Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3954 ggr
Tusen
2013-05-29 17:07

Hoppteknik?

Hur ser man på en bild om en häst har bra hoppteknik eller inte? De skall ju hoppa med bra ryggarbete bl.a. Hur ser man det?

Annons:
Emshify
2013-05-29 19:59
#1

Jag skulle nog säga att det knappt går! En bild är ju 100% stilla (no shit xD) och visar bara en enda stillbild när ett språng kanske består av flera hundra! Visst, du kan se om hästen höjer ryggen i språnget, om den lyfter på tassarna ordentligt och håller huvudet lågt (brukar tyda på att den "hoppar genom ryggen"), samt om den verkar hoppa jämnt (så att den inte vrider sig eller håller benen ojämnt exempelvis). Men that's it. Dessutom hoppar ju hästen olika varje gång. Bara för att den ser ut att hoppa väl på en bild betyder ju inte det att den alltid hoppar bra!
För att bedöma hopptekniken vill du ju se allting, från anridning till avstamp till språngkurvan till landningen. Du vill se hur hästen rör sig, hur stark och smidig den är, vilken attityd den har… etc, etc! Och det kan du ju inte se på en bild. Därför är ju live att föredra, eller åtminstone en film. :)

agnessan
2013-08-12 00:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om hästen hoppar med en rygg som böjer uppåt, hästens knän är uppe vid ganacherna (stavning?) och hästens bakben är vinklade utåt, huvudet ska även söka sig neråt.

Det är väl ungefär så man kan beskriva en häst som hoppar med bra teknik… Bifogar en fil på när min D-ponny hoppar.

Spiritinthesky
2013-08-12 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag brukar också se efter hur hästen hoppar i jämförelse med vad det är för hinder. Bifogar två bilder på min gamla C-ponny, som hoppade helt annorlunda beroende på om det var räcke eller oxer. Detta tycker jag också är en teknik man ska titta efter! 

Oxer - Hoppar med rygg, avsprångspunkt närmare än på räcke, och fin benteknik. Hennes fel är dock att hon lätt överhoppade sig vilket ni också ser på bilderna! 

Räcke - Avsprångspunkten något längre bort, hoppar därav också något längre.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
2013-08-12 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

räcke.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Upp till toppen
Annons: