Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 6441 ggr
[connemaraponnyN]
2011-08-24 15:48

För stor för sin ponny?

Hejsan, sitter och grubblar på hur man vet om man är för stor för sin ponny? Om det kanske finns nån sorts "tabell" eller nåt? :P

Jag är i alla fall 167cm (väger 50-60kg) och min ponny är 146cm hög, en connemara. 
Jag brukar fråga dom som ser mig rida om de tycker jag är för stor för han, en del skrattar bara och säger nej, andra säger att de inte tänkte på det. men det är en som har sagt att jag borde tänka på att köpa storhäst och sluta rida ponny..

Tacksam för svar!

Annons:
Rustibuss
2011-08-24 16:13
#1

Får jag fråga hur gammal är du? För om du ska tävla så spelar åldern roll. Sedan beror det på hur kraftig connemara du har ang din vikt tänker på att du skriver t o m 60 kg. Skänkelläget är viktigt när du rider så du inte är för lång en personer har långa ben en del inte. Det bästa du kan göra om du vill ha rätt svar är att fråga någon hästkunnig person som kan titta på dig och hästen när du sitter på den.

Du kan om du vill låta någon fota dig när du sitter på din ponny så kan man kolla på bilden och ge ett bättre svar än det jag givit dig. Glad

Medarbetare för Welshponny ifokus

 

Cougarize
2011-08-24 16:19
#2

Det är så olika, mycket beror på hur ponnyn är byggd och om du ska tävla eller hoppa eller liknande.

Jag är 169cm och är lite överviktig, jag rider en ponny som är som din, hon kan väl vara 146 eller liknande då hon ej är maxad.

Allround med skvätt av hoppning då hon blir väldigt het i hoppning har jag hoppat henne som högst 90-1 meter. Hon är en modell av den lätta ponnyn då hon trippar nästan fram, hon har lite kortare hals med bred rygg och lite längre men kompakt i kroppen. En snygg ponny.

Min tränare säger att jag inte alls ser stor ut på henne, det som mest syns är henne lite smått korta hals. Men hon är viktbärande och så länge vi ej kastar oss ut på tävlingsbanorna (pay and jump ej inräknat) så tycker jag det är helt ok.

Så jag tycker inte du ska oroa dig sålänge du inte känner dig för stor! :)

/ Maria

"Acceptera det oacceptabla och uthärda och outhärdliga"

Http://Hkmama.blogg.se

NSphoto
2011-08-24 16:54
#3

Jadu, jag tror inte alls att det är någon fara. Men som tidigare sagt beror det också på hur viktbärande ponnyn är. Själv är jag 1,77 cm ungeför, väger äl ca 65 kg kanske och det finns en C-ponny (maxad) som jag rider i stallet ibland. Bland annat så har vi under senaste året startat en klubbtävling i hoppning på 60 cm. Men han är av den mer viktbärande lite grövre typen :)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

[baffinbay]
2011-08-24 17:40
#4

Du ska absolut inte känna att du är för stor för din ponny med den längden och vikten.

Jag är 25 år, 170 cm / 52-53 kg och rider ponnyer för glatta livet. Ser ingen anledning att skaffa storhäst när jag kan rida sådana fina connemaraponnyer.

Dock är det flera som "tråkar" mig för att jag rider ponny men deras stora hästar är inte hälften så fina / har hälften så bra gång som mina ponnyer så ;)

[connemaraponnyN]
2011-08-24 22:04
#5

Tack så mycket för alla svar! Känns riktigt bra nu Glad
Men jag tänkte att jag visar en liten film, så ni får se hur jag ser ut på han:

[connemaraponnyN]
2011-08-24 22:09
#6

#1 Jag är 13 år. Glad

Annons:
Cougarize
2011-08-25 14:49
#7

#5 Jag ser inga problem i din längd. Inga problem på hela ekipaget. Ser snyggt ut! :D

/ Maria

"Acceptera det oacceptabla och uthärda och outhärdliga"

Http://Hkmama.blogg.se

Rustibuss
2011-08-25 16:34
#8

Hej tittade på filmen du ser ut att passa din ponny storleksmässigt. Ett fint ekipage.Glad

Medarbetare för Welshponny ifokus

 

[connemaraponnyN]
2011-08-25 16:45
#9

Tack så jättemycket! Glad

Linnea
2011-08-26 13:06
#10

Det är nog inga problem. Själv är jag 156 cm lång, väger ca 47 kilo och mitt russ är ca 135 cm högt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2011-08-26 17:17
#11

Min dotter rider russ på 126 cm. Själv är hon 163 cm. En del tycker hon är stor andra inte. Tycker själv att detta med längd är oerhört löjligt att diskutera. Tycker man själv att man inte är för stor så ska ingen annan säga att man är det. Det känner man rätt väl själv. Viktigare är väl då ifall man är för tung.

Jag tror inte det finns någon som tycker att om man är 175 cm lång att man passar till en liten shettis på 85 cm. Men folk har en förmåga att lägga sig i.

toAlicia
2011-08-26 20:18
#12

# Helt sant!

toAlicia
2011-08-26 20:19
#13

# 11 *

Annons:
SANDRALOOODIN
2016-02-16 16:33
#14

är jag för stor för att rida min ponny på 140cm (c-ponny) han väger ca 400-450kg.

jag är 153cm och väger 46kg 

bilder finns på min instagram @SANDRALOOODIN

[RC1393]
2016-02-21 14:08
#15

#14 Nej, min ponny är lika stor som din och jag är 167 cm. Hade en tränare som tyckte att det var dags för mig att hitta ny häst när hon bara sett mig sitta på hästen, när hon sedan sett mig rida ett pass så ångrade hon sig i sitt uttalande och tyckte att vi såg ut som ett fint ekipage eftersom jag bar upp mig bra på hästen. Lite överviktig är jag också så det bidrar ju till helhetsintrycket, men vikten jobbar jag på. 

Ska man gå efter nya rönen att ryttaren ska väga max 18 % av hästens vikt så får du äta upp dig rejält innan du är för stor, 72-81 kg får du väga på den hästen.

Ellen Westberg
2016-04-01 23:34
#16

Jag tycker defenitivt inte att du är för stor, själv äger jag en ponny som är 148 i mankhöjd och ganska "smäcker". Jag är 170 lång men jag har inga som helst problem med längden😊

Upp till toppen
Annons: