Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 4708 ggr
JoannaLi
2012-01-02 14:48

Nybörjare på hoppning

Hej!

Jag är ny här, men brukar följa upp någon tråd lite nu och då, men nu blir det alltså en alldeles egen tråd.

Det jag undrar över gäller egentligen hemgjorda hinder, men det lär bli lite utsvävningar.

Min medryttarhäst är en lite större nordsvensk, som gick på travet tills för bara något år sedan, och jag förmodar att han i alla fall är hyfsat grön på hoppning.

Själv är jag lite hopprädd (har varit lite jättemycket hopprädd, men ung som jag är så kommer jag över det i ganska rask takt) men efter några år så har jag kommit över det, och känner jag mig trygg med ponnyn/hästen så går det jättebra (min ridlärare har varit jättesnäll och givit mig den häst som jag red på ridlägret och som jag har varit jätterädd för, men som nu har blivit min rehabponny, underbar som han är).

Nu, tillbaka till ämnet.

Min morfar och jag, byggde ett par hinderstöd (egentligen dem som det här handlar om) som jag använt till hundar/lite lätt agilityträning.

Jag glömde att fotografera dem sist jag var upp, men ska se om jag kan beskriva dem.

De är omålade, dvs. träfärgade, och just de här är ungefär 1.30 höga (för att de inte ska hoppa över hinderstöden, utan hoppa rakt) i kvadratiska 'brädor'.

Det är en 'bräda' som står rakt upp, som hålls upp med fyra andra, lite kortare stöd, som står på exakt kvadratiska kuber, för att ge lite mer stadga. Sedan är det borrat vanliga hål var femte centimeter, och till varje stöd hör det just nu en spik, som är slipad i den vassa änden som man helt enkelt bara 'her' (ja, norrländska, för att jag inte kommer på det riktiga ordet) genom det borrade hålet, ställer hindret så att änden på spiken som sticker ut är från hållet man kommer (dvs. framåt) så att bommen trillar ner om den knuffas på.

Själva bommen är gjord av en likadan kvadratisk bräda.

Skulle ett sådant passa för hoppning? (Som ovan nämnt: nybörjarnivå)

Jag tänkte bara, praktiskt att kunna bygga själv, ha något att göra, och förhoppningsvis lite billigare än ett par riktiga hinder, och så något att sysselsätta händerna med.

Och annars, vad kostar ett par 'riktiga' hinderstöd + bommar?

Annons:
Cederin
2012-01-09 22:20
#1

Kan tyvärr inte uttala mig om hurvida det skulle funka då jag saknar kunskap om det, men om jag går efter magkänsla så låter det helt okej tror jag.

Kollade lite på internet och hinderstöd och bommar finns att köpa t.ex härifrån; http://www.safety-system.com/Webbshop/ Ganska dyrt tyvärr :/

Men jag antar att man får det man betalar för, om man jämför med t.ex. dessa begagnade: http://www.blocket.se/orebro/Hinderstod_38058030.htm?ca=11&w=3

Däremot kan man ju hitta startpaket på blocket osv lite billigare;
http://www.blocket.se/orebro/Startpaket_med_4_hinder_NYTT_31374046.htm?ca=11&w=3

Hoppas det gav lite mer synvinkel på prisfrågan iallafall Glad

Medarbetare på Naglar och Hår

JoannaLi
2012-01-14 15:10
#2

Puff! :)

Tack så hemskt mycket för svaret!

JoannaLi
2012-01-14 15:16
#3

Tack för tipset förresten, jag såg nu att det här har jag inte kollat på tidigare, och det verkar ju jättebra!

Om man bara hade pengarna, och om jag nu får, så skulle jag absolut köpa sådana!

WornOut
2012-01-15 21:31
#4

Du kan hoppa med din häst över precis vad som helst! :)

Så länge det inte är någon risk att h'n skadar sig på några vassa föremål (spikar etc).

Jag har hoppat över tunnor, granar o grenar, stolar, bord, hinkar, höbalar, snöpinnar, "snöskulpturer" mm!

JessieS
2012-02-01 06:40
#5

Jag rekommenderar inte att du använder spikar som hållare till bommen. Då är det bättre att ni gör större hål och använder en träpinne istället, för både du och hästen kan skada er ganska rejält på spiken. Jag personligen föredrar inte kantiga bommar heller eftersom att det gör mer ont för hästen att slå i ett hörn än vad det gör att slå i en rund bom, så där hade jag själv nog använt små trädstammar istället, men du känner ju själv hur du vill göra. :) Tänk över spikarna bara. Även om de inte är spetsiga så kan de riva upp stora sår på hästens ben och till och med spetsa dig eller din häst om det går illa.

JoannaLi
2012-02-01 20:36
#6

Nu har det löst sig så att jag gjorde ett 'extraarbete' på slöjden, och gjorde då ett par bomhållare som ska provas till helgen.

Ska försöka ta med kameran då också :)

Sedan, det där med bommarna, det hade jag inte ens tänkt på!

Smart, tack så mycket!

Ska se om jag kan hitta något att slipa dem med…

Annons:
Upp till toppen
Annons: