Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4541 ggr
Jajje95
2013-07-04 13:10

Igångsättning efter lösbenbit!

Hej! Är det någon som har erfarenhet av lösa benbitar? Jag tog 25 april bort en lösbenbit(vänster bakkota) på min 4-åriga häst(varmblod/halvblod). Han blev inriden i vintras och jag har nu börjat igångsättningen efter operationen. Just nu har jag ca 2-3 veckor ridit honom kortare pass 4 dagar i veckan. (Han är självklart lugnt igångsatt i en längre period) Det kan t.ex se ut såhär:

Mån: Vila
Tis: Vila
Ons: Longering/Motion (Longera gör jag bara några varv för att se att han är lugn efter vilan. Motion innebär lite jobb i varje gångart. Tränar lite på att reagera på hjälperna.
Tors: Klättra(då klättrar vi i en backe i skogen. Backen tar ca 5 minuter att ta sig uppför. Endast skritt. Här får han verkligen jobba igenom ryggen och tänka på vart han sätter fötterna. 
Fre: Rida ut.(Då rider vi ut ca en halvtimma och tittar på konstiga saker osv. Alla gångarter)
Lör: Lätt motionsarbete
Sön: Vila

Dagarna varierar ju självklart men detta är vad han gör iaf. Men när kan man börja jobba med sidvärtesrörelser, gå över bommar, markarbete osv? Hur ska jag lägga upp igångsättningen? :) Har ni några speciella övningar uppskattas detta gärna! Speciellt om det går att använda lite "läskiga" saker i övningen :) När vi skrittar av så brukar jag leda honom över plastpåsar osv, sådant uppskattas!

Annons:
straath99
2013-07-10 15:30
#1

Hej! Jag har en häst som har varit skadad nu i vår. Han hade inflammation i båda framknäna så det var ingen lös ben bit😉. Vi kanske inte ha riktigt samma igångsättningsprogram eftersom det är olika skador. Men veterinären som vi pratade med när jag gjorde ett böjprov, sa att ett fel som många ryttare gör är att dom låter hästen vila för mycket efter en skada. Då läker det inte lika bra. Han berättade att man ska skritta, skritta och skritta. Man ska försöka skritta nästan varje dag och helst på raka spår så som i skogen m.m efter skadan.

Det tar jätte lång tid att bygga upp en häst. Så ta din tid och gör det ordentligt. Va smart och börja inte galoppera förrens efter minst 8 veckor efter skadan. När du har kommit hela vägen fram så är det bra att klättra i backar och sånt. Men låt hästan bara vila en gång i veckan och skritta många dagar. När hästen vilar så blir musklerna och benen kalla så då kan dom skadas när du sätter igång med hårda pass. Det är jätte bra om du skritta ut istället som sagt. Det kanske inte var svaret du önskade men det var iallafall ett tips🙂

Jajje95
2013-07-14 17:47
#2

Tack! Jo det var jätteskönt att höra! Det var som en liten bekräftelse på att jag gör rätt. Dock kan jag inte låta honom vila en dag i veckan bara eftersom han är unghäst. Nu går han i alla gångarter och visar absolut inga men! Hur länge ska man börja arbeta med bommar och liknande? :) Bara trava över enkla markbommar till exempel. Man behöver ju inte göra arbetet för svårt heller, han är ju som sagt bara 4 år :)

Upp till toppen
Annons: