Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1725 ggr
CelsiusT
2012-06-18 15:39

Börja med hoppning

Jag har funderat lite på att börja prova på hoppning med min ridtravare. Hon har redan från början gjort klart att hon gillar att hoppa (iaf i skogen) och nu när jag mest har henne till sällskap så funderar jag på att aktivera henne med lite hoppning eftersom jag tycke rmig se att hon börjar bli lite uttråkad.

Jag har aldrig hållit på med hoppning, jag har väl tagit något skutt i skogen, ibland frivilligt och ibland på hästens egna initiativ. Jag är från början skogsmulleryttare som på senaste åren har blivit westernryttare, så jag har ingen koll på hoppningen.

Hur ska jag börja och vad ska jag tänka på? Det kommer säkerligen att finnas möjligthet att ta hjälp ifrån tränare lite längre fram (kanske till hösten eller så), men just nu har jag inte den möjligheten. Men jag skulle ändå vilja börja så smått att prova och se vad vi både tycker om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
sannabananna
2012-06-19 20:39
#1

börja med upphöjda bommar på marken och testa och sen kan du gradvis bygga upp det:)

//SannaFlört

CelsiusT
2012-06-20 08:53
#2

Vad ska man tänka på när man börjar med lite mer skutt-vänligt höjda bommar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
2012-06-24 13:58
#3

Är hästen inhoppad?Alltså, är det du eller hästen eller båda som ska lära er? :)

Det är bra att börja med att travhoppa! Både för styrkan och för att lära hästen att taxera. Rulla då ut en bom 2,20 m från hindret och kom i lagom lugn trav. Försök att låta hästen sköta det mesta själv!

Sen är ju relaterade avstånd alltid bra för hästens och ditt självförtroeende. Tex kombination med 2 galoppsprång, eller "5½ halvan". (travbom in 2,20 m, litet hinder, 5 ½ meter till ett annat hinder (ett galoppsprång emellan).)

Jag förmodar att du ridit över bommar och så tidigare eftersom du håller på med western?

CelsiusT
2012-06-24 15:47
#4

#3 Det är vi båda som ska lära oss att hoppa. jag har väl tagit något mindre skutt i skogen med tidigare häst. Men ingen av oss kan egentligen något om hoppning.

Hästen är van vid att ridas över bommar, både liggande på marken och upphöjd kavaletti.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[LejonTjejen]
2012-07-10 00:56
#5

Ett litet tips som jag tror skulle vara att göra löshoppning på låg höjd :)

WornOut
2012-07-10 10:11
#6

Precis som #5 säger är det bäst att löshoppa först om hästen inte är inhoppad, så att den lär sig att det är kul, att få bra själförtroeende och att taxera lite grann ;)

Annons:
CelsiusT
2012-07-10 12:42
#7

Har provat att löshoppa lite grann. Måste upp i ca 50-60cm för att hon alls ska hoppa =P Att hon tycker det är kul, det visste jag redan innan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
2012-07-14 20:50
#8

Jag har också en travare som jag lärt och hoppa. Jag kunnde dock detta med hoppning innan men har lite tips.

Hoppa aldrig högre än vad du känner dig trygg med. Hoppa gärna kryss. Och känns det bäst att hoppa i trav, gör det. Det är lättare att rama in hästen och pricka mitten. Kryss är ett utmärkt sätt att öva på och lära sig. Använd manen för att hänge med i språnget. Så småningom kan du hoppa banor med bara kryss för att få in rytm.

Det behöver inte se bra ut. Det viktigaste är att det känns bra.

Något som är oerhört viktigt för mig är att hästen har roligt. Annars blir det aldrig bra hoppning. Min travare älskar att hoppa och tycker det är skitkul. Hon river ibland mer eller mindre hela hindret, men vad gör det?

Poängen är att även om din häst kanske stoppar mycket, river mycket eller gör annat bus är mitt tips: Bli inte ledsen, irriterad eller besviken. Se det som en extra utnamning. Det tar olika lång tid. Jag fick sitta av min travare och gå med henne över en bom för att hon skulle fatta. :P

Överdriv med beröm. Beröm, beröm, beröm.

Beröm allt som är rätt riktning. Om hästen är osäker på ett hinder, beröm den så fort den närmar sig det. Slöm inte att även beröma dig själv!

Lite tips från mig :D Lycka till!

_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Upp till toppen
Annons: