Annons:
Etikettövningar
Läst 3117 ggr
MJAOOO
5/31/12, 3:13 PM

Tips hopprädsla!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är "ridlärare" för en 11årig tjej som ridit i ca 3år. Vi har en nordsvensk hon rider lektion på och det går med stormsteg framåt för henne. :) Han är oftast jätte snäll o cool men börjar man komma med krav så kan han bli lite het. :)

Nu till frågan.. Hon är lite skrajj för ordet hoppning, och vi har mest bara tagit det lugnt med det och gått över lite bommar m.m
Har ni några tips om vad jag ska hitta på för att göra henne ännu mer säker i sadeln. Tycker hon är jätte duktig, men jag blir lite otålig över att "rädslan" ibland tar över.

Så tips om "avslappningövningar" som kan höjja hennes mod. Det är ju trots allt en stor häst hon rider, så man kan ju inte klandra henne helt och hållet.

Tipsa gärna också om hoppningsövningar till nybörjare :)

HALLLOJJJ!

Min Flickr

Annons:
Nomad
6/1/12, 4:26 PM
#1

det finns lite barnsliga övningar som tex att hon ska hoppa över hindren själv innan hon försöker med häst så att hon får känna hur litet det egentligen är. Sen sa du att ni prövat lite bommar och de har gått bra så pröva att använda sockerbitar och höj bara upp ena enden på bommen så att det inte riktigt är ett hinder men ryttaren får känna på när de blir lite mer stuts i sadeln utan att lämna marken. Spring med henne när ni hoppar om hon känner att hästen blir för pigg och blir osäker pga det. Mkt beröm är oxå viktigt, hon ska inte känna sig tvingad eller dum för att hon inte vågar. Om hon inte känner sig redo fortsätt med bommar och dressyr tills hon känner sig mer säker.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

[TrädalsHedvig]
6/6/12, 8:39 PM
#2

Jag hade ställt ett litet kryss på kanske 20-30 cm ca 9m från ett hinder.