Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 4584 ggr
juliafrojd
11/20/12, 4:51 PM

För liten?

Nu till en fråga. Jag är "1,60cm" är B-ponny förliten för mig! (som medryttare)! ;)

Annons:
juliafrojd
11/20/12, 4:53 PM
#1

Jo en till fråga också hur högt tror ni "lady" som hon heter skulle klara av och hoppa som högst med mig på ryggen? Hon är en Dartmore ponny och är pigg o glad!

Fridaaaa
11/20/12, 4:53 PM
#2

Ja jag tycker det, jag som är 165 cm hög behöver ha d-ponny, så ja.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
11/20/12, 6:51 PM
#3

Kan tillägga att Lady är en Dartmoore ponny. Ingen som vet på ett ungefär hur högt hon skulle kunna hoppa som högst med mig på ryggen? :)

Fridaaaa
11/20/12, 6:52 PM
#4

#3 Beror helt på hästen. Men jag anser att du är för lång för en B-ponny. Minst stor c-ponny eller d-ponny är bättre för dig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RRRonjaaa]
11/20/12, 9:16 PM
#5

alltså, det beror på hur pass mycket du väger och så, men jag är 160, och kan inte ens rida c-ponny pga. min längd, då du måste vara duktig och kunna balansera upp hästen, och det beror ju helt på hur högt hästen har hoppat innan, men kanske runt 70 med tanke på din längd och det är ju en b-ponny, men jag rekomenderar dig att inte ens hoppa på den!? men finns det någon bild när du rider hästen? :)

juliafrojd
11/20/12, 9:44 PM
#6

#5 Jag väger ca40-50kg. Jag har ridit 8år och själv tycker jag att jag har ganska bra balans… Hon har ju varit ridskolehäst för ca 2veckor sedan. Hon är 12år. Nej tuvärr jag har inte "börjat" än, jag ska prata med ägaren på torsdag och ev. Provrida Lady.. :)

Annons:
Fridaaaa
11/20/12, 9:45 PM
#7

#6 Hade jag varit dig hade jag valt större ponny, då du fortfarande växer så inom kort kommer du ändå vara ännu mer för lång :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
11/20/12, 10:08 PM
#8

#7 Har ingen annan ponny att välja på. Och jag kommer inte växa mer än 5cm till! ;) (min doktor har sagt de) ;)

Fridaaaa
11/20/12, 10:45 PM
#9

#8 det kan du inte veta, doktorer vet sällan sånt :) 
Vet många som doktor har sagt att dem ska bli si och så långa men sedan inte stämt alls.

För ponnyns bästa, rid inte den med din längd :)
Du har för lång överkropp eller för långa ben, man ska välja en häst/ponny efter som längd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zondell
11/21/12, 7:59 AM
#10

Det är svårt att veta om ponnyn är för liten eller inte. Vissa ponnyer klarar mer vikt än andra. Vissa ryttare kan balansera upp sin längd bättre än andra och ryttarens proportioner mellan ben och överliv spelar in.

Jag har dock ett riktmärke och det är = skaffa en häst som är lägst 10-20 cm lägre i mankhöjd än din längd. Är man 160 cm lång borde en häst på 140-150 cm passa längdmässigt. En D-ponny helst eller en grövre och större C-ponny.

En B-ponny skulle du bli för lång till även om vikten 40 kg är ok och den skulle orka dig. Lite skogsridning kanske inte gör någon skada men hoppning är inte att tänka på. En dartmoor är ju också en LITEN B-ponny. Risken finns att du förstör din ridning, kurar ihop dig, hissar lädren och får dålig sits.

juliafrojd
11/21/12, 9:17 AM
#11

Ok, får väl se hur de går på fredag då! Hon är en maxad B-Ponny!

Fridaaaa
11/21/12, 9:20 AM
#12

#11 Tycker du ska välja någon annan att rida, det är som #10 säger och det är inte bra för ponnyn, spelar ingen roll vad ridläraren säger, finns många som slänger upp för långa ryttare på ponny tyvärr :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Papaya
11/22/12, 4:39 PM
#13

Det är sånthär som är så tråkigt när det kommer till ridandet av ponny idag. Helst ska alla gå från ridlekis på shetlandsponny till storhäst på ridskolan för att sedan fortsätta rida storhäst för tid och evighet..

Jag har ytterst svårt att tänka mig att en maxad dartmoorponny (som ju ändå är grövre och har bättre exteriör för att bära ryttare än flera andra b-ponnyraser) skulle fara illa av att ridas av en lätt, lite längre person som ändå har ridit i 8år. Hästen det gäller är ju dessutom färdigväxt och är antagligen en bussig utbildad individ eftersom den har varit med i ridskoleverksamhet.

Jag tyckar att TS ska prova, se hur det känns och därefter komma fram till ett beslut om fortsatt ridning på ponnyn ska ske eller inte. Visst är det så att om TS växer ytterligare och kanske lägger på sig några kilon att det inte fungerar ridmässigt så länge till. Men utifrån de uppgifterna som finns idag så kan det ju inte skada att prova först och besluta sen. Lägg gärna in en bild här så blir det mycket lättare att bedömma hur ni ser ut som ekipage. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Annons:
Fridaaaa
11/22/12, 4:41 PM
#14

#13 Dock är den bara en B-ponny, och även om man ridit i 8 år, rekommenderas det inte att rida en ponny om man är för läng, vilket 160 cm är till en b-ponny :) Bättre att rida en ponny/häst som passar ens längd :) Jag tycker inte dock det är rätt mot ponnyn, för även en ryttare som ridit i 8 år kan tappa balansen eller liknande och då stör det ponnyn plus att skänklarna blir ju för långa, så man får inte det stöd man behöver för att kunna ge rätt hjälper på ett bra sätt :)

Och på en ridskola finns det ju andra elever med rätt längd osv som kan rida den :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
11/22/12, 5:40 PM
#15

#13 tack! Jag ska försöka lägga ut en bild imorgon ;) då jag ska provrida henne ;)

Papaya
11/22/12, 8:47 PM
#16

#14 Jag fattade det som att ponnyn inte längre används på ridskola? Och att det är den här hästen som ts har tillgång till, och jag antar att även ponnyn skulle ha nytta av att bli motionerad.

Att det inte rekomenderas med för långa ryttare är ju ganska tydligt överallt, men bara för att vi har fått siffror att utgå från behöver inte det betyda att det ser ut/är så illa som vi får för oss i våra huvuden. Därför tycker jag absolut att TS ska provrida åtminstone, för att efter det komma fram till hur det kändes. :)

Jag själv har så gott som hela livet ridit mycket ponny, jag har varit med och ridit in och utbildat mindre ponnyer sedan jag var 11år, både i försäljningsverksamhet och för "eget bruk". Jag vet också att jag var längre än 160cm redan då, men jag behövde aldrig uppleva min längd som ett problem. I dagsläget är jag 168cm, väger 50kg och rider en maxad c-ponny regelbundet som ska utbildas för att kunna gå i barnverksamhet. Visst, jag är inte kort, men mitt sätt att rida passar oftast bättre på ponny än på storhäst.

När det kommer till balans så vill jag nog påstå att alla hästar blir störda av ryttarens obalans, mer eller mindre. Men jag tycker i alla lägen att en större, balanserad ryttare är bättre än en liten ryttare i obalans. Även om det optimala alltid skulle vara en lagom stor ryttare i balans, men det är ju inte alltid det kan lösa sig på det viset heller. :)

#15 Låter bra. Känn efter noga hur det känns och lycka till. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

juliafrojd
11/22/12, 8:53 PM
#17

#16 Nej precis hon används inte på ridskola längre. ;) och ja de är liksom henne jag har att "välja" på. Tack så mycket. Jag kan skriva hur de gick imorrn ;)

Fridaaaa
11/23/12, 1:47 PM
#18

#16 & #17 Jag tolkade det som att den kommit till ridskolan för 2 veckor sedan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
11/23/12, 2:20 PM
#19

#18 då missuppfattade du nog.. ;)

Fridaaaa
11/23/12, 3:22 PM
#20

Tycker ändå att ponnyn är för liten :)
Skulle aldrig själv rida en förliten ponny, man måste tänka på ponnyn och sig själv också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ebba_Hamster
11/24/12, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hade en B-ponny som tillridning. Jag är 13 år och 165. :) Men det är väll bättre att du har en lite större häst för jag är ingekligen för stor för B-ponnyn..

(Hade ingen bättre bild…)

Tusen
11/30/12, 8:08 PM
#22

Det beror helt på hur ponnyn ser ut. Jag har sett maxade B-ponnysar som inte bär upp ryttare på 150 c och tvärtom B-ponnysar som är 125 cm som lätt ser lagom ut för 165cm ryttare.

Man kaninte avgöra om en ryttare är för lång enbat genom att mäta längden. dessutom är en lång ryttare i balans betydligt bättre för hästen än någon ryttare som är betydligt kortare men med dålig balans.

Dessutom ska ju TS endast vara medryttare vilket inte innebär att hon behöver tänka på hur mycket hon växer om några år. Blir man för stor får man väl sluta so medryttare bara.

juliafrojd
11/30/12, 10:37 PM
#23

Tack så mkt för all hjälp!jag har blivit medryttare nu och är där mån o tor, jag ska försöka ladda upp bild ngn dag när jag har tid.. :/ kanske på mån.. ;/

[Loca Diaz]
12/2/12, 6:16 PM
#24

Beror på hur hög B-ponnyn är, det är stor skillnad mellan 110-130 cm. Och om hon bär upp långa ryttare bra. Dartmoor och russ brukar vara lite grövre ex. än welsh. Jag ska ev. köpa ett russ, 130 cm och jag är 160 cm 45 kg.

juliafrojd
12/5/12, 5:17 PM
#25

Hon är ju 123cm. Och hon verkar bära mig bra..

Emelieeliesersson
12/13/12, 6:59 AM
#26

Jag är 165 och behöver minnst d ponny, rider oftast storhäst på ridskolan men nu har jag en egen maxad D ponny så ja du är alldeles för stor.. :/

Tusen
12/13/12, 8:50 AM
#27

#26 Det är en väldig skillnad på att vara 165 cm och 160 cm då man rider en B-ponny. Om du upplever dig stor på en B-ponny är helt och hållet din upplevelse och skall respekteras. Men att vara 160 cm och rida på B-ponny går aldeles utmärkt och ryttaren kommer förmodligen ine se större ut på den ponnnyn än vad ånga andrra ryttare gör på större ponnysar. Många B-ponnysar har ett djup som gör att de bär upp sina ryttare på ett helt annat sätt än många större hästar. Det är oftast bara benen på hästen som blir längre då man har en större ponny. En shettis kan t.ex vara större i kroppen än en welshponny men mankhöjden kan skilja på 30 cm. Inget konstigt alls egentligen.

Annons:
juliafrojd
12/13/12, 2:42 PM
#28

Allså man ser ju att jag är lång när jag rider henne men hon bockar ju som tusan och behöver en bestämd ryttare, men hon bär ju mig bra och jag är ju bestämd (vill absolut inte skryta)! ;)

Emelieeliesersson
12/13/12, 3:00 PM
#29

Jag kollade upp rasen jag ändrar mig :) Den var ju grövre vad jag förstod det ;)

Pelzi
12/26/12, 11:11 PM
#30

kan du inte lägga upp en bild? det beror ju också på om man har långa eller korta ben och hur grov ponnyn är :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

juliafrojd
12/27/12, 11:53 AM
#31

#30 jag har ingen bild, ska försöka ta bild på måndag och fråga om jag får låna dator.. :/

Fridaaaa
12/27/12, 11:54 AM
#32

#31 Har du iphone eller liknande kan man ladda upp via den :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
12/27/12, 12:02 PM
#33

#32 hur laddar man upp den då? :)

Fridaaaa
12/27/12, 12:06 PM
#34

#33 Du får in på iFokus via mobilen och gör som man gör på datorn :) Fungerar för mig :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
juliafrojd
12/27/12, 12:10 PM
#35

Funkar inte för mig :(

Fridaaaa
12/27/12, 12:11 PM
#36

#35 Konstigt, jag har en iphone 4.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
12/27/12, 12:24 PM
#37

Jag har en 4s men hur gör du då?, för jag kan inte trycka där de står Välj fil.. :/

Fridaaaa
12/27/12, 12:28 PM
#38

#37 Jag kan det där det står välj fil :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sssooofffiiiaaa
12/28/12, 12:00 AM
#39

Själv rider jag maxad C-ponny , lite över mätt kanske Oskyldig

Hon är nätt i typen , själv är jag 164

Det är INGA som helst problem!

Stiiiiiina
12/28/12, 11:17 PM
#40

Om jag får lägga min åsikt så spelar inte längden den största rollen, även om den påverkar. Vikten är mycket, mycket viktigare och så länge ni tillsammans inte hamnar i obalans så fungerar det, men det kan bara du själv avgöra. Det innebär också att bara för att din balans är bra, så blir ni inte balanserade ihop. Hästens egen balans spelar också in.

Sen läste jag ovanför att dina ben kan bli för långa för att kunna hålla om hästen, och jag antar den syftar på att skänklarna hamnar under magen..? Rätta mig om jag har fel! Men eftersom du ska hålla om med hela benet och inte bara skänkeln så borde det inte spela roll. Jag brukar rida fram mina hästar utan stigbyglar för att få ner benen så långt som möjligt.

Men det är fortfarande bara du som kan avgöra om du är för lång eller inte, och hur det känns tillsammans med hästen. Skulle vara kul med en bild! :)

[Rakach]
1/16/13, 3:24 PM
#41

Jag tycker det låter som du är för stor. Om det var min b-ponny skulle jag inte låta en ryttar i din storlek rida.

Annons:
sasha_setter
1/22/13, 7:38 PM
#42

#40 håller med! Jag är själv lång för min ålder och min ridlärare har sagt till mig att jag skulle tänka på att rida en större ponny/häst men inte för hästens skull utan för min skull. Hon förklarade det som att balansen kan försämras om man rider en förliten häst, men om man tycker att det känns ok är det inga problem. ;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Lindbygarden
1/25/13, 6:50 PM
#43

#13 och #22 jag bugar, vilka bra inlägg!!

Vet många längre som rider b-ponny i utbildningssyfte.

Tror inte det är ngr problem för TS att rida b-ponnyn ibland.

Jag är själv 1.59 lång och har som vuxen fått rida en hel del mindre ponnier som varit för busiga för barn att rida..

Upp till toppen
Annons: