Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 8036 ggr
Chestnut
2013-04-12 21:49

Bygga/köpa billiga träningshinder

Hej!

Undrar lite grann hur ni har gjort för att få en hyffsad hinderpark till ett lågt pris? Använder just nu träblock i samma storlek som cavalettiblock/sockerbitar (som står högt på önskelistan!) och vanliga träplank. Skulle dock vilja ha runda bommar (minst 2,5-3 m) och riktiga hinderstöd för att enkelt kunna höja/sänka. 

Har ni några tips på hemmabyggen (vad tänka på osv) eller vart man kan köpa billigt hindermaterial?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Mantissa
2013-04-12 21:56
#1

Jag köpte fyrkantsstolp på den lokala bygghandeln, 1,5 höga. Sedan köpte jag sånna där hinderdelar i plast som de säljer på hööks, 4 st (2 per stolpe) mer behöver jag inte för jag ska INTE hoppa 150! Gjorde små stöd också på en meter. Plastgrejerna (vad är det de heter?) som bomhållarna sitter på går att höja i 50 cm per st, så vilka höjder du vill ha avgör vart du skruvar fast dem. Går att köpa till extra bomhållare om du vill ha räcke. Jag har kört med vanliga sly/ungbjörk bommar, men ska köpa stolp på granngården i vår. De är 250 långa och kostar typ 45 kr styck. Man sågar av spetsen bara så har man fina bommar!
Fyrkantsstoplen står på en x platta jag gjort i vanliga plank, men det blir stabilare om du gjuter fast den i ett gammalt bildäck, men mer tungjobbat och flytta såklart.

Chestnut
2013-04-12 22:05
#2

#1 Tusen tack för tipsen! Nu känner jag att jag har lite bättre inspiration 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Pretty Belinda
2013-04-15 08:55
#3

Hej Mantissa, jag läste din inlägg och tyckte det var bra. Frågan som jag har till det är vad är det för stoplar som du ska köpa på granngården? Jag hittar inga i denna längden och för 45 kr. Vilken diameter har dem? Är det vanliga stolpar som används till staket?

Förresten byggde jag också en del hinder själv. Jag använde även plaströr (stuprör) i svart och grå och drog dem över smala granstammar. Plaströren kan man lätt göra finare genom att klista isoleringstejp av olika färga på dem. Att använda bara plaströr uten "fyllning" skulle jag inte rekomendera.

Bildäck kan man också använda med bara träkryss i. Det behöver inte gytas. Jag tycker att det går mycket lättare att flytta stödet eftersom man kan rulla det.

Dem stödhållare av plast från Hööks använder jag också. Fungerar mycket bra!

Mantissa
2013-04-15 09:00
#4

Det är sånna stolpar de använder för att sätta upp viltstängsel!

Upp till toppen
Annons: