Annons:
Etiketthopptävling
Läst 2528 ggr
Ebba_Hamster
1/26/12, 4:11 PM

Tretorn

Hej!
Min kompis hade hittat ett inlägg på en blogg där det stod att man inte fråb tävla med tretorn längre. Är det så att man inte får det?

Annons:
Wcob
1/27/12, 10:05 AM
#1

Det enklaste sättet att ta reda på vad man får ha och inte får ha på tävling är att kolla i tävlingsreglementet för den aktuella grenen. I detta fall står det så här om ryttarens klädsel i hoppning:

Mom 370 Klädsel


1. Ryttarens klädsel


Klädsel ska under tävlingsritten och vid prisutdelning vara :

Ridkavaj (fr.o.m. regionala tävlingar). Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja.


Ridbyxor


Polotröja eller skjorta med ärm.

Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.

Vid dåligt väder får överdomare ge ryttarna rätt att rida i regnrock eller regnställ.

Överdomaren får även medge att ryttarna tar av ridkavajen/jackan då vädret ger anledning till det.

Tävlingsreglemente hoppning 

 Med andra ord får du ha vilka ridstövlar du vill samt vilka shortchaps du vill så länge de inte har fransar. 

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Ebba_Hamster
1/27/12, 8:07 PM
#2

Tack För ditt svar :)

JenniferH
2/5/12, 4:52 PM
#3

Tror det inlägget syftade på den nya skitdumma regeln angående tävlingsutrustning och loggor som förbundet har hittat på, att ingen tävlingsutrustning för ha loggor större än 3x1 cm såvida det inte är sponsorloggor, och det innebär att i princip ALL ridsportutrustning skulle bli helt oanvändbar vid tävling. Men det momenten har frysts till år 2014, vilket var förutsägbart då jag antar att alla leverantörer protesterade vilt, så vi får vänta och se vad som händer och hur förbundet väljer att fortsätta sen! Men alltså, som det ser ut just nu så är det tillåtet :)

aleforsare
2/6/12, 9:15 PM
#4

Om regeln är till för att bromsa"modehysterin" som många ryttare lägger sig till med så är det väl bara bra,nu är det mer focus bland många unga ryttare på klädernas o utrustnings logor än dugligheten,ta tretornstövlarna som alla köpte trots att "skiten"ramlade isär,3-5000 kr Det finns väl inget så töntigt med nån som klär upp sig för 10 000 men kan inte rida

Normala ridkläder behöver inte kosta en förmögenhet,o är det inte Ridningen som är det viktigaste,klä sig snyggt kan man ju göra utanför stallet

Om folk la pengarna på bra grejer till hästen samt träningar på både sig själv o hästen så blir det säkert lika roligt att utöva sin sport utan att se ut som man skall på fest

[Tovab]
2/7/12, 10:43 AM
#5

Ingen aning :)

JenniferH
2/8/12, 1:29 PM
#6

#4 Regeln är till för att lyfta de sponsorer som faktiskt betalar för att visa upp sina loggor och som då drunknar lite bland all övrig ridutrustning. Helt ärligt så tror jag att SvRF skiter i hur ryttarna ser ut när dom rider så länge de följer TR. Att man skulle bromsa modehysterin tror jag knappast att det skulle vara, folk tjänar ju pengar på det så varför ta bort något sådant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: