Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1904 ggr
Falurven
10/5/11, 4:43 PM

Vill, men hur?

Vet inte vilken ifokussajt som passar bäst, men jag provar här och på ridsport.

Jag sitter här och är riktigt sugen på att få in lite häst i mitt liv. Jag ser mig omkring och funderar på vad jag har för möjligheter. Samtidigt som jag vill lära mig så mycket som möjligt, så har jag svårt för tanken på att börja på någon av de ridskolor som finns här igen. (Vet inte ens om jag har råd med det heller, så)

Vad jag gjort tidigare
• Ridit på ridskola i åldern 9 - 16, alltså i sju år.
• Praktiserat och jobbat på ridskola samt hjälpt till att motionera vissa lektionshästar. Ca ett år totalt.
• Varit medryttare på en ridtravare i ca två månader. (Sedan ville hon hitta fodervärd istället, vilket jag inte kunde vara..)

Det är sjukt hur mycket jag saknar hästpyssel, mysiga turer, att utvecklas och bli bättre osv. Men vad har jag för möjligheter? Jag känner inte mycket hästfolk, så jag har ingen fot inne i hästvärlden alls.

Sen vet jag att jag knappast kan ha en egen- eller foderhäst. För lite erfarenhet, pengar och kunskap om hästar. Något jag har funderat på däremot är väl det där med medryttarhäst. Jag har testat det tidigare, även om det inte var någon lång stund, och jag vet att det kan fungera. Däremot saknar jag fortfarande kontakter och vet inte hur sjutton jag skulle kunna hitta en lämplig häst där jag kan hjälpa till.

Eftersom det var en tid sedan jag faktiskt red så måste jag dessutom mjukstarta. Funderar på om det skulle kunna gå att rida för instruktör/privat lektion med en ev medryttarhäst eller liknande. Sedan vill jag hålla utkik efter kurser och läsa på det jag kommer över om allt som har med hästar att göra.

Jag saknar det verkligen! Men just nu har jag svårt att hitta några möjligheter. Håller utkik efter medryttarhästar hela tiden, men det finns aldrig någon i närheten som funkar.. Det känns bara så himla tråkigt och hopplöst.. Vad sjutton kan jag göra?!

Mvh Nathalie

Annons:
JoannaLi
1/2/12, 2:55 PM
#1

Även om det inte finns några i närheten, mejla ändå.

Om du hitar någon som verkar bra, kolla ev. bussförbindelser, någon som skulle kunna skjutsa dig, t.ex. i samband med jobb eller vad som helst. (Du kanske till och med skulle kunna köra själv, du borde ju vara över moppeålder i alla fall! ;) )

Och om du mejlar, så kan du ju alltid höra, känner du någon som skulle behöva hjälp med sin häst lite närmare där jag bor?

Sådant är otroligt kraftfullt.

När jag 'skaffade' medryttarhäst så blev det till att kolla alla eventuella bussar som skulle kunna fungera, och sedan kom inte bussen när jag skulle hem, så nu blir jag hämtad/åker med min moster på väg hemfrån jobbet och även om det blev så mycket mer jobb än det var tänkt, så syns det lång väg att jag mår så mycket bättre nu, rent psykiskt.

Så hör med alla som skulle kunna hjälpa till, eller hör med en kompis/bekant som är lite mer 'inne' i hästvärlden om hon kanske kan höra med någon/vet själv.

Och ofta måste man jobba rätt rejält för att få det att fungera, men det kan ju vara värt det i slutändan.

Tusen
1/3/12, 9:11 AM
#2

Vore jag du skullejag söka upp någon travtränare. De är alltid väldigt tacksamma över all hjälp de kan få. Om du börjar med att hjälpa till i stallet, mockar, tar ut och in hästar och borstar och tvättar hästarna, kommer du mycket snart få möjlighet att både rida och köra hästarna. Så är det nästan i alla travstall. Eftersom de flesta tränare går back eller jämnt ut, så är all hjälp ovärderlig för tränarna. Som tack får man till en början träna hästarna och hamnar du rätt kanske de ger dig möjlighet till sommarjobb och i förlängningen kanske möjlighet att få tävla hästarna (efter att du tagit licens)

Ingen tränare kommer att ta betalt för att du hjälper dem med hästarna, snarare kan det bli så att du FÅR betalt. Kanske ett första jobb.

Cederin
1/10/12, 12:23 AM
#3

Kände precis samma sak som du, men att hitta medryttarhäst är absolut inte omöjligt om man kollar runt lite. Med tanke på dina erfarenheter och din ålder borde du inte ha svårt att hitta heller tror jag. Kolla blocket, medryttare.nu och div. sidor och hör av dig till de som verkar intressant. Eller lägg upp en annons själv! Det funkade för mig.

Medarbetare på Naglar och Hår

Upp till toppen
Annons: