Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3282 ggr
Fuxia
2009-07-09 17:38

Vad har du för mål?

Vad har du för mål i hoppningen i framtiden?
Vad behöver man kunna i dressyr innan man ger sig in på hoppning?

Annons:
J-Parnebo
2009-07-09 17:45
#1

Mitt mål är att komma upp i Lokalt med Aurora.
Jag tycker att man ska kunna grunderna i dressyr, men beror också på vilken nivå man vill tävla i hoppning.

HannaT
2009-07-09 18:36
#2

Ska man upp på i högre klasserna bör man ha en häst som är välriden i dressyren. Då behöver ju hästen vara lydig, spänstig och trampa under sig bra. De flesta hästar kan komma runt lättare banor utan att vara så välridna, men jag tycker att man ska rida mycket dressyr vilken nivå man än tävlar/tränar hoppning på.

Mitt mål med Kalle är inte mer än att tävla lokalt. I framtiden vill jag även ha en häst med mer kapacitet, och kanske komma upp till iallafall 130-klasser.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Bacchus-a
2009-07-09 21:01
#3

I år har vi inte så mkt mål!

Men vinna en LB lokal, klara en MSVB bana felfritt på träning ;)

Nästa år är det att Starta LB regional på våren, starta Fälttävlan och på hösten att få placering LB regional och starta LA regional.

Hästen ska vara lydig. Lyssna för framåtdrivande och tillbakahållande. Kunna hålla formen i övergångar. Klara Halt-Galopp och tvärt om. Och såklart kunna ha hästen i form, inte bara i nacken som folk har, utan den ska trampa under sig bra.

Btw! Det är en D ponny jag har ;) <3

Tin-Tin74
2009-07-09 23:18
#4

Just nu är mitt mål att åter komma upp i sadeln så fort som möjligt. Min dotters mål är att innan nästa år kunna starta en vanlig enkel CR med skapligt resultat.

Loa-bg
2009-07-10 11:53
#5

Med Storm har jag som mål att nolla ett par LC, han är ju främst dressyrponny så därför hoppar vi inte så mycket.

Imorgon debuterar jag och Lotus tillsammans 90 cm x) Känns fjolligt att rida 90 cm med en häst som gått 130 framgångsrikt, men tja, vi (jag) är inte redo för det än. Jag har som mål att tävla 110 efter lagtävlan div. 2 och till sommaren 2009 vill jag klättra vidare till 120. Tanken är att tillslut komma upp till 130, tävla stadigt och få erfarenhet.

Jag skulle nog i stora drag säga att man ska kunna tävla dressyr i samma svårighetsgrad som man tävlar hoppning upp tom. LA.

Marija
2009-07-10 14:50
#6

#5 Lycka till imorgon!

Ta med dig fotograf så att vi får se bilder sedan :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Annons:
Fiona
2009-07-10 20:01
#7

#5 Lycka till :)

Mitt mål är att rida lokal LD på Dodde i hoppning, ve behöver dock träna mycket dressyr fram till dess för lydnad & formens skull!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tin-Tin74
2009-07-11 12:06
#8

#5 du har helt rätt man bör verkligen kunna rida dressyr om man ska hoppa. Vår tränare brukar säga att ska man hoppa LC bör man klara LB-dressyr. När det gäller lokal och regional nivå. Hur skulle det se ut om Malin Baryard och Rolf-Göran Bengtsson tävlade Grand Prix dressyr också? (Kanske inte så tokigt trots allt…)

Tin-Tin74
2009-07-11 12:07
#9

#5 Glömde……

ETT STORT LYCKA TILL PÅ DEBUTEN!!!!!!!!!

Du berättar väll hur det gick sen?

Emshify
2012-08-23 21:09
#10

Mina mål:

  • I år: Först och främst är målet att sätta igång min häst efter en skada. Hoppas även kunna följa planeringen för i år och starta 1.20, gärna få två felfria rundor så att vi är kvalade till 1.30.
  • Nästa år: Skaffa rutin i 1.20-klasser och gärna delta i någon mindre cup, t.ex. Sveland Cup och komma till final. På hösten hoppas jag kunna starta 1.30.
  • Framöver: Vill åtminstone rida 1.40 på min nuvarande häst. Hoppas kunna kvala till Falsterbo Tour of Amateurs om typ 2 år. I framtiden skulle jag gärna vela nosa på 1.50, det hade varit häftigt! :)

För övrigt tycker jag att du redan fått bra svar på vad man bör kunna i dressyren innan man börjar hoppa. Huvudsaken är i alla fall att man har full koll på start, stopp och reglage i alla gångarter samt att man är så pass följsam att man kan följa hästen över hindren på ett bra sätt. Ska man sedan avancera till mer komplicerade övningar och högre hinder behöver man givetvis kunna mer, men är det bara småhinder så krävs inte mycket mer än så. Kom också ihåg att ni aldrig kan utvecklas i hoppningen om ni inte utvecklas i dressyren/markarbetet.

Loveu
2012-08-26 00:04
#11

kanske hoppa 110 cm på banor och börja tävla det med d-ponnyn ,  iår skulle jag nog vilja kunna hoppa 1m på bana men oxrar och grejor :D

WhoCares-01
2012-08-26 12:52
#12

mitt stora mål just nu är att själv komma i form, tappa några kilo så jag kan börja rida igen…

anledningen att jag just nu inte rider beror på en skada jag fick för tre år sedan när jag ramlade av min häst Wilma på en hoppträning och slog i höften så hårt så hela bäckenbenet blev snett. det gick över efter behandling men kom tillbaka för ca 6 månader sedan. nu har jag inte ridit alls på nästan 4 månader på grund av smärta och även om jag inte är smällfet så kan det underlätta för min kropp att tappa de extra kilon jag dratt på mig sedan jag flyttade hemifrån och blev "bekväm"…

så målet ar först och främst att komma upp på hästryggen igen =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Spiritinthesky
2012-09-10 14:12
#13

Målet med Coop är att komma i form och balans. Han är väldigr trevlig, men bara riden i några månader pga att han växt så mycket. (Han är 4) men en liten klubbhoppning framåt vintern hade ju varit trevligt..

Zorinda tränar jag ju fortfarande mest grunder med, men på träning vill jag fixa 120 m och tävla ngn 90 1 m innan årsskiftet iaf! Som sagt är ju fortfrande prio ett att kunna stanna och svänga ;)

Lexus hoppas in nu under hösten och ska börja tävlas i början av nästa år för att hinna kvala till 4-års champ

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Gullan_J
2012-09-11 20:58
#14

Att tävla regionalt med mitt halvblod. Tävla ca 1.30 :)

Mvh Gullan

-Bättre ökänd än okänd

komkoma
2012-10-06 18:48
#15

Målet för mig och Aska är att kunna hoppa runt en bana utan att det blir dragkamp, höjden spelar ingen roll då det inte är det som är vårat problem. Hon blir lätt överladdad och därav lite spänd vilket resulterar i att hon springer så på hinder. Jobbajobbajobbajobbajobbajobbajobba….och jobba :P

Spiritinthesky
2012-10-07 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 när jag läste din kommentar kopplade min hjärna direkt till den här bilden… haha. Full fart frammåt

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Benjamin14
2012-10-09 19:49
#17

Mitt mål är att ersätta Roffes platsSkrattande Jag är bara 11 år så har lång tid på mejj! Jag tävlar nu på LC med min fd dressyr/travarponny! Med stabila resultat! Med min c-ponny ska jag starta LD/LC efter en vecka som min! altså nästa torsdag!:)

Spiritinthesky
2012-10-09 22:06
#18

#17 låter som ett trevligt mål! :D

Tänk bara på att skynda långsamt annars är det risk för ett steg fram, två steg tillbaka, ett steg fram, två steg tillbaka osv!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Benjamin14
2012-10-11 17:11
#19

#18 tackSkrattande

JenniferH
2012-10-17 16:15
#20

Mitt mål med just Ville är på långsikt att starta 120, och få till den disciplinen och lydnaden som verkligen inte sitter som det ska idag haha :)

Annons:
Offbeat
2012-10-18 00:57
#21

Mitt mål är att debutera 120 innan året är slut, har nosat lite på höjden på banträning och på träning självklart, nästnästa tävling blir det 110,115 och efter det en 120 debut :D Spännande!

Upp till toppen
Annons: