Annons:
Etiketthopptävling
Läst 4413 ggr
Tusen
3/13/13, 8:45 PM

Hur högt hoppar man?

Jag har tänkt anmäla vår ena B-ponny till en hopptävling men fattar egentligen inte propparna.

Om det står 80 cm Bed: A. Vad betyder då det? Vilken kategori avser man då det står så? För det betyder väl knappast att alla hoppar den höjden? Jag trodde man skrev höjden för varje kategori.

Och A står väl för en hoppnig utan tid?

Men vad betyder då A:0?

Och vad betyder då A:0 + A:0?

Annons:
Emshify
3/13/13, 8:59 PM
#1

Konstigt att det står 80 cm… Säker att det inte är storhästklasser? För då står ju själva höjden, medan om det är ponnyhoppningar brukar det ju stå t.ex "Lätt B", alltså varierar ju höjden för varje kategori…

Bedömningarna kan du läsa om i TR 3. Alla finns med där.

Tusen
3/13/13, 9:02 PM
#2

#1 Jag har läst där men tycker inte de förklarar säskillt bra där.

Ha-ha! Du har helt rätt. Jag hade klickat på fel länk. Det var både ponny- och hästhoppning samma dag. 😃

Tusen
3/13/13, 9:13 PM
#3

Fast nu hittade jag den andra länken och där står det som jag skrev i #0

http://tdb.ridsport.se/meeting_propositions/7001

Någon som kan förklara?

Får man vara med på den tävlingen fastän man inte tillhör något lag?

Emshify
3/13/13, 9:16 PM
#4

Bed. A = Typ Clear Round. Alla ryttare med lika antal fel förklaras likaplacerade och brukar få rosett för felfri ritt.

Bed. A:0 = Alla ryttare med lika antal fel skiljs åt genom tiden i grundomgången. D.v.s man rider bara en grundomgång och ingen omhoppning.

Bed. A:0 + A:0 är jag lite osäker på men är inte det ett äldre namn på Hoppning i två faser, alltså den "vanligaste" bedömningen med grundomgång och omhoppning?

Tusen
3/13/13, 9:17 PM
#5

#4 Är det då tid i båda omgångarna? (A:0 + A:0)

Emshify
3/13/13, 9:19 PM
#6

#5 Alltså om du är felfri i grundomgången går du ju direkt vidare till omhoppningen. Den som har bäst tid och minst fel i omhoppningen vinner. (Förutsatt att A:0 + A:0 nu är "hoppning i två faser")

Edit: Jo, tiden spelar roll i grundomgången också eftersom den avgör hur du blir placerad efter de som kom till omhoppning. För att komma till omhoppning måste du ju också hålla dig inom maxtiden, annars blir det tidsfel = inte felfri.

Annons:
Tusen
3/13/13, 9:21 PM
#7

#6 Ja, det är två faser. Så står det i proppen. Tack för ditt svar.

Spiritinthesky
3/13/13, 9:21 PM
#8

#5 Ja tiden räknas i båda faserna, men för att tiden i grundomgången ska räknas ska man ej ha kommit vidare till omhoppning. Till exempel om det är 3 ryttare som har kommit till omhoppning, blir dessa tre högst placerade (rankas efter bästa tid och minst fel då). Är det sen 5 placerade i denna klass är de de två med bäst tid och minst fel i grundomgången som gäller.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

WornOut
3/14/13, 12:51 PM
#9

#3 Håller med dig om att det ser lite skumt ut.. Förstår inte riktigt heller hur dom menar..

Men Klass 1 & 1 är ju någon slags förklass för avd A resp B.
Klass 2 & 2 verkar ju vara likadant fast 10 cm högre.
Klass 4 är ju själva lagomgången. Fast jag tycker det är konstigt att den skulle vara i bed A, då man alltid brukar ha två faser i laghoppningar :S Tycker även det verkar konstigt att lagklassen är den lägsta (höjdmässigt).. Brukar vara tvärtom.

Sen står det ju ingenting någonstans om de olika kategorierna :S Konstig prop helt enkelt! Är nog enklast att ringa och fråga.

JenniferH
3/19/13, 1:07 PM
#10

Nu för tiden så heter inte klasserna LC, LB, LA osv längre för ponny, utan man skriver själva höjden och man utgår från en D-ponnys höjd på hinder. 100 cm för en D-ponny är ju en LB osv..

Ibland brukar det kunna stå "Klass 1 70 cm, 80 cm, 90 cm, 100 cm f.d LB" Typ haha, nåt sånt. Då skriver man alla kategoriers höjder. Men vanligast är att man bara skriver ut för D-ponnyns.

WornOut
3/19/13, 4:15 PM
#11

#10 Nu lärde jag mig något nytt :) Var alldeles för längesedan jag tävlade ponny ;)

Upp till toppen
Annons: