Annons:
Etikettmarkarbete
Läst 3069 ggr
Tregly
7/23/12, 12:30 PM

Cavalettin funkar inte :/

Nu är jag inte så insatt i hoppning med mitt varmblod. Men vill ändå kunna trava cavaletti eftersom det är stärkande och är användbart även inom dressyren! Men problemet är att det inte går att trava över bommar. Spelar ingen roll om de är upphöjda el på marken. Först så snubblar han igenom så det känns som vi ska gå omkull, sen när han tröttnat på det efter ett antal försök så hoppar han över alltihop istället. det har gjort att jag tvekar inför att träna på det där med cavaletti. Jag känner att jag själv blir lite rädd och tveksam. Och det blir inte bättre av att han blir så pigg när man styr mot bommarna. Han vill rusa igenom allt ist för att ta det lugnt och reda ut situationen. Jag kan lixom inte komma i ett stadigt lugnt tempo. Själv så vil han helst undvika att trava över bommar och väjer gärna undan om han får chansen.

Tacksam om någon har något tips att dela med sej av!

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
[Ponnyflicka]
7/24/12, 2:18 PM
#1

Prova att ta bara en eller två bommar, då? Och öka när du känner att han och du är säkra!

Tregly
7/24/12, 9:07 PM
#2

Är det en så hoppar han över, likadant om jag har 2

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[Ponnyflicka]
7/24/12, 10:43 PM
#3

Hm .. D: Då vet jag inte. Kanske träna att gå över pinnar/grenar i skogen?

Tregly
7/24/12, 10:52 PM
#4

Gå över är inga problem :) Det är just när vi kommer till traven som det blir problem. Vet själv att det är svårt, för har inte heller hittat nån lösning.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Gronstedt
7/25/12, 1:31 PM
#5

Angående att han snubblar: tömkör/tömlongera över en enda ganska hög bom (börja på någon decimeter, maxhöjd strax under hästens framknän) i skritt tills han lyckas kliva över en fot i taget utan att vela. Då blir han tvungen att ta det på allvar och tänka på var han gör av fötterna. När han klarar det, lägg ut flera bommar med olika höjd, så han måste titta och tänka sig för. Tömlongera i trav över lite lägre bommar med olika avstånd, också att han måste tänka sig för.

Angående att han rusar: Öva, öva, öva tills han blir säker och sluta alltid när han gjort det bra. Du kan också prova att trava mot och bryta av precis före första bommen, eller mitt inne i bomserien, och att skritta mot och börja trava precis före eller inne i bomserien. En annan bra grej är att lägga 4 eller fler bommar i en solfjäder strax innanför voltspåret och sedan trava på volten. Känns han avspänd så styr på bommarna, känns han spänd eller "laddar" mot bommarna så styr utanför, utan att göra någon grej av det.

Angående att han hoppar: lägg ut 4 bommar eller fler - då går det inte att ta alla i ett skutt och han blir tvungen att ta en i taget. Gör en tydlig halvhalt om du känner eller ser att han samlar sig till ett skutt.

Tregly
7/25/12, 6:10 PM
#6

#5 Tack så mycket för tipsen! Han är ju lite lugnare nu när det är varmare ute, till min fördel! :) Fast jag kör såklart inte så hårt med honom då. Men är ändå lättare när han är lugnare för då lyssnar han bättre och "orkar" inte sticka iväg och lägga ut onödig energi. Nästa vecka ska jag utomlans så han kommer få lite vila då, men veckan efter ska jag börja ta tag i problemet.

Jag brukar inte tömköra eller longera så ofta då det saknas utrustning till det. Men ska faktiskt låna min "tränare"s saker. Han ska va med mej och hjälpa mej nån gång denna veckan för att jag ska få kläm på hur det funkar. Sedan sa han att jag får låna utrustningen när jag vill eftersom det är där jag brukar rida. Så så fort jag har fått kläm på det så ska jag prova :)

Det där med solfjädern låter som något som kan funka. Det ska ju göras från ryggen med, så inga problem med att göra det :)

Tack så mycket för ditt svar

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
sofiek90
7/25/12, 7:39 PM
#7

Testa att ha längre avstånd mellan bommarna, då går det inte att hoppa över. Har du testat att ändra avstånd innan, efterosm han snubblar?

MVH

Sofie

Tregly
7/25/12, 11:47 PM
#8

Jag har provat att länga avstånden lite, men bara ca 2-3 dm. Men kanske ska prova med mer, så han kan sträcka ut lite mera. Annars har jag försökt ha det avståndet som passar hans steg så han inte skulle behöva ändra steget så mycket just för att underlätta för han. Men han kanske behöver lite längre avstånd.. Värt att prova! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

sofiek90
7/26/12, 12:12 AM
#9

Om du har tre bommar med rätt avstånd kan du ta bort den i mitten och testa om det går med de andra två bommarna. Det borde ju passa hans steg om du tar bort bommen i mitten. Men du får testa vad som funkar :)

MVH

Sofie

Gronstedt
7/26/12, 8:06 AM
#10

#6: Lycka till! Men tömlongering är inte det samma som longering (det vet du säkert, jag är bara beskäftig Skäms).

Tregly
7/26/12, 9:41 AM
#11

#9 Ja det kan jag ju göra! Har faktiskt inte tänkt på det själv :)

#10 Jo jag vet det ;)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Upp till toppen
Annons: