Annons:
Etiketthopptävling
Läst 2155 ggr
[eellina]
8/4/12, 12:19 PM

maxålder

Vad tycker ni är maxålder för en häst att hopptävla? Spelar det egentligen någon roll med åldern så länge hästen är pigg och tycker det är kul? Funderar nämligen på att vara med på nån clear round på typ 50- 60 cm med min 21åriga varmblodsvalack

Annons:
Emshify
8/4/12, 9:30 PM
#1

Nej, sålänge hästen är frisk, pigg och tycker att det är roligt är det bara att köra på! Finns ännu äldre hästar som tävlar. :)

[RRRonjaaa]
8/10/12, 10:56 AM
#2

jag läte i någon tidning ( kommer ej ihåg namn) Att man ska tävla så länge hästen är frisk och kry, och som hästägare/medryttare osv. borde man kunna avgöra när hästen är '' för gammal'' inte pga. ålder utan ork, när jag läste om os så var den älsta hästen som hade tävlat FÄLTTÄVLAN var vell 19-21 år vet inte på pricken. Och jag tävlar min D-ponny i hoppning bla. allsvenska och upp till msv. och han är 19 ( fyller 20 i dec.) Så jag tycker absolut att du kan starta din CR, Det ända viktiga ärr att man låter hästen få sträcka ut sig och så efter, jag brukar alltid köra linnement, men det är ju ingen '' höjd'' men som sagt så länge hästen tycker det är kul,frisk och sund ( som ovan)

Kram! du får skriva hur det gick! :)

[eellina]
8/25/12, 6:29 PM
#3

Okej tack får svaren, men nu är det nämligen så att han har fått gallor, går det fortsätta att hoppa eller ska jag sluta med det?

WhoCares-01
8/26/12, 1:04 PM
#4

det bästa du kan göra är att kolla med veterinär gällande gallorna. det kan ingen här avgöra utan att ha sett hästen med egna ögon. åldersmässigt är det ,som de andra här har skivit, inga problem så länge hästen är frisk och kry. den äldsta hästen jag någonsin känt var 28 när han tävlade sista gången och 30 på sita hoppträningen. tävlingen var en lokal lättC och han placerade på åttonte plats =) det va otroligt roligt att se gamle Bissen sopa mattan med de yngre hästarna ^^

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

[eellina]
8/26/12, 6:20 PM
#5

Okej, vi masserar med linement och om det inte hjälper får vi kolla med veterinär.

Oj det var gammalt vill jag säga! Ganska coolt om man tänker efter. Men jag antar att det är som ni säger, är hästen bara pigg och kry och tycker det är kul så kan man väl hålla på :)

Upp till toppen
Annons: