Annons:
Etiketthopphästar
Läst 4835 ggr
[RRRonjaaa]
3/5/13, 5:14 PM

Vilket foder?

Hej! Jag har en liten fråga om vilket kraftfoder jag ska ge till min ena tävlingshäst, Det är en maxad d-ponny som jag tävlar på LA- Msv nivå men han är otroligt seg och inget riktigt '' go '' i sig, flera tränare har sagt att vi ska ge honom mer och bra foder.. Men jag vet inte riktigt vilket? Nu får han 2 kg havre varje dag och 1 kg musli ( aktiv, från granngården) och även ca. 1 kg betfor. Jag vet inte om det finns något extra energi givande foder?

Tacksam för svar! :)

Annons:
WornOut
3/7/13, 10:58 AM
#1

Hur mycket grovfoder får hästen? Och vad är det för värden på det? Svårt att säga vad som fattas eller vad den behöver mer av utan att veta värdena på höet.

Havre brukar funka bra om man vill ge hästen extra energi. Annars finns det ju alla möjliga energifoder, pellets osv. Du kan ju alltid prova att ge olja också? Det innehåller massa energi.

Peppe
3/16/13, 5:13 PM
#2

en häst som i sig är seg kan du aldrig fodra pigg.

Den mängden kraftfoder är hutlös. Är mer troligt att det ger omvänd effekt, att hästen blir slö av fodret!!

Vill inte veta hur din ponny ser ut på insidan!

Såhär är det med havre.

 Vissa hästar, långt ifrån alla, reagerar på ett ämne i havren. För alla hästar som inte reagerar på havren så spelar det ingen roll om du ger 1 dl eller 1 kg, hästen blir inte ett dugg piggare för det.

Att du knölar i din ponny 4 kg kraftfoder om dagen är… ja jag finner inga ord. Hoppas för din ponnys skull att han har fri tillgång på grovfoder.

jag lovar dig att om du så tar bort allt hö och ersätter med 10 kg havre så kommer inte din ponny bli piggare.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
3/16/13, 5:36 PM
#3

Såg i din presentation att du inte var så gammal, så tar tillfället i akt att ge dig en foderlektion! 🙂

Hästar är gräsätare, inte sädätare. Till skillnad från människor så har hästar inga sträckreceptorer i magen, dvs dom kan inte bli mätta på samma sätt som vi människor gör. Dom har ingen uppfattning om vilken mängd mat som ligger i magen. 
En häst blir istället "mätt" genom att tugga ett visst antal gång på en viss tid, säg 3000 gånger i timmen som exempel. Detta är ett behov för hästen, precis som det är ett behov för dig att äta mat, kissa eller vad som helst.
Får hästen inte tugga tillräckligt så utvecklar den stereotypa beteenden, t ex krubbitning, vävning eller tuggar på inredningen.
En annan skillnad mellan hästar och människor är att hos oss människor så rinner det till magsaft i magsäcken först när vi äter. Hos hästen rinner det magsaft hela tiden, 24 timmar om dygnet. Har du haft kräksjuka någon gång? Då vet du hur ont det gör att kräkas när magen är tom. Magsaften är väldigt starkt frätande. När hästen inte har någon mat i magen som kan späda ut den starka magsaften så fräter syran på hästens magsäck. Det är därför det är så oerhört vanligt med magsår hos hästar idag. Det gör fruktansvärt ont. Du kanske till och med känner någon människa med magsår. Tänk dig att inte ens kunna berätta att du har ont. Ofta visar hästarna det genom att bli slöa!

Den enkla lösningen på detta är att se till att hästen alltid, 24 timmar om dygnet, har något att tugga på. Kan vara hö, hösilage, halm, gräs, sly, grenar osv. Har hästen redan magsår krävs det dock medicin!

Det var grovfodret det så långt. Nu tar vi lite kraftfoder.

Kraftfoder består huvudsakligen av olika sädsorter. Säd innehåller stora mängder stärkelse. Stärkelse smälts i hästens tunntarm. Hästen är dock inte skapt för att ta hand om några större mängder stärkelse, vilket gör att allt kraftfoder inte blir omhändertaget som det ska i tunntarmen. Det går istället vidare till tjocktarmen och ställer där till med problem. Där orsakar stärkelsen en jäsning som helt enkelt slår ut och dödar mikroorganismerna i tjocktarmen. Detta leder till att hästen inte längre kan ta upp näring på ett bra sätt. Tvärt emot vad du ville alltså till din ponny som du upplever slö.

Har du analys på ditt hö?

Har du en foderstat som är uträknad, med rätt balans mellan protein och energi, rätt mineralbalans osv?

Ofta är slöhet en träningsfråga. Eller helt enkelt hur hästen är av sin natur.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
3/16/13, 9:47 PM
#4

Wow Peppe, Snyggt! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Jajje95
5/11/13, 9:34 PM
#5

har inte läst alla kommentarer så vet inte om detta tipset redan är skrivet, men såg att du gav ganska mkt havre. För mkt havre kan göra hästem slö, så testa minska till ca 1 kg istället kanske :)

O jag som, såg peppe skrev, är hästen redan slö i sig så går det ju inte att ändra på det, vissa är lata vissa inte. Tänk på att rida med en överdriven positivitet :)

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: