Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 2058 ggr
Rafflan
2012-02-21 21:02

Kört fast lite, tips?

Min polle är ganska duktig(för att vara så dålig, enligt mig ;)), vi har hoppat lite smått, han är löshoppad upp till 90 cm men då han är lite tveksam på hinder ännu hoppar vi bara 50-70, det går bra och även om hans teknik är kass gör han sitt bästa även fast endel kommunikations problem.

Men han KAN inte hoppa 2 hinder på rad, han kan hoppa 1 på varje långsida men ställer man upp 2 på samma långsida springer han oftast bredvid på nr2, och det är inte för att vara dum, han fattar inte att han ska hoppa det också, han är extremt känslig för skänkel och tygel och när han blir osäker på vad han ska göra, som med hinder 2 så blir det riktigt svårt att hålla om honom…

Så tips hur man kan få honom att fatta att han ska hoppa 2 på rad?

Har provat hoppa, hoppa och hoppa tills han inser, men han verkar inte fatta :/

Annons:
WhoCares-01
2012-02-21 23:11
#1

uppsutten löshoppning… =) gör en gång precis som vid löshoppning och rid genom den…. börja med bommar och höj efter hand =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

WornOut
2012-02-23 15:53
#2

För det första!! Är avståndet mellan hindren korrekt? Annars är det inte många hästar som hoppar.

JustMySelf
2012-02-28 01:26
#3

Börja med att bara göra det med bommar på marken som du galopperar över, och sen kan du lägga upp till väldigt låga hinder Glad

komkoma
2012-03-02 10:54
#4

Börja med bommar på marken, lägg ett enkelt avstånd som 21 meter emellan, då hinner han både se sig för och tänka lite och du hinner innverka om det blir tiókigt. 
Du kan även göra som någon över skriver och löshoppa uppsuttet, om det verkligen inte skulle fungera.
Tänk på att göra det lätt och roligt! Då lär man bättre=)

[MiriamPiriam]
2013-07-22 02:36
#5

jag tycker att du ska prova med bommar från marken till & börja med.

Men du kan prova att första är en bom och andra är kanske 10cm högt hinder? Har funkat på en del andra hästar så det kanske är nåt du kan prova!

Löshoppning är jättebra 😉

Rafflan
2013-07-22 08:20
#6

#5 gammal tråd, nya problemet är att han tycker det är så kul att hoppa att bockar efter hindret och jag får svårt att kontrollera honom ;)

Annons:
[MiriamPiriam]
2013-07-22 15:47
#7

#6: Haha, oj.. Märkte inte jag 😇

Men efter hindret, sakta in han i trav till en början. Och låt honom inte dra ner huvudet! Eller kan du testa att göra lite små övningar som att försöka göra halt efter hindret. Jag är inte så erfaren av sånt så kanske inte världens bästa tips just nu 😐

Rafflan
2013-07-22 19:13
#8

#7 han kan bocka stillastående 2 meter efter hindret ;)

[MiriamPiriam]
2013-07-22 22:20
#9

#8: Haha, oj.. Då vet jag inte :( Kan fundera.. Säger till när jag vet! Där jag rider finns en häst som är så typ så ska se lite med den också.

WornOut
2013-07-23 13:07
#10

Om han bockar efter hindret skulle jag rida FRAM! Direkt i landningen, driv på framåt ordentligt. På en häst som bockar är det i 99% av fallen den bästa lösningen att rida framåt.

Jag red en häst åt en kompis som efter nästan varje hinder tvärnitade och bockade som en dåre tills man flög av. Red honom bara framåt och efter två pass var han hur snäll som helst :)

Rafflan
2013-07-23 23:46
#11

#9 ja det funkar med lite träning då verkar han bli bättre, men har dagar då han är mer eller mindre hopplös och bara bockar XP

#10 driva, ta upp huvudet eller halt är ju dem första grejerna man provar med en häst som bockar efter hindren så redan provat det ;)
Driv= bockar med och högre, rena rodeon
Ta upp huvudet= går inte då han har det emellan benen, kör ner huvudet i landningen och sen bockar han iväg så inte en chans :P
Halt= bockar stillastående men går iaf att kontrollera lite  

Men tränar på det och förhoppningsvis blir han bättre med tiden :)

[MiriamPiriam]
2013-07-24 00:08
#12

#11: Hmm.. men kan du inte prova att träna med att ha en låg höjd och försök komma mot hindret i trav och trav efter hindret.

Låt honom inte dra ner huvudet i landningen, håll emot, inte så han får svår att landa eller något men släpp inte efter för mycket :)

Rafflan
2013-07-24 01:11
#13

#12 han är varmblod och har lättare för traven så travar alltid, är det så lågt att han bara lyfter på fötterna bockar han inte men så fort det blir så han hoppar (kryss på 50 cm) så bockar han, hoppar max 60 cm med honom tills jag fått ordning på hoppningen :)

Han är löshoppad på som högst 110, men mest runt 80-90 utan problem, vid löshopningen rusar han oftast efter hindret som en tok och ibland bockar han lite :)

Håller en hand i manen innan landningen så han inte ska kunna dra mig fram/ur sadeln men han kan "krulla nacken" så mulen är typ vid bogen eller nedanför när han bockar om jag håller ihop mycket :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: