Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 3687 ggr
EnglaBellona
2011-08-18 21:39

Inhoppning av häst - Tips mottages tacksamt!

Så har jag äntligen hittat hit, till ett forum om mitt favoritämne! Och nu önskar jag genast er hjälp då jag vet att det finns mycket kunskap just i sådana här specialforum. Så här kommer väl en, va ska vi kalla det för, "fallbeskrivning"? :

Rider ett sto på sju år sedan snart en månad. Ett underbart klokt sto som är rättfram och nästan fullkomligt orädd. Hon är sent tagen vilket gör att det inte har blivit aktuellt med inhoppning förens nu. För tillfället ligger det planerat att vi ska träna dressyr för tränare en gång i veckan och markarbete/hoppning en gång i veckan, men jag behöver lite tips på hur jag ska göra denna inhoppning så smidig och positiv som möjlgt för min favorit ? Löshoppning är ju alltid aktuellt, men finns det något ni har gjort med gröna hästar, något ni har lagt till på träningsschemat för att stärka muskler, öka vilja och motivation och få goda resultat ?

Annons:
WornOut
2011-08-19 10:30
#1

Som du redan sagt: löshoppning! Men sen kan det även vara väldigt possitivt för hästen att hoppa ström :) (alltså många ekipage i rad)
Tycker även en bra grej är att hoppa små naturhinder ute i skogen. Min erfarenhet är iaf att dom allra flesta hästar är väldigt possitiva till detta.
Men mitt största tips (då syftar jag mest på en häst under inridning, vet inte hur grön din är?) är att rida ut i skog och mark VÄLDIGT ofta. Ger hästen en naturlig framåtbjudning och på samma gång väldigt mycket muskelträning, eftersom att det aldrig är helt plant och samma underlag när man rider ut :)

kaka1234567
2011-08-19 10:49
#2

tasavtryck

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Linnea
2011-08-20 10:54
#3

Kan hon gå över bommar så är det en bra början. Har hon väl löshoppat små kryss så hon förstår att hon ska hoppa så kan man ju hoppa små kryss uppsuttet, gärna med lite draghjälp av någon annan. Ska du sen börja träna hoppning så kommer ju tränaren med massa tips.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Kitty41
2011-09-01 20:03
#4

Not: Det man ska komma ihåg är att speciellt unghästen ser samma hinder från två olika håll som två helt olika hinder, så man ska alltid sänka höjden väldigt mycket när man hoppar från andra hållet :) då blir det positivt för hästen!

kaka1234567
2011-09-02 15:27
#5

Finbs de inte någon som kan komma med något smart och nyttigt eller är de tomt här ! jag har en kompis som behöver hjälp!

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

WornOut
2011-09-03 20:19
#6

Hjälp med vad?

Annons:
Offbeat
2011-09-06 09:55
#7

Travhoppa kryss med travbom innan 2,20 ifrån hindret om det är en stor häst då får den plats med två travsteg innan den hoppar och generellt tycker hästarna att det är enkelt.
När hästen är befäst med det så kan man lägga till en oxer bakom 5,5 meter ifrån då får hästen plats med ett galoppsprång och kommer bra där med. Eller bara plocka bort bommen och galopphoppa krysset.
Viktigast är att det aldrig blir för svårt i början. Hästen ska tycka det är kul och världens enklaste :)

**Malin**
2012-07-01 16:46
#8

Och om unghästen bara plöjer rakt fram ,vad ska man gjöra då =))) har försökt att lägga bommar på sidan ,så det bara gaår rakt fram !men då plöjs det HIHIHI;) är det någon mer som varit me om det ??

Mvh malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Upp till toppen
Annons: