Annons:
Etikettutrustning
Läst 2048 ggr
sskaniner
4/9/12, 7:27 PM

bettproblem, tips och hjälp?

har lite problem med bett till min stora kallblodstravare

har haft ett rakt pelham med gummi tidigare och det har hon gått super på men hade ute tandläkare nyss som sa att jag inte får ha tjocka bett utan ha så smala som det bara går.

så leta efter ett vanligt rakt pelham utan gummi men finns inte på varken hööks eller börjes.

så tipsa hon inne på hööks ett postkandar, är det bra? är det godkänt i tr för hoppning? har haft det på min gamla körhäst men aldrig ridit med det.

har testat dessa bett, jaktbett, pessoa, pelham som var delat, rakt, 3delat och hackamor men inget har fungerat

har 2delat i dressyren men det blir hon för stark på ute då hon älskar att komma ut och gör massor glädjeskutt haha

någon som har något annat bettips?

måste få ha det på tävlingar oxå

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Annons:
Punkity
4/11/12, 9:30 AM
#1

Kolla efter smalt pelham i fler butiker? Det bör vara oledat.

Elshira
4/11/12, 1:23 PM
#2

Jag har haft samma problem som du, i princip de enda pelham man kan hitta som är oledade och utan gumi är globus. Det är väll ganska "normaltjockt" för att vara ett sådant bett (utan gummi alltså). Men bör du ha ännu smalare ändå?

Men de jag kan tipsa om är globus pelham som är rakt (lätt böjt) och detta http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/St%E5ngbett/Pelham

Om din häst vill ha med eller utan port är högst individuellt, med du behöver absolut inte tänka att det med port är mycket skarpare eller så.

Det är viktigare att bettet ligger bra och bekvämt i munnen och inte stör. Själv har jag nästan bara tunna raka bett, eller tredelade bett av bridongmodell (så att de ska vara smala). Inte den allra smalaste varianten, med smalare än "medel" i.af. Nu har jag iofs ponnyer och då är det extra viktigt med smala bett (de är ju redan mindre i munnen), men det är nog så bra på stora hästar - precis som din tandläkare sagt - smalt bett!

Behöver du ännu smalare bett kan jag rekomendera "magic bit/cambridge mouth" (ett oledat tränsbett med låg port) eller "show-pelham" (pelham som är lite nättare). Dessa är båda två smalare i mundelen. Du hittar dessa i princip enbart utomlans, men jag beställde själv två sådana bett och det blev 500 kr inkl. frakt för 2 bett, så det är inte så dyrt :)

För övrigt - om din häst går bra på pelham (alltså oledade bett) kan jag varmt rekomendera vanligt rakt (oledat) tränsbett. Cambridge mouth är ett rakt bett med liten port, men annars fungerar ju helt vanliga raka bett bra. Och dessa får man tävla på. Med eller utan port är som sagt smaksak för hästen, ungefär som två eller tredelat =)

Hakuna matata!

sskaniner
4/11/12, 9:43 PM
#3

vad menas med oledade? hehe är dålig på detta med bett

har tittat i alla butiker jag vet men hittar bara 2delade pelham

kan inte ha sån där sak som går upp på bettet då hon får panik av det

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Elshira
4/12/12, 6:40 AM
#4

#3 Oledat menas med att det inte är ledat. Ett helt rakt tränsbett eller ett rakt pelham som du letar efter är "oledat".

Ang porten så bör de bara vara någon cm högt, för att ge lite plats till tungan, inga höga sådana som man ser på många stångbett ibland. Men om din häst redan är trång i munnen antar jag att lanerna sitter ganska tätt emot varandra, och då är det nog helt onödigt :)

Men som sagt globus har både oledade tränsbett ("vanligt rakt bett") och pelham i enbart metall! Här är deras sida (gick inte att direktlänka till betten, men du hittar det under häst såklart) http://www.globussport.se/ De flesta butiker tar hem från deras sortiment, jag brukar beställa från granngården!

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: