Annons:
Etikettutrustning
Läst 4071 ggr
[RRRonjaaa]
2012-08-10 10:49

VILKET BETT?!

Hej! Jag ska köpa mig en storhäst, som är ganska så tung i hoppningen ( även dressyr) så jag måste bära upp hästen!

Och så är den ganska så svår styrd ( sväger 5 meter försent xD)

Den har ''normalfart-lite seg'' så derför så måste jag ha ett bett som inte bromsar in för mycket ( om ni förstår?)

Och hästen är 166 cm och jag är 155 och ganska så tunn.

Jag har själv tänkt mig att ha pelham men vet inte riktigt om det är ''bra''?

Kom gjärna med förslag!

och jag känner inte ens hästen nu, den kanske går bra bara att man måste ta i lite mera?

Nu går den på vanligt Apple mouth stångbett ( staning?)

Tack på förhand! :D ♥

Annons:
mandyosv
2012-08-10 10:54
#1

Varför ha ett skarpt bett för att hästen är tung?

Rid med benen och ha ett vanligt tredelar, eller ett med rullande kulor eller olika färger på bettet (mässing, svart(?), stål) Då kan inte hästen hålla fast bettet.

Rid fram så mycket med benen att du inte har något i handen tillslut.

Använd sporrar om den är för seg och hänger sig i bettet och ett spö kan också vara bra att peta till med när den hänger sig för mycket.

Även en liten pisk när du ska svänga runt den, så att den lär sig att vara alert och lyssna på dig.

Lycka till!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Emshify
2012-08-10 11:04
#2

Håller med #1 - Jag tror knappast att ett skarpare bett löser problemet. Jag skulle tro att hästen kanske är omusklad/oriden och därför inte orkar bära upp sig själv och att det är därför den hänger i handen. Sen är ju vissa hästar helt enkelt tyngre i kroppen än andra, men de måste fortfarande kunna bära upp sig själva, en häst får absolut inte hänga i handen! Det är aldrig bra. Om jag vore du skulle jag ta hjälp av en duktig tränare direkt när du fått hem hästen som kan hjälpa dig att träna upp din den så att den orkar sätter bakbenen under sig och jobba med ryggen samt att den blir kvickare. Sen beror det lite på hur gammal den är också. Är det en yngre häst kanske den inte har styrkan och koordinationen ännu.

[RRRonjaaa]
2012-08-10 11:05
#3

Hon bli inte ''tung så som jag tror du menar''?

Hon biter tag bettet och springer sin egna lilla väg, och när de rider 'vanlig' hoppning hemma så brukar de ha dubbel bett ( kandar), och hon fungerar ej på hackamore?! Kam! :)

[RRRonjaaa]
2012-08-10 11:11
#4

JA  vi har redan tagit lite träningar för bla. Lotta schultz, Pontus westergren mfl.

Och de tycker att jag ska köra på MYCKET SKARPARE bett, men ite vad för sort!

Hästen är en ganska så grov häst, som vill ha ett tydligt stöd i munnen!

Den är mycket välmusklad och tävlad upp till 140 dock med manlig ryttare och kobinations bett ( hackamore och bett)

Det är där problemet sitter, jag vet ju själv att jag även måste lära mig och rida hästen.

Den är 14 år så ganska så gammal! ;) ♥

mandyosv
2012-08-10 11:13
#5

"Nu går den på vanligt Apple mouth stångbett"

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[RRRonjaaa]
2012-08-10 11:16
#6

ja, jag rider ju inte med dubbelt hela tiden!!! Och det är ju i hoppningen, jag får ju inte tävla med dubbelt och det är ju inte JAG som rider den med kandar ( ägaren som har den nu!)

Annons:
mandyosv
2012-08-10 11:18
#7

Jaha! men jag tror du får bättre hjälp av dina tränare än vad du får av en internet sida  där du frågar folk som inte har en aning om hur din häst är att rida =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Emshify
2012-08-10 11:23
#8

RRRonjaaa - I ditt första inlägg skriver du att: "Den har "normalfart-lite seg" så därför måste jag ha ett bett som inte bromsar in för mycket" och sen i ditt inlägg #3 skriver du att: "Hon biter tag i bettet och springer sin egna lilla väg, och när de rider 'vanlig' hoppning hemma så brukar de ha dubbelbett (kandar)…"
Det blir liksom lite dubbla budskap. Drar hästen iväg med dig eller gör den inte det? Dessutom skrev du först att hästen nu gick på Apple Mouth Stångbett och sen att de brukade ha kandar. Och kandar anses ju vara just ett mer bromsande bett, precis som pelham som du nämnde i ditt första inlägg, och sen skrev du att hästen inte skulle ha ett bromsande bett? Det blir lite dubbla budskap där med. Det är svårt att hjälpa till när man inte förstår problemet.

[RRRonjaaa]
2012-08-10 11:37
#9

okej jag kan förklara lite bättre ( förstår problemet)

Hon är en ganska så seg häst som inte lyssnar så värst bra, hon är lite isstadig hon går gärna/rider sin egna lilla väg ( lyssnar inte alls på ryttaren) och vill ha en ryttare som har en kraftigt stöd i munnen annars så faller hon ihop och slarvar med steget, hon har sin egna balans men behöver ha en ryttare där!

De brukar rida med gummi bettet i dressyr och hoppning på TÄVLING ( det är där jag tror att problemet sitter, att hon är van att lysna på kandaret)

så i hoppningen på t.ex träning så rider de med kandar, så hon är van att lyssna på skarpare hjälper, så när man har gummibettet så gör hon lite som hon vill ( hon är jätte snäll men lyssnar inte så bra på bettet, så man får rycka till, vilket jag tycker ser hämskt ut när ryttare sitter och sågar en häst i munnen)

så hon ska inte ha ett ''bromsande bett'' då hon är så pass seg så hon har lite svårt att hålla igång, så jag ska endå kunna hålla i utan att hon ska bryta av, och jag rider alltid med spö och sporrar ( inte när jag rider ut) så hon har endå lite go i sig.

Förlåt om jag har fummlat lite, och självklart så förstår jag att jag måste prova mig fram, fast jag vill ha lite alternativ att prova imellan ;) ♥

Nu känns det som jag har skrivit lite otydligt, men hoppas att det blev lite klarare varför vi behöver ha ett annat bett, som inte är förskarpt fast endå så jag kan ta i normal styrka och hon lyssnar ;)

Jag är ganska så mjuk i handen så jag är INTE en ryttare som sitter och tjuk håller!

Kram! ♥

JohannaReno
2012-08-11 00:13
#10

Prova smalt D ringsbett 3 delat. Det är lite mellan starkt . :) D ringen ger lite hävstångseffekt, det smala gör det skarpt och varför jag tycker du ska ta 3 delat är för att då kan inte hästen trycka upp bettet i gommen som den kan med 2 delat. Värt att testa!!:)

[RRRonjaaa]
2012-08-11 13:55
#11

Okej, ska provas! ;) tack! ♥

imsuchadiva
2012-08-12 01:32
#12

Har inte läst de andra inlägg. Men rekommenderar varmt ett gaggbett. Rakt sägs ju också vara bra.

komkoma
2012-10-06 19:05
#13

Jag undrar mest varför du ska köpa en häst som du känner att du måste bettsla upp?

Annons:
kaka1234567
2012-10-07 15:09
#14

Ovs vad du skriver så är inte ett skarpare bett ingen lösning. Med dina inlägg attdu håller på att förklara dig och den bilden halvår ville du bara ha någon som sa att du kan prova ett vist bett att få en bärkraftens på att få prova ett annat bett . Är hästen så tung att den vill ha en ryttare som bär upp den med ordentligt stöd så är den felaktigt riden alltså riden av en okänslig ryttare tidigare och de du behöver jobba på är att få hästen mer känslig och inte bytta till ett skarpare bett ta ut en dressyr tränare som kan hjälpa dig . För att jag tycker de låter som en okänslig häst som behöver bli mer musklad och mer lydnad

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Spiritinthesky
2012-10-07 22:26
#15

Kaka har rätt :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Skunken
2012-10-09 10:30
#16

Instämmer med #14

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Huntley House
2012-10-10 09:12
#17

Hej!

Såg att du letade bra bett och hur du beskrev din häst. Vill bara tipsa dig om Titan-bett!

- de är helt antiallergiska

- de anpassar sig efter kroppstempraturen

- de är starka

- de är lätta

- de har en yta som hästarna älskar

- titan är det enda meterial som vi människor OCH hästar kan ha i kroppen utan att det stöts bort.

- vill du ha referenser på ryttare/hästar som provat så hör av dig till huntley.se

Linnea
2012-10-16 15:44
#18

Håller med Kaka, träna för en dressyrtränare som fokuserar på att hästen lägger vikt på bakbenen och blir självbärig. När hästen inte orkar bära sig själv blir den tung i handen och stolpar gärna iväg som den vill, blir svårare att ställa/böja och svänga.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[RRRonjaaa]
2012-10-20 13:25
#19

hej ville bara säga att det inte blev denna häst, men tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: