Annons:
Etiketthopphästar
Läst 5139 ggr
hejsophia123
5/12/13, 6:54 PM

5 årigt sto, d ponny hjälp!

Hej, jag är 12 år gammal. Jag är lite sugen på att köpa ett 5 årigt sto och jag skulle verkligen vilja ha hjälp med lite saker.

1. När man tävlar exakt hur kvalar man upp från avdelning b till avdelning a. Och hur gammal måste hästen vara för att man ska få börja tävla avdelning a?

2. vad är skillnaderna mellan avdelning a och b?

3. Vet någon en bra hemsida där det står grundligt om tävlingsregler för unghästar?

tacksam för svar!

Annons:
Spiritinthesky
5/12/13, 8:27 PM
#1

avd b är endast clear round, alltid. Och när hästen är 7 år får du hoppa avd a!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CorneliaAndersson
5/12/13, 9:05 PM
#2

Har för mig att det står något om något sådant på www.stallbacken.com dock vet jag inte säkert ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

hejsophia123
5/13/13, 3:21 PM
#3

tack :)

Jajje95
6/18/13, 3:44 PM
#4

Skillnaden mellan avd.a och b är att i avdelning b rider man ingen omhoppning, och man kan inte häller placera sig. Det är lite mer som en clear round fast med tävlingskläder. Ibland om det är många i avd.b har dom prisutdelning. Dock får du rida avd a om ponnyn är yngre än 7(tror jag, har inte tävlat i år så det beror ju på om det ändrats -13). Dock fick man inte rida avd. b om ponnyn var äldre än 6 innan men det får man nu. Alla orutinerade ponnys kan gå in på avd b och inte rida omhoppning. Men som sagt ingen prisutdelning i de flesta fall, men man får en vit rosett. Så var det iaf när jag red avd.b förra året på min ungponny :)

Spiritinthesky
6/18/13, 10:20 PM
#5

#4 får man rida avd a om ponnyn är 5-6 år? jag tvivlar på det då kvalreglerna togs bort när jag slutade tävla ponny. Och utan att kvala kan ju vilken dåre som helst rida avd a med sin ungponny bara för att hen tycker de är redo för det??

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Tusen
6/19/13, 4:30 PM
#6

Vet inte hur det är nu men förr kunde man starta i avd.B med en ungponny och efter två felfria ritter kunde man starta i avd. A på den höjden. Man fick dock bara göra en start per dag. Och ville man högre upp var det bara att fortsätta att kvala med två godkända ritter på nästa höjd. Dock tror jag det fanns en begränsning på hur högt man fick gå med en ponny under 6 år.

Annons:
Tusen
6/19/13, 4:39 PM
#7

Så här står det numera i reglementet.

Mom 373 Unghästar och ungponnyer samt avdelning B hästar/ponnyer

Avdelning B ska finnas i alla normala tävlingsklasser eller som separata klasser från 0,90/LD; kat. A 0,50 m, kat. B 0,60 m, kat. C 0,70 m, kat. D 0,80 m hoppning till 1,30/MsvB; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10 m, kat. D 1,20 m hoppning. Bedömningen ska vara A.

Rosett delas ut till placerade. Sammanslagning av avdelningarna får inte göras.

Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B om inte klassen är begränsad för unghästar. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

Klasser som har bed A eller Clear Round behöver inte separat avdelning B.

3-åriga och yngre hästar får aldrig starta.

4-åriga hästar får starta högst 1,00/LC; kat. A 0,60 m, kat. B 0,70 m, kat. C 0,80 m, kat. D 0,90 m hoppning.

5-åriga hästar får starta högst 1,30/MsvB; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10 m, kat. D 1,20 m hoppning.

4 och 5-åriga hästar får endast starta i avdelning B.

6-åriga hästar får starta högst 1,40/MsvA; kat. C 1,20 m, kat. D 1,30 m hoppning.

6-åriga hästar får starta i Avdelning A i klasser 0,90-1,25/LD-LA+; kat. A 0,50 m, kat.B 0,60 m, kat. C 0,70 m, kat. D 0,80 m, - kat. A 0,85 m, kat. B 0,95 m, kat. C 1,05 m, kat. D 1,15 m hoppning efter att ha presterat två felfria ritter på lägst lokal tävling i avdelning B på minst samma höjd det år hästen blir 6 år.

6-åriga hästar får starta i avdelning A i klasser 1,30-1,40/MsvB - MsvA; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10 m, kat. D 1,20 m - kat. kat. C 1,20 m, D 1,30 m hoppning efter att ha presterat två felfria ritter i avdelning B 1,30 hoppning/MsvB; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10 m, kat. D 1,20 m, hoppning det år hästen blir 6 år.

I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende oproportionerligt ekipage”. Ponny som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

7-åriga och äldre ponnyer får starta i SM, NM, EM.

Spiritinthesky
6/19/13, 9:18 PM
#8

#7 ja då var det som när jag tävlade ponny :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Upp till toppen
Annons: