Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 1158 ggr
Chestnut
9/13/13, 4:32 PM

När varje markbom blir över en meter upp i luften

Jag har en fd tävlingshäst på lån som sällskap/skogsmulle/lättare ridning och han är supermysig men så fort det ligger en bom framme på ridbanan så blir han väldigt uppspelt. Fine, det blir min andra häst också, hon verkligen suger tag och drar mot bommen allt mer och mer och är sen överlycklig när man rider över i valfri gångart. Är det dessutom ett litet hinder är hon överlycklig i flera dagar efteråt. 🙂

Mer än så kan jag inte göra med hästarna pga skadad fot (rider utan stigbyglar och har en stor "stövel"/ortos på foten som stabiliserar den så kan inte hoppa på riktigt så att säga förrän det är läkt). Dessutom har valacken haft en skada och rids därför väldigt lugnt och håller förmodligen inte för att hoppa över metern.

Men min valack han är inte som stoet som snällt skrittar/travar/galopperar över bommen/lilla hindret utan att hoppa högre än absolut nödvändigt. Utan som sagt blir han också väldigt uppspelt och när man väl går över blir det ett jäääätteskutt över. Samma om jag leder honom över bommar, det blir jätteskutt. Han tycker uppenbarligen att det är väldigt roligt men min fot håller inte riktigt för att hoppa 1.20 😉 och inte hästen heller…

Finns det något sätt man kan träna bort detta?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
equestphoto
9/13/13, 5:06 PM
#1

Upprepa upprepa upprepa tills han inte blir lika taggad av bommar längre. Varje dag om det behövs..

imsuchadiva
9/13/13, 9:58 PM
#2

Jag tycker snarare du ska låta bmi bommar/små hinder tills ni båda inte riskerar att riva upp en gammal skada. Sen är de bara att traggla på om du absolut måste få en fd tävlingshäst att lugna sig med det han levt och älskat. Jobba på lugnt, gör ingen stor affär av det hela. Låt det ta tid.

Upp till toppen
Annons: