Annons:
Etikettutrustning
Läst 2105 ggr
[RRRonjaaa]
2012-11-22 18:51

Pessoa?

Jag vet att det finnw mångabsom inte gillar pessoabett pga. Det är elakakt mot hästen… men vad tycker NI om pessoa? Bra/dåligt? Varför? :)

Annons:
[RRRonjaaa]
2012-11-22 18:51
#1

Finns många som *

Linnea
2012-11-22 19:12
#2

Sök gärna här på sajten eller på ridsport, det finns många såna här trådar redan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ccv_sr
2012-11-24 23:06
#3

Det beror vem som rider hästen ifall det är någon som typ drar jätte mycket i munnen så kanske man ska ha ett ''mjukare'' bett och det beror också på ifall man har en stark häst eller inte :)

Emshify
2012-11-25 19:40
#4

#3 Jag håller inte med dig. För det första ska ingen ryttare någonsin "dra jättemycket i munnen", det är helt oacceptabelt och i princip det första man lär sig när man ska börja rida. Man ska alltid ha en schysst hand, oavsett på vilken nivå man rider, vilken häst man rider och vilket bett man har. Det är alltså ingen anledning till att ha ett "mjukare" bett.

Om man nu har en stark häst, som du nämnde, tycker jag att man först ska hitta orsaken till problemet och sedan jobba med det. Att dra på ett skarpare bett är inte lösningen. Då får du bara en "quick-fix" och ingen varaktig, ärlig lösning.

Sen angående pessoa så tycker jag inte att det verkar vara något bra bett direkt. Har hört mycket dåligt om dess inverkan och även sett hur hästar på ett negativt sätt påverkas av det. Så om man nu ska betsla upp finns det ju många andra bättre bett att välja mellan, såsom t.ex. Pelham.

Spiritinthesky
2012-11-25 22:35
#5

Förstår inte varför man ska använda pessoa. pelham med två tyglar ett förslag på skarpare bett. Du rider i huvudsak på "bridongtygeln", dvs den tygel som sitter i den stora ringen och vid behov kan man lägga tryck i stångtygeln som framkallar hävstångseffekten.

Pessoa är inget bett för den som inte vet exakt hur det påverkar och är placerat i hästens mun. onödigt bett som blev alldeles för populärt..

Isa Aronsson

www.stallequino.se

majaliten
2012-12-03 22:21
#6

Såklart är det ju bättre att en GP ryttare använder det bettet en en liten ridskole ryttare som endast ridigt i 1 år . Men så tycker inte jag för att jag avskyr skarpa bett . Utan jag ogillar pessoa bettets inverkan det är dubbla signaler som inte behöver utspelas på hästen . Men jag anser att ingen häst förtjänar ha detta på sig. Även om folk på står att hästen trivs finns det mycket bättre alternativ som pelham kimbelwik .

Annons:
MatildaEliesersson
2012-12-12 15:16
#7

Jag tycker inte att det är det värsta bettet som finns. Förstår faktiskt inte varför folk blir arga över just detta bett när det finns så många värre? JAg tycker att pessoa kan användas när man är tillräckligt duktig, tycker dock inte att barn över huvudtaget någonsin ska ha ett sånt bett.

Linnea
2012-12-12 16:15
#8

#7 Problemet är ju att bettet ger dubbla signaler. När man tar i bettet vill hästen ofta ta upp huvudet, speciellt på ett tvådelat bett, samtidigt trycker nackstycket och ger signal att hästen ska sänka huvudet. Plus att det inte finns nåt stop. På hävstångsbett finns kindkedja men med pessoat kan i princip dra och "vända" bettet i munnen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

majaliten
2012-12-12 18:13
#9

Bra sagt 8 . Sen så tycker jag att Pessoa är bland det värsta betten som finns om man ska hålla på att sortera på de viset . De flesta betten har ett slags stopp och det har inte Pessoa . Sen unna de massa anat som också har en dålig inverkan . Men Pessoa är bland de värsta enligt mig. Och det är så lätt stygg tag på så att vem som hälsat kan ha det tex små ungar vilket oftast blir små barn som får ha detta bett tyvärr

Upp till toppen
Annons: