Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3019 ggr
BeccaTilda
2013-01-13 21:49

Skillnaden att rida ponny/häst

Nu kanske jag är i fel forum, men hittade inget som jag tyckte passade bättre så hoppas någon kan hjälpa :)

Nu är det såhär: Jag har i stort sätt bara ridit fjordingar nu i ca 0,5 år och ska snart börja rida på ridskola där de bara har hästar ca 170 mank. Fjordingarna jag ridit innan är 140-150 mank.

Jag är ju en relativ nybörjare, kan liksom grunderna och sådär, mestadels har jag ridit i skogen så galopperat har jag gjort "stående", men ej sittandes i sadeln.

Nu är jag nervös över hur stor skillnaden kommer vara att rida en d-ponny mot att rida en stor häst 170 mkh! Någon som kan berätta av egna erfarenheter om skillnader och ge mig tips om vad jag måste tänka på? :)

Har även fått reda på att det är hoppning som gäller första gången (hoppar in lite sent i gruppen)

Annons:
[Moa-]
2013-01-13 21:56
#1

Fjordingen heter egentligen fjordhäst, och klassificeras precis som islandshästen trots sin höjd som häst.

Sedan skillnaden i höjd påverkar inte mycket mer än ditt eget psyke, däremot anser jag att det kan upplevas skillnad mellan olika hästtyper, men ej främst på grund av deras höjd, utan då temperament och kroppsbyggnad.

BeccaTilda
2013-01-13 21:58
#2

#1 hihi jo det vet jag ;)

Okej, men är det svårare att få igång större hästar tex?

[Moa-]
2013-01-13 22:01
#3

Få igång?

Om du då avser att gå framåt så spelar det inte så stor roll, kallblod kan ibland vara något okänsligare än heta fullblod eller varmblod. Däremot handlar det om hur hästen är riden, inte om rasen i sig. Ett välridet kallblod reagerar på små hjälper även det…

BeccaTilda
2013-01-13 22:08
#4

Asså typ fatta galopp, få igång i trav :P

Hur stor skillnad är det att typ rida lätt på ponny-häst? Lättare eller svårare? Eller att sitta i galoppen? skumpar det mer/mindre på ponny eller häst?

[Moa-]
2013-01-13 22:17
#5

Det är ingen skillnad i sådant.