Annons:
Etikettövningar
Läst 3998 ggr
Idlil
2013-10-27 09:54

Hoppövningar

Hej, jag vill gärna ha hjälp med att få min medryttarhäst att lyfta på benen över hindrena. Han gillar att hoppa och jag har kört en bom serie med två cavaletties men han blir ju så glad när han ser ett hinder och vet inte riktigt hur han ska göra. :/ 

Men hur kan man göra isåfall? Jag har aldrig haft en häst / medryttarhäst som inte vet riktigt hur den ska göra. 
Skulle verkligen vara kul med svar.

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
HoppanLoppan
2013-10-28 08:54
#1

Du kan ju hoppa studs!

Idlil
2013-10-28 13:54
#2

Jo, men problemet är att han tycker ju att det är så kul att han inte vet vart han ska sätta benen. 

Men jag har en hopplektion med honom nu här i veckan så vi får se hur det går, har mesta dels bara kört dressyr nu i snart tre veckor och sedan några små hinder. 

Hoppade ett liiiiitet kryss på ca fem centimeter alltså en bom typ och han hoppar ju över den men sedan när man höjer blir det för kul o då så vet han inte vart han ska sätta fötterna.

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Jajje95
2013-10-30 22:38
#3

Vet inte hur jag ska förklara denna övningen men ska göra mitt bästa. Gör den bara om du förstår vad jag menar dock, det är ju dumt att göra fel och så blir allt bara pannkaka. 

Ställ upp ett hinder i mitten av ridhuset, över medellinjen. Så du hoppar de från A till C eller tvärt om. Nu ska du rida i en volt på varje sida om hindret. Så att när du kommer mot A så vänder du upp mot hindret och hoppar. När du landar, säg vänster varv rider du en volt framför hindret och vänder sen upp mot hindret när du kommer tillbaka till C. Denna övning får hästarna att lyfta på benen och verkligen hoppa upp sig. Dessutom, om din häst blir lite studsig så får han bara jobba på volten här och hinner antagligen inte springa iväg speciellt mycket. Tänk på att övningen är jobbig så det räcker att jobba med denna. Det är viktigare att få igenom en övning bra än att hålla på med massa ju :)

Idlil
2013-10-31 07:58
#4

#3 - hmm, jag förstår nog. Men vid volterna ska det vara en volt precis vid hindret? Eller nu får du förklara, heh.
Jo, han blir ju bara liiiiiiite het, ganska mycket, så man måste plocka hononm mycket, hehe.. 

Men igår  så hoppade vi för instruktör och jag mörkte då att över 50cm så hoppar han ju bättre, är det för att han måste lyfta mera på benen? Han hade ju dock slagit i väldigt många gånger på längre höjder men sedan kom han upp, han hoppar med benen före huvudet med det är väl bara en sak som kommer att bli bättre med åren, han är ju ändå bara 7 :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Jajje95
2013-10-31 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Okej nu försökte jag måla upp den. Paint är verkligen inte min grej så jag gjorde det bästa jag kunde! Fråga om du inte förstår :)

Idlil
2013-11-01 09:50
#6

Jo, men jag förstår!! :D

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
Jajje95
2013-11-01 10:49
#7

Bra! :D det viktiga med övningen är att hästen ska vara runt och avslappnad. Så lätta gäna lite på yttertygeln och led till knät med innertygeln samtidigt som du jobbar mycket med innerskänkeln för att verkligen få en runt och böjd häst. :)

Idlil
2013-11-01 12:07
#8

Okej, det ska jag göra! :) Får återkomma med resultat. Hur mycket brukar du göra detta?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Jajje95
2013-11-01 20:27
#9

Max en gång i veckan! Det är en väldigt krävande övning :) min häst är 4 och jag hoppar för tränare varranan vecka och själv varranan, oftast gör jag den övningen jag gjort för min tränare själv bara för att öva på det och få slipa igenom det själv en gång. Annars är det kanske någon clear round den veckan. Jag hoppar alltså bara en gång i veckan men rider också markarbete någon gång, alltså bom övningar. Jag rider dock inte mycket dressyr i ridhus utan trimmar detta ute i skogen och på fält. En vanlig vecka för mig brukar se ut såhär: 

Mån: Ut och galoppera och bara ha kul/vila
Tis: Vila
Ons: Dressyr
Tors: Hoppning för tränare/Hoppar själv
Fre: Skritt i skogen
Lör: Vila
Sön: Dressyr i skogen/Markarbete

Eftersom min bara är 4 vilar ju han rätt mycket men ungefär så brukar jag lägga upp det. Det blev mycket om min ridning men jag vill vara tydlig haha :)

Idlil
2013-11-02 09:12
#10

Okej, ja den jag rider är 7år, snart iaf. Hoppar för instruktör har jag gjort nu  två gånger på onsdag. :) 

Han är ju en travare som startar ibland osv så han kan ju inte så mycket galopp innomhus eller i paddock då tar han inte alls galoppskänkel från korttrav men ute gör han det, konstigt … :) 

Men då vet jag, tack! :D Jag körde lite med bommar igår och efter hoppningen har han börjat tycka att det är mycket roligare i rudhuset. :D

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Jajje95
2013-11-04 12:56
#11

Aah okej men då ska det nog inte vara några problem! Vill du bygga upp galoppen är detta en väldigt bra övning. Sedan kan du ju gå in på hippson och kolla hoppövningar med. Där finns alltid jätte mycket information om dom, jättebra! 

Ute har många hästar lättare att jobba då dom får en bättre framåtbjudning bakifrån automatiskt, kanske är därför. När han kommer under sig ordentligt i traven har han lättare att jämt rulla in i galopp :) 

Va roligt! Hoppas det fortsätter då :D

Idlil
2013-11-04 18:52
#12

Ja, jag förstår! :) 

Sedan igår hoppade jag och hade en kombination och efter galopperade han. Så sjukt nöjd!! :DD

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Jajje95
2013-11-05 22:07
#13

Va roligt!:D

Annons:
WornOut
2013-11-12 19:44
#14

jag tycker att du borde börja från början med hästen eftersom det låter som den inte är inhoppad korrekt. Börja framförallt med att löshoppa hästen. är du själv inte 100% säker på avstånd och hur det ska gå till så ta hjälp! annars är risken att det snarare gör det värre. sen tycker jag du ska börja att hoppa travhoppa med hjälpbom. det är en otroligt underskattad grej! är det en storhäst du rider? (alltså ingen ponny?) isåfall sätter du upp ett hinder på lagom höjd och lägger en bom på marken 2,2 meter framför hindret. trava sedan mot hindret i en lugn trav. hästen ska efter bommen "stampa av" och hoppa. detta är jättebra för alla typer av hästar. och det är även väldigt bra muskelträning! du ska försöka göra så lite som möjligt och låta hösten sköta det själv. bifogar en film på när jag och en kompis värmer upp med detta på en hoppträning då du förstår vad jag menar. fråga annars!

Idlil
2013-11-17 11:12
#16

#15 jag vet vad jag hller på med osv . Han är hoppad korrekt bara han tycker det är så fruktansvärt roligt och det har blivit mycket, mycket bättre.. ^^ 

Jag hoppar aldrig utom på hoppträning för instruktör. :p

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Upp till toppen
Annons: