Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1428 ggr
emmajensennn
11/26/12, 7:49 AM

Min foderhäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu efter nyår så ska jag skaffa foderhäst (troligtvis) och den ska jag börja hoppa med. Han har gått på ridskola och knappt hoppat så mycket där, men nu ska jag sätta igång honom lite.

Han är en Appaloosa valack född -97.
Han heter Batwell Stormdance. men kallas för Nisse
Nån kanske känner igen honom?? Från Seldomseensappaloosas eller vad det heter (kan inte stava så bra till det…)

Mina frågor är…
Hur högt ska jag börja med?
Hur många gånger i veckan ska jag hoppa?
När kan jag höjja hindrerna och isf, hur mkt?

Tack för att ni tar er tid och svarar ^^

P.s på bilden är det jag och Nisse på ridskolan

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
JustMySelf
11/26/12, 3:45 PM
#1

Hur högt ska jag börja med?
Jag hade börjat med bommar på marken, för att sedan höja långsamt. Hur högt ni ska hoppa beror på hur mycket du kan, hur mycket hästen kan och hur bra ni känner varandra. Men börja hellre "för lågt" än för högt, annars kan det gå helt fel.

Hur många gånger i veckan ska jag hoppa?
Med en rutinerad häst tycker jag det är lagom med en gång i veckan, men det är svårt att säga vad som är lagom för din när jag inte vet hur rutinerad han är. Tänk också på att variera hoppningen, ibland hoppa enstaka hinder, ibland bana, ibland gymnastikhoppning (t ex. studs), ibland tittiga hinder och ibland löshoppa. Även cavalettibommar är bra.

När kan jag höja hindrerna och isf, hur mkt?

När du känner att du har full kontroll och ni båda är säkra på den höjden ni är på. Höj absolut inte för fort, det kan göra att ni går bakåt i utvecklingen istället för framåt. Och även med en rutinerad häst är det bra att hoppa låga hinder ibland. Jag skulle inte höja mer än max 10 cm i taget.

emmajensennn
11/26/12, 3:54 PM
#2

#1
•1  Jag hoppar upp till 130cm, men han vet jag inte exakt.
•2 Han har stått nu sen i ungefär i sommras så ska ju sättas igång sen
•3 Våra bommar i stallet är ca 8,5 cm höga så då blir det väl lagom att börja med bara bommar va??

Tack för svaren :D

You can't make a rainbow without a little rain

JustMySelf
11/26/12, 3:59 PM
#3

#2 Ja, jag tycker det är bäst att börja med bara bommar Glad Lycka till, och ta gärna hjälp av någon duktig tränare!

[Loca Diaz]
12/2/12, 6:15 PM
#4

#2 Har han stått sedan i somras utan att ridas alls bör du rida ut i skogen, dressyr och bara motions/konditionsrida ett tag innan du börjar med hoppning tycker jag :)

emmajensennn
12/3/12, 7:05 AM
#5

#4  Han har blivit riden ca 2-3 ggr i veckan ^^

You can't make a rainbow without a little rain

Upp till toppen
Annons: