Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 6823 ggr
CaptainBunchie
2013-09-06 11:38

Hur ofta hoppar ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder, hur ofta hoppar ni?

Här hoppas det max en gång i veckan, låter det hellre gå 1,5v än att hoppa två gånger i veckan. Dels för att vår kille snabbt kan tröttna, och dels för att jag vill inte slita på honom för mycket, speciellt med tanke på att han inte är unghäst längre *host*.

Dock ser han till att ta i som tusan när vi väl hoppar. :')

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
equestphoto
2013-09-12 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag "hoppar" ganska många gånger i veckan, men oftast bara småhinder. Hoppar riktig träning 1 gång i veckan, där hinderhöjden blir lite högre. 

http://equestfoto.se/blog

Lilllens
2013-09-13 12:01
#2

Jag hoppade sällan när jag hade häst och hoppade jag handlade det mest om skogshinder. Gillar inte hoppning speciellt mycket :)

Beatrice_Love_Kaniner
2013-09-16 09:38
#3

hoppar en gång i veckan men det ska bli fler!! Har bara haft henne i 3 månader så jag lär mig henne fortfarande

/Hälsningar Bea och kaninerna

 

Uppfödning av rex hermelin

PogoPedagog
2013-09-27 21:23
#4

Jag har nyligen köpt en sjuåring som knappt är hoppad innan. Jag tänker som så att det nog är bra att ta 2-3 mindre språng så här i början ganska ofta för att öva teknik och vänja honom vid det nya utan att slita på hans kropp. Någon som har ett bra tips kring detta? Eller ska jag köra en renodlat hoppträning och hur ofta i såfall?

strong.ale
2013-09-28 16:58
#5

jag rider 1-3 hästar/ponnyer så jag hoppar 1-2 gånger i veckan per häst och nästan vare dag hoppar JAG :)

jiithra
2013-09-28 17:00
#6

#4 jag skulle nog kört löshoppning så att han kan hitta teknik utan att man sitter på ryggen. Då får han också titta på hindrena utan att någon 'åker' runt på ryggen.

Det är inte menat att vara förolämpande, men om han tvärstannar innan hindret är du nog gladare om du står bredvid än sitter på ;)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Offbeat
2013-10-23 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är väldigt olika för mig, senaste året har jag inte hopptränat för någon utan bara kört på själv. Då har det oftast blivit ett ordentligt hoppass ca. fem dagar innan tävling. Min häst hoppar bäst om han inte gör det för ofta så han verkligen VILL hoppa på tävlingarna och inte bara gör det för att jag ber honom liksom :)
Sen blir det ju någon liten övning i veckan till exempel studs eller någon enstaka serie.

Quirinia
2013-10-29 07:44
#8

Jag hopptränar en gång per vecka, och det kan ju hända att jag hoppar liksom typ en sockerbit några dagar efter men det är ju mer markarbete. Har aldrig tänkt på att hoppa en gång mer per vecka då det liksom blir dubbelt så mycket slitning på lederna om ni förstår hur jag tänker…

[MiriamPiriam]
2013-11-04 18:16
#9

Försöker hinna med en gång i veckan men kan bli en gång varanann ibland, eller fler gånger på en vecka då jag rider olika ponnysar ❤️

Det är typ "bättre" att hoppa äldre hästar för om man hoppar unghästar för tidigt och mkt så sliter man knäna 😉

iMAKiTTYCAT
2014-02-04 21:30
#10

Meningen är att jag ska hoppträna för tränare en gång i veckan, men ibland kommer man inte iväg pga jobb/skola osv. Vill helst inte hoppa mer än en gång i veckan eftersom det sliter. Kör markarbete och längre hinder 2-3 gånger i veckan ibland. Väldigt olika :)

juliafalkhede
2014-02-22 12:43
#11

Hoppning en gång i veckan tycker jag är bra. Man behöver ju inte alltid hoppa bana utan ibland kan det räcka med lägre studshinder eller liknande. Om du vill ha tips på bra hoppövningar som är bra lösgörande så kan du kolla här http://blogg.falkhede.se/4-tips-pa-hoppovningar/ 😃

Idlil
2014-02-22 12:56
#12

Inte alls ofta då vi utbildar hästen jag rider till att kunna galoppera! :) Brukar bli 1-2 ggr i månaden..

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

HUMAN0ID
2014-02-22 23:41
#13

Brukar bli en gång i veckan. Och då behöver det inte vara hinder på 1 meter, utan lägre studs och kombinationer :)


Annons:
Ung1969
2014-02-27 09:44
#14

1 ggr veckan det räcker gått och väl man ska inte sitta och hoppa ofta Max 2 ggr veckan då är det en markarbete och en hopp

JustMySelf
2014-02-27 10:30
#15

Försöker vara med på träning en gång i veckan, då är det ganska intensiva träningar med hinder mellan 70-110 cm och det är inte ovanligt med banor på 12-16 språng. Men då är det blandat höga hinder, studs och kombinationer med lydnadsövningar, travhoppning och sockerbitshinder på volt i samma banor :) Hade aldrig vågat hoppa så mycket och så högt själv dock, utan bara för tränare. Ibland tränar jag bara varannan vecka och det har gått längre än så också, men då försöker jag släpa fram lite bommar eller så någon gång däremellan :)

Chestnut
2014-03-02 16:31
#16

Bommar & lägre hinder har vi framme 2 dagar varannan vecka och 3 dagar varannan. Hoppas högt blir ca 2-3 gånger i månaden.

Med vänliga hälsningar
Chess

eeriksson65
2014-03-20 20:35
#17

1-2 ggr i veckan. det beror på hur högt man hoppar. Man kan lägga en hoppning i början av veckan och sedan en vid slutet :)

❤️

Upp till toppen
Annons: