Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3019 ggr
BeccaTilda
2013-01-13 21:49

Skillnaden att rida ponny/häst

Nu kanske jag är i fel forum, men hittade inget som jag tyckte passade bättre så hoppas någon kan hjälpa :)

Nu är det såhär: Jag har i stort sätt bara ridit fjordingar nu i ca 0,5 år och ska snart börja rida på ridskola där de bara har hästar ca 170 mank. Fjordingarna jag ridit innan är 140-150 mank.

Jag är ju en relativ nybörjare, kan liksom grunderna och sådär, mestadels har jag ridit i skogen så galopperat har jag gjort "stående", men ej sittandes i sadeln.

Nu är jag nervös över hur stor skillnaden kommer vara att rida en d-ponny mot att rida en stor häst 170 mkh! Någon som kan berätta av egna erfarenheter om skillnader och ge mig tips om vad jag måste tänka på? :)

Har även fått reda på att det är hoppning som gäller första gången (hoppar in lite sent i gruppen)

Annons:
[Moa-]
2013-01-13 21:56
#1

Fjordingen heter egentligen fjordhäst, och klassificeras precis som islandshästen trots sin höjd som häst.

Sedan skillnaden i höjd påverkar inte mycket mer än ditt eget psyke, däremot anser jag att det kan upplevas skillnad mellan olika hästtyper, men ej främst på grund av deras höjd, utan då temperament och kroppsbyggnad.

BeccaTilda
2013-01-13 21:58
#2

#1 hihi jo det vet jag ;)

Okej, men är det svårare att få igång större hästar tex?

[Moa-]
2013-01-13 22:01
#3

Få igång?

Om du då avser att gå framåt så spelar det inte så stor roll, kallblod kan ibland vara något okänsligare än heta fullblod eller varmblod. Däremot handlar det om hur hästen är riden, inte om rasen i sig. Ett välridet kallblod reagerar på små hjälper även det…

BeccaTilda
2013-01-13 22:08
#4

Asså typ fatta galopp, få igång i trav :P

Hur stor skillnad är det att typ rida lätt på ponny-häst? Lättare eller svårare? Eller att sitta i galoppen? skumpar det mer/mindre på ponny eller häst?

[Moa-]
2013-01-13 22:17
#5

Det är ingen skillnad i sådant.

Det är möjligen hästens steg som du måste anpassa dig till, takten i lättridning anpassas till hästens steg och deras längd och frekvens. Sådant lär man sig att känna.

En stor häst kan vara både shire eller ett halvblod och dessa är väldigt olika i sig, så typerna skiljer sig mer än storleken inom samma "typ".

En välriden häst så tänker du egentligen endast att du skall byta gångart så känner hästen det, hjälper skall ej synas, så nej, det är egentligen ej svårare. Ett hett arabsto som kan ha samma höjd som en ponny (eller fjording) kan du få arbeta för att varva ned och hålla skritt istället för att få igång, om du skall extremdra typer, men allt beror på den individuella hästen och hur välriden den är samt vilken koll du som ryttare har på dina hjälper. Skulle du sparka till en pigg och känslig häst kan du räkna med att hästen både blir irriterad och vill få av dig som ryttare och/eller springer i väg i full fart.

Dock kommer en ridskola att hjälpa dig att hitta en lämplig häst och du kommer aldrig att placeras på en av de känsligaste eller piggaste som nybörjare. Så du kan känna dig trygg! =)

BeccaTilda
2013-01-13 22:25
#6

Okej tack så mycket :) Detta är ju egentligen väldigt logiskt, men är så nervös och får för mig att det kommer vara jätte svårt och att jag kommer skämma ut mig och typ trilla av för att man kommer studsa så in i h*vete i galoppen t.ex… !!

Bör jag vara orolig? ^^

Annons:
[Moa-]
2013-01-13 22:48
#7

Ni kommer att ta det stegvis och troligen kommer du att börja i en grupp för nybörjare och vänta med galopp helt och hållet tills ni på ett vettigt sätt kan hantera de andra gångarterna. Det är ingen idé att försöka dra på ett högre tempo om du ej fått balans i ridningen.

På en bra ridskola lär du dig inte endast att starta och stoppa hästen samt hålla dig fast, utan att faktiskt rida och ha ett syfte med ridningen.

De flesta ridskolor är vana vid nybörjare och har utarbetade system för att ni skall utvecklas på bästa möjliga sätt! =) Lycka till!

BeccaTilda
2013-01-13 23:14
#8

Hoppas inte du tror att jag suger på att rida bara för att jag undrar över skillnaden på stor och liten häst :) har noggrant gått igenom massvis teori (kvinnan jag rider hos är extremt noggrann med sånt). Och inte bara teori, utan allt om hästen, dess psyke, utrustning, foder, m.m. Har även ridit när jag var 11 o nybörjargrupper och därifrån sitter alla grunder också :) Gruppen jag ska börja i är ingen nybörjare grupp, därför jag är något nervös ;) tjejerna där har ridit 2-4 år ca, vissa längre..

[Moa-]
2013-01-14 08:12
#9

Det låter som om du kanske tar dig lite vatten över huvudet, du bör ha viss dressyrridning i bakgrunden för en grupp där personer ridit på ridskola i 4 år. Hur har denna grupp valts ut?

Om ni ej har gjort så, är mitt förslag  att du tar en privatlektion för ridläraren och att denne då får undersöka och se vilken grupp som du passar bäst in i…

Har du ridit något på bana? Känner du när du har rätt sittben? Kan du ridvägar, hålla hästen på en volt, öka och minska den volten? Skänkelvikningar och andra sidoförflyttningar?

"…utan allt om hästen, dess psyke, utrustning, foder, m.m." Det är jättebra kunskap, men framför allt när du har egen eller privathäst. Många ridskolor frånser tyvärr helt denna kunskap.

BeccaTilda
2013-01-14 12:25
#10

Gruppen jag blev indelad i var en grupp läraren trodde skulle passa mig med den erfarenhet jag har :) jag har ridit ganska mycket på bana, kan allt det du skriver :) rätt sittben är väl det enda jag ibland känner fel. Ja precis, därför känns det skönt att ha denna kunskap då ridskolorna oftast inte har med den.

[Moa-]
2013-01-14 18:58
#11

BeccaTilda; okej, det låter ju bra! =)

BeccaTilda
2013-01-14 19:07
#12

Tack för att du svarade! :) Och hoppas att jag inte flyger av som en vante på torsdag!

[Moa-]
2013-01-14 19:47
#13

Som sagt, kan du rida så är det ingen som helst skillnad. Galopp har för övrigt en jämn och gungande takt och brukar sällan skumpa. =)

Annons:
BeccaTilda
2013-01-14 21:03
#14

Ne okej, så bra :) Nej kanske inte ska kalla det skumpa… men vad är ett bättre ord då?? studsa lite efter varje galoppsteg?

[Moa-]
2013-01-14 21:12
#15

Jag tycker att galopp är den mjukaste och mest följsamma gångarten, slappna av och gunga med så skall du se att du sitter som gjuten i sadeln! =) Att däremot första gångerna lära sig sitta i trav, det kan se skumpigt värre ut… =P

BeccaTilda
2013-01-14 21:48
#16

Jo, det är det väl iof, men när man e lite spänd och kanske nervös så är det svårt att gunga med ju :p De gångerna jag testat har jag iaf studsat och tjejen jag rider för har typ: SLAPPNA AAAAAV!! Men det e svårt när man e lite nervig, spec när man rider på en stark och snabb 4 åring :)

Haha jotack ;) de tog en stund att få in mjukheten i att sitta i trav :)

JenniferH
2013-01-17 10:24
#17

En häst på 170+ är ju (ofta) väldigt mycket häst att rida, så där skulle du nog känna skillnad. Samt i steget, men sen är det olika från häst till häst.

Jag red ponny och storhäst parallelt i ett år förut, red då alltså en d-ponny på 148 cm och en häst på 178 cm, och jag kände att jag fick använda muskler på den nya storhästen som jag inte var van vid att göra haha, så den första tiden kändes det i kroppen!

BeccaTilda
2013-01-17 15:21
#18

Okej, idag gäller det och jag e nervös, haha!!!

[Moa-]
2013-01-17 19:45
#19

Lycka till! Du får meddela hur det gick! =)

BeccaTilda
2013-01-17 21:39
#20

Nu är det gjort ;) Gick jättebra faktiskt :) Lite tråkigt när vi skulle gallopera på volterna bara och vi var typ 6 på varje volt.. när man fick igång en bra galopp var det hela tiden någon som saktade av framför eller som var i vägen på annat sett :/

Men nu vet jag att det inte är något att oroa sig för :)

Annons:
BeccaTilda
2013-01-17 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Dock var inte hästen jag skulle haft på hugget, så fick bli en mindre på 163 :)

viktoria91
2013-01-19 10:48
#22

Jag tycker personligen att ponnyer ofta är mer att rida än hästar. Dem har lite mer åsikter.;) Har ridit hästar på 165-170, c ponnyn i dte stallet var mkt mer att jobba med! För att inte tala om min egen d-ponny.

BeccaTilda
2013-01-19 11:46
#23

Jo det har du nog rätt i :)

BeccaTilda
2013-01-24 21:38
#24

Idag var det hopplektion, skäcken jag red hade världens stötigaste galopp. Inge skönt att sitta i och hon var fruktansvärt slö och ville inte galoppera, fick kämpa ordentligt!!! Nu till själva hoppningen: för första gången i mitt liv hoppade jag över hinder! Bara 60cm, men ändå :) Säkert ingen som bryr sig, men uppdaterar ändå :)

[Moa-]
2013-01-24 22:08
#25

Det är jättekul att det går bra för dig! =)

Galoppen är något som man kan rida till kvalitén på också, så det är endast att kämpa på… =P

BeccaTilda
2013-01-24 22:15
#26

Hihi :) Ja, hon galopperade inte om man inte hade en galopperande häst framför sa läraren, och jo… De märkte jag ;)

Upp till toppen
Annons: