Annons:
Etiketthopphästar
Läst 2304 ggr
mollaaa
2012-06-05 15:07

pigg i hoppning, hjälp!

jag har en häst som är väldigt pigg och MYCKET känslig i munnen när jag rider/hoppar! Finns det något bett som är snällt mot hästen, finns det några experter här som kan hjälpa mig? Flört

Annons:
Jollaaa
2012-06-05 15:09
#1

jag vet inte är inte expert :( <3

ebengtssson
2012-06-05 15:32
#2

lydnadsövningar :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

JTphoto
2012-06-06 22:13
#3

Mitt personliga favoritbett är novabett (rak silikonstång). Detta är ett mycket snällt bett som enligt mig ger en bramkontakt med munnen, framförallt i hoppning. Men detta bettet uppmuntrar också hästen att gå framåt vilket kanske är fel med din häst.

Men jag tycker du ska prova dig fram. Det finns tusentals olika bett och det gäller att vara envis för att hitta sin favorit. Skapa dig en egen uppfattning om varje bett. Du kommer få bra och dålig kritik på varje bett du provar.

Innan du köper bett kolla om du kan låna av tränare, kompis, släkt eller andra. Då slipper du köpa bett som du sedan inte kan använda endå :I

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Rynkel
2012-06-12 14:14
#4

Min häst som också är pigg och väldigt känslig i munnen och börjar gärna studsa vid hoppningen med vanligt bett i munnen. Nu hoppas hon på ett Nathe Kombinationsbett och går super på det så det kan rekommenderas varmt.

Vissa tycker det ser "hemskt" ut men själva mundelen är ett gummibett och med hjälp av nosdelen så blir det tryck på nosryggen när man tar i tyglarna, alltså ytterst lite i munnen.

agnessan
2013-08-12 00:37
#5

Jag tycker att ett hack brukar funka bra på hästar åt det heta hållet, en del kan ju bli tunga och starka på ett hack men om inte så är det bra.

Spiritinthesky
2013-08-12 21:04
#6

Hack eller Peewee hade jag testat! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
jiithra
2013-08-13 23:34
#7

Annars mycket lydnadsövningar. Ibland är det inte det bästa att betsla upp, även om det är enklast.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Spiritinthesky
2013-08-14 12:45
#8

#7 tanken med mitt inlägg var att betsla ner.. haha. Dessa bett för att hästen faktiskt ska arbeta till bettet vilket kommer hjälpa henne till att kunna utföra lydnadsövningar :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

jiithra
2013-08-18 23:28
#9

#8 ber om ursäkt då jag inte läste första inlägget ordentligt.

Vad har hon för huvudlag just nu?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Spiritinthesky
2013-08-19 17:14
#10

#9 det vet jag faktiskt inte!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

jiithra
2013-08-19 18:03
#11

Har du bild? För ibland kan nosgrimman (om man har sån) ställa till problem. Eller kombinationen nosgrimman/bett.
Kan du annars beskriva hur det ser ut?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Omgitsmli
2013-08-21 14:15
#12

Som många sagt innan, att betsla upp kan ge dig mer problem än lösningar. Många hoppryttare trycker in ett ex. pelham för att det är skarpt och sätter hästen på plats men vad händer då om man har en häst som studdsar och sätter hästen på plats jo den står istället på stället och trampar och väntar på att du ska lätta på tygeln. Bättre med lydnadsövningar börja om från början få din häst att lyssna på dig gör volter om du känner att hästen börjar ta över, prata lugnande med hästen. Det är inte alltid höjden som räknas vid hoppning allt arbete läggs även av elitryttare på 50 hinder. :)

Reim
2013-08-24 13:15
#13

Hackamore har givit mig och min hopp-pigga ponny mycket glädje. Det ger honom möjlighet att samtidigt vara framåt och samtidigt har jag kontroll över honom. Det är dock lite svårare att ta ledande tygeltag och anpassar man hacket fel gör det mer skada än nytta. Alternativt är ju helt bettlöst :)

Vet inte om detta är relevant eller inte just i din fråga: Men jag har i omgångar ridit på ett vanligt tränsbett med endera pullarnosgrimma eller helt utan, vi märkte då att han stressade upp sig och blev "piggare" just för att han hade den typen av nosgrimma. Ibland kan det vara så enkelt som att byta just nosgrimman och använda samma bett som tidigare, alternativt t.ex ett tredelat tränsbett.

Annons:
Upp till toppen
Annons: