte vara så mycket jobbigare än att hålla i en grönt kort-kurs.

dijete
2009-10-03 03:17
#5

Du kan ju alltid åka till Borås Fältrittklubb? Vi har kurser för fälttävlanskort vet jag..

[Hallonqvist]
2009-10-07 09:58
#6

#5. liiiite långt bort. Jag bor i stockholm. Flört

Annons:
dijete
2009-10-07 23:13
#7

#6 Aha. Trodde du bodde i Gbg som uppfödningen, men om du hälsar på så Flört

[Hallonqvist]
2009-10-12 20:53
#8

Nepp tyvärr, jag är utflyttad sen några år tillbaka :)

Strul83
2010-07-04 01:08
#9

Hur tar man fälttävlanskort? Kostar det något? =)

Upp till toppen
Annons: