Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3427 ggr
[Ponnyflicka]
2012-06-21 20:28

Skänkeln åker bak!!

Min skänkel åker bak när jag hoppar.. Jag kniper åt så mycket jag kan, men glider ändå .. tips? ;O

Annons:
Scooby doo
2012-06-21 22:37
#1

lägger ett hovavtryck här, Händer mig med ! :D

Wellingtons
2012-06-21 23:48
#2

Kan säga såhär, det händer i princip alla ryttare.. Inget man kan ändra på, det är hästens rörelse som gör att skänkeln åker bak, visst kan man förebygga det men skänkeln kommer alltid att förflytta sig under hästens språng. Det är i princip bara en ryttare i världen som håller skänkeln still, kommer inte ihåg namnet nu. Men sök på Rolf Göran Bengtsson, eller annan VM ryttare och kolla där så ser ni att skänkeln åker bak där också.. ;)

Emshify
2012-06-23 11:13
#3

Som Wellingtons säger åker skänkeln bak i språnget för de flesta ryttare, men det kan ju vara mer eller mindre och man vill ju sträva efter att ha den relativt still. Hur mycket den åker bak kan bero på många olika saker såsom ryttarens sits, hästens språngkurva, hur högt man hoppar och på sadeln. En sadel som är rätt anpassad efter ekipaget kan ha stor betydelse för hur skänkeln hamnar i språnget. Kan ta mig själv som exempel då min skänkel också lätt åker bakåt när jag hoppar min häst i vår nuvarande sadel, som inte är särskilt väl anpassad för någon av oss. När jag däremot provred vår nya sadel, som var rätt anpassad för oss båda, blev det en helt annan grej och min skänkel höll sig i en mycket bättre position i språnget. Så det kan du ju alltid se över! :)

ebengtssson
2012-06-25 22:51
#4

kniper man med knäna flyger skänkeln lättare bak, har man vikten i stigbyglarna gör det mindre det :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

[Noina-J]
2012-06-28 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min skänkel kan också åka bak lite när jag hoppar på ridskolan, men det är ju för att som 3# skrev. Det beror ju på sadeln och hur hästen är när den hoppar. ;)

halludu
2012-06-28 18:43
#6

En anledning som ofta leder till att skänkeln åker för långt bak är att man lutar överlivet alldeles förmycket över hästen. Många ryttare som hoppar runt 1 m hoppar som om hindret vore 1.60 men man kan tänka på det iaf. Mitt tips är akta för att inte åka för långt fram med överlivet eftersom skänkeln då kasar bakåt automatiskt! :-)

Annons:
Offbeat
2012-07-19 19:36
#7

Se till att ha rätt längd på lädren och trampa ner hälen ordentligt, när hästen väl hoppat av ska man varken knipa med knä, fot, skänkel eller ben eller vad ni nu vill kalla det. Då är det lättare att placera skänkeln där den "ska" vara. För att hålla balansen då när man inte klämmer sig fast måste hälen ner och skänkeln stanna på rätt ställe.
Det är väl den bästa förklaring jag kan ge. Annars kan man sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden med tex en snokrem och hoppa lite, fast det är svårt!

Tycker dock inte att det finns några bra undanflykter eller saker att skylla på som vissa gjort i tråden, det är något alla kan lära sig vilken häst man än har, hur högt man än hoppar.

[Ponnyflicka]
2012-07-19 21:17
#8

#7 Jag ska prova det nästa gång! Alltså att trampa ner hälarna ordentligt. Tack. Glad

Upp till toppen
Annons: