Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 2155 ggr
GE
10/21/11, 6:48 AM

Färg på infångare

Håller på att tillverka ett par "skräckinjagande" infångare för träning på hemmaplan till ungponnyn, och undrar vilken erfarenhet ni har av "otäcka" färger och färgkombinationer? Jag har sett att svart/vit/röda hinder ofta ställer till med problem tex…

Några färgkombinationer som ni tror kan vara extra besvärliga??

Annons:
Tusen
10/21/11, 9:25 PM
#1

Är inte hästar färgblinda?

Gaiezza
10/21/11, 9:57 PM
#2

Rödvita

eller

Rosa gröna :)

Bacon, svaret är bacon. 

Linnea
10/22/11, 10:06 AM
#3

#1 Nej, djur ser oftast nödvändiga färger bäst, för hästar är detta tex grönt (som gräset). Vitt, gult och blått brukar vara svårare men säkert även andra färger.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
10/22/11, 12:10 PM
#4

Jag har för mig att de endast kan se kontraster. Dvs. Svart och vitt är värre än t.ex rosa eller lila. I fall hästar bara skulle kunna se grönt (vilket i.o.f. sig skulle kunna vara logiskt) så skulle de aldrig vilk¨ja äta torrt hö. Det finns inte så mycket grönt i det i slutet av säsongen. Inte ensilage heller men det äter de ju med god aptit.

En hoppinstruktör (kommer ni inte igåg vad han heter) sa, en gång på en klinic, att de hinder som hästarna själva reagerade mest på var de med stora kontraster då de ser svart som hål eller som avsaknad av något. de ser inget djup i svart medans vitt uppfattas som skrämmande och nära.
Denna tränare menade att det som gör att hästarna reagerar på färgade hinder beror helt och hållet på ryttaren. Tycker eller tror ryttaren att hindret är skrämmande så känner hästen av det och reagerar på ryttarens känslor mer än sina egna.

Det tycker jag har stämt rätt bra då vi har varit på olika hoppträningar där ryttarna fått byta hästar med varandra.

Linnea
10/22/11, 3:54 PM
#5

Nej jag tror inte att de ser alla färger som vi gör och de har väldigt dåligt djupseende så att svart ser ut som hål kan säkert stämma. Ang hö så har dom ju luktsinne också..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

TjolleBerg
10/22/11, 8:25 PM
#6

Jag vet inte riktigt färg på infångare men ett litet tips är att ha typ ljust rosa och vita bommar eller gula och vita , för det brukar dom ha lite problem med att mäta avståndet så det kan vara bra träning :)

Annons:
maja_hamster
11/23/11, 9:48 PM
#7

De har oftast problem att se ljusa färger.

Om man har ett hel vitt hinder kan det vara väldigt svårt. Helst ska ju inte färgen vara lik underlaget då hästen kan ha svårt att se hindret.

Men vill du göra det lite läskigare kan du ju lägga ett täcke över bommarna eller sätta sockerbitar under hindren. Det brukar oftast vara läskigt ;)

Upp till toppen
Annons: