Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1961 ggr
Jessicahagstrom94
5/1/12, 8:54 PM

hopprädd

Hej!
Jag är en tjej som har ridit sen jag var 4 eller 5 år, och nu är jag snart 18.

hoppning var ganska kul fram till 2009 när jag ramlade av och fick armbågen ur led, det hände genom att en ponny tvärnitade framför ett hinder på en banhoppning. sista hindret dessutom, lite surt.

men iallafall, detta har gjort mej enormt hopprädd.
jag vågar inte hoppa bana, för jag är livrädd att hästen ska stanna. jag vågar inte ens hoppa högt, alltså jag har ingen höjduppfattning, men 40 - 50 stannar jag på, högst.

Jag rider på ridskola och vi får oftast inte veta vilken höjd det är heller.

någon som har tips på vad man kan göra? jag vill inte vara hopprädd! känner mej så otroligt löjlig inför hela min grupp när dom hoppar och jag inte vågar mer än några låga skutt.

Annons:
Jessicahagstrom94
5/2/12, 1:11 PM
#1

PUTT!! vill ha tips.

mantovani
5/2/12, 3:32 PM
#2

jag har vart riktigt hopprädd!

jag kom över genom att få hoppa en snäll och stabil häst som hoppade i alla lägen. sen gjorde min tränare så att hon höjde hindrena till ca 140 cm och sen sänkte till 60 och då såg de jätte små ut och då kändes det mindre. men be att få rida den snällaste på ridskolan och förklara för ridläraren varför du vill.

Jessicahagstrom94
5/2/12, 3:43 PM
#3

#2, ja min ridlärare som jag har nu är jättebra och hon ger mej bara stabila hästar i hoppningen, dom senaste 2 gångerna vi hoppade har det känts jättebra, men jag är ändå liksom rädd.. tänker att "någon gång händer det där igen..". :s

DaniellaAman
5/2/12, 9:14 PM
#4

HEj!

DaniellaAman
5/2/12, 9:16 PM
#5

Hej jag råkade ut för exakt samma sak men jag har kommit över det rätt bra tror jag. Jag har tagit hjälp av en duktig häst som inte vanligtvis brukar stanna samt en duktig tränare. :)

Jessicahagstrom94
5/2/12, 9:23 PM
#6

det är nog enda sättet verkar det som.. :) jaja, jag får kämpa vidare och hoppas att hon ger mej bra hopphästar! och se till att inte ramla av såklart, då får jag ju börja om igen..

Annons:
mantovani
5/2/12, 9:46 PM
#7

låt det ta tid!! stressa inte för då får du flera bakslag :/

Jessicahagstrom94
5/2/12, 9:48 PM
#8

jag tar det jättelugnt, vi hoppar varannan - var tredje vecka och när det väl är hoppning gör jag det jag känner att jag vågar och klarar av. :)

mantovani
5/2/12, 9:56 PM
#9

#8 det är rätt, man ska känna sig trygg o våga för annars stannar de och man flyger av, då blir det bara en ond cirkel…

LYCKA TILL!!! Skrattande

Jessicahagstrom94
5/2/12, 10:07 PM
#10

ridläraren vet vad som hände och varför jag är hopprädd också, känner mej trygg med henne som ridlärare. :) det är ju också ganska viktigt, att man vågar säga till när man inte vill ha högre eller om man inte vill hoppa den där banan. :) (är väldigt anti mot banhoppning..)

tack så mycket! hihi Skrattande

Upp till toppen
Annons: