Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 4648 ggr
[kiiiwiii]
5/12/13, 9:00 PM

Tips till hopprädd

Jag har på senaste tiden börjat få en hopprädsla som gnager i mig.

Inför varje hopplektion känner jag mig nervös och vill bara gråta.
Snälla hjälp mig komma över detta! Vill kunna hoppa högt och tycka det är kul och även kunna tävla.

Annons:
CorneliaAndersson
5/12/13, 9:03 PM
#1

Är lite som dig. Men ''delfoder'' häst springer som en dåre till på köpet ;O

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[kiiiwiii]
5/12/13, 9:05 PM
#2

#1 Det gör det inte lättare precis ;)

CorneliaAndersson
5/12/13, 9:06 PM
#3

Ne precis ;)
Så tänker man lägga en volt.. Fast hästen springer på så det går inte :P
Sen går hon mot tygeln också, så ju mer man håller i henne, ju mer ökar hon x''3

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Beatrice_Love_Kaniner
5/15/13, 7:35 PM
#4

går det kanske och kolla på shirins hopprädsla och hennes tränare som hjälpte henne ur hopprädslan. Kanske går det att googla? Om ni vet vem jag menar, hon från ponnyakuten. 

Men är det hästen som är pigg och läskig eller är det bara du?

/Hälsningar Bea och kaninerna

 

Uppfödning av rex hermelin

CorneliaAndersson
5/15/13, 8:33 PM
#5

Åhh, inte för att sno tråden eller så.. Men
Idag, på första gången på 5år red jag barbacka!:D (på en D-ponny, har tidigare bara ridit barbacka på en shettis) och helt plötsligt flög vi över 55cm hinder!:D

Asså, jag har alltid mått jätte illa när vi ska hoppa idag VILLE jag bara hoppa mer :3, i galopp dessutom, på kompisens häst :).

Tips till dig som jag testade idag:
Titta framåt, tänk inte på hindret. Börja med att lägga ut en bom på marken och trava över ett par gånger.. Sen galopperar du över, efter det höjer du till 20cm o,s,v. :)
Tur att hästen gillar att hoppa ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Beatrice_Love_Kaniner
5/16/13, 9:36 AM
#6

Men borde ha en trygg hopp häst att börja med om man har en hopprädsla. Jag tycker att man kan börja med markbommar och inte tänka på dem, rid så koncentrerad dressyr som möjligt och inte tänk på hindret. Sedan höjder du till typ ett snett hopp, som en sockerbit. och fortsätta rida dressyr. 

Om du räknar galoppstegen så att inte hästen hoppar av för sent eller för tidigt och du rycks fram eller åker bak. 🙂

/Hälsningar Bea och kaninerna

 

Uppfödning av rex hermelin

Annons:
JenniferH
5/16/13, 10:55 AM
#7

Rent konkreta tips:

Skaffa en stabil och stadig häst/ponny som är erfaren.
Börja med väldigt låga hinder så det känns enkelt.
Berätta för din tränare att du känner såhär inför hoppträningarna.

Hästen gör en så stor del. Jag är själv egentligen "höjdrädd" vid hoppning men känner man sig trygg på hästen så vågar man mer. Sen en förstående och duktig hopptränare som får upp ryttarens självförtroende. Hoppning ska vara roligt!

Loviisaa
5/17/13, 9:43 AM
#8

Var också hopprädd för ett tag. Bara för jag flög av. Kanske inte skulle ha fått den hetaste hästen och hoppa, med största galoppen. Men hon kan hoppa, vi hoppa ju över hinderstödet på 1,50 typ..:P

Men börja och ha en säker och trygg häst som hoppar, inte het. :)

Sen kan du väl börja rida över bommar, och höja lite i mellan åt tills du känner dig trygg? :) Prata med ridläraren, det ska ju vara där för eleven och hjälpa den. Det är ju därför dom finns.

För mig gick min hopprädsla över bara sådär. Nu hoppar jag min sköthäst som är en varmblodig travare på 7år. hehe. ;)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

[kiiiwiii]
6/2/13, 12:42 AM
#9

Jahopp nu när man började känna sig lite säkrare åkte jag av två gånger på hoppträningen i måndags och fick en redig hjärnskakning!

Pratade med tränaren och jag ska träna för henne nu på tisdag och vi skulle jobba på mitt självförtroende med låga hinder :)

Boschkis
6/2/13, 3:57 PM
#10

Åh va tråkigt att du åkte av, hoppas det gick bra ändå!

Jag säger som några tidigare har sagt, försök hoppa med en lugn och trygg häst och prata med din ridlärare/tränare.

Jag var själv väldigt nervös och rädd innan träningarna ett tag och jag kunde då inte förstå varför jag fortsatte att utsätta mig för det varje vecka :P Men jag pratade med min tränare då både mitt och hästens självförtroende fick sig en smäll efter en rejäl krasch. Vi gick tillbaka flera steg, började med bommar på marken, lågt snett hinder, kryss, lite sockerbitar mm. Tills vi kände oss säkrare igen och det faktiskt blev kul att träna! Sen höjde vi successivt efter det tills vi var tillbaka på våran nivå igen. Och det är så lätt att man stirrar sig blind på hindret (som ofta ser värre ut än det faktiskt är). Håll blicken framför hindret och bara galoppera på som vanligt så tror jag du snart kommer känna dig säker och ha kul när du hoppar, för det är ju det som det handlar om :) 

Lycka till och krya på dig!

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Upp till toppen
Annons: