Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 2493 ggr
[MiriamPiriam]
11/13/13, 2:53 AM

Unghäst!

Jag har börjat rida lite på ridskolans unghäst men det funkar inte så bra i hoppningen.. När man galopperar mot hindret är han ok men kan börja sixsacka för att hoppa åt sidan (som han gjort en gång) så jag kommer ur balans. Och när han väl hoppar kör han ner huvudet så jag följer med och jag har åkt fram på halsen en gång som INTE är kul.. Jag försöker få han att arbeta mer under sig (eller hur man säger) och hoppa mer utan att släpa benen efter sig men funkar inte direkt. En del som jag rider med säger att jag ska korta tyglarna men då håller han inte igång galoppen lika mkt. Hur kan man göra? Han är ju trotts allt en unghäst så det är något som behöver tränas på!:) Och ett litet problem till.. När man har spö så bockar han.. Hur kan man träna bort något sånt?

Annons:
Zekina
11/13/13, 11:35 AM
#1

Bockar han hela tiden när du rider med spö eller bara när du använder det?
Hur gammal är han?
Jag hade nog jobbat honom mer på marken, lite mer cavaletti och bommar på marken så han lär sig lyfta på fötterna. Börja gör det i trav så du kan räta upp honom lättare och lägg sen på galopp när du känner att det känns bra och du har balans ifall han skulle smitta undan.

Det är jag hade gjort.

Jajje95
11/13/13, 12:55 PM
#2

håller med ovanstående. Det låter som han inte är tillräckligt stark i ryggen och rumpan för att hoppa ännu. Jobba även själv på din egen balans. När man rider unghäst är det väldigt viktigt att man inte stör hästen och den måste rädda dig från sina misstag. Jobba alltså din egen balans med andra hästar och på marken. 

När han sicksackar, menar du då att han sedan springer åt sidan från hindret eller att han hoppar men då gör det snett? Kan ju också vara ett sätt att slippa ta i. Sicksackar han mot hindret så måste du nog rama in bättre. Du kan också lägga hjälpbommar/inramningsbommar på hindret så han inte kan springa åt sidan om det är detta han gör. Travhoppa låga hinder och gärna lite studs också. Det hjälper dig att lättare rama in hästen och bygger rygg och rumpmuskler. 

När de säger att du ska korta tyglarna handlar det inte bara om det. Det du ger som stöd i munnen måste du också driva och jobba framåt. Men glöm inte att hästen ska jobba från sin egen motor. :)

[MiriamPiriam]
11/13/13, 2:48 PM
#3

Jag har också tänkt på cavaletti bommar så han lyfter bena :)

Men han kommer lixom ur balans eller vad man säger så jag tappar den också.. Svårt att förklara :/

Han springer lixom snett mot hindret och är lite tittig och ser ut som han ska kasta sig åt sidan när som helst så jag måste driva hela tiden. Ibland går det men ibland inte..

Men som sagt, ska arbeta mer med markarbete!

Han är en 4åring!

Jajje95
11/13/13, 11:45 PM
#4

Jag förstår vad du menar. Därför tycker jag att du måste jobba med din egen balans för när han kommer ur den behöver du egentligen vara där och hjälpa honom tillbaka. Inte göra det jobbigare för honom och låta honom balansera upp dig också förstår du? Har du ingen tränare du rider för? 

Låter som vanliga unghästbeteénden. Vill inte låta dryg eller elak men jag tror det handlar om lite för lite erfarenhet hos dig. Du själv måste bli tydligare, mer balanserad och tja, stadigare helt enkelt. Men samtidigt ser jag ju dig inte rida hästen. Det kan ju vara en häst som inte alls vill hoppa. Så jag ska inte säga för mkt, men jobba på din balans och försök ta hjälp av någon som har erfarenhet av unghästar på ridskolan :)

[MiriamPiriam]
11/14/13, 12:05 AM
#5

#4: Ja det ska jag :) Har själv känt att jag måste bli stadig och balanserad igen, känner att jag tappat det lite.

Jajje95
11/14/13, 1:44 PM
#6

Härligt! Skriv gärna resultat :D

Annons:
[MiriamPiriam]
11/14/13, 7:55 PM
#7

Det ska jag :)

jiithra
11/15/13, 2:42 PM
#8

Nu vill jag inte vara elak, men vilken ridskola har en 4-åring i ridskoleverksamheten? Eller rider du han privat? För meningen med en ridskola är ju att utveckla eleverna, inte att eleverna ska rida till unghästar.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

WornOut
11/15/13, 2:58 PM
#9

Jag tycker inte du borde rida så unga hästar något mer förns du ha lärt dig att rida bättre.

[MiriamPiriam]
11/15/13, 11:43 PM
#10

#8: Det är nästan en blandning. Ridläraren har ett eget liv så hon kanske vill födda upp hästar och använda det lite olika? Många har frågat och tycker dte är lite dumt. Får man inte ha lite nya unga hästar. Sen rids av bättre ryttare eller vad man säger nu och utbildas:)

Vill inte diskutera det mer.

[MiriamPiriam]
11/15/13, 11:44 PM
#11

#9: Ingen är perfekt, alla har något litet problem/fel inom sin ridning. Det måste inte betyda att jag inte är bra? :)

WornOut
11/16/13, 8:26 AM
#12

#11 utifrån hur du skriver så står jag fast vid att du inte bör rida en så ung häst. Har du inte balansen för att hjälpa till att parera honom mot hindret, eller styrkan/tekniken att sitta upp efter hindret eller förmågan att själv känna om du bör korta dina tyglar och isåfall varför så tycker jag inte du ska rida hästen.

PogoPedagog
11/17/13, 9:06 PM
#13

Använd hästens man mycket för att slippa tappa balansen över och efetr hindret. Mycket bättre att den blir lite dragen i manen än i munnen. Jag tar alltid mantag när jag hoppar en häst som är aningens osäker-

Annons:
Zelena
11/19/13, 8:04 PM
#14

som de andra sa öva mark arbete men du kanske bara ska börja med en bom som du skrittar över sen börja trava över, börja trava över 2 bommar, trava över tre bommar,  galoppera över 3 bommar, hoppa ett hinder på ca 20-30 cm  osv.

simonefo
2/7/14, 4:35 PM
#15

Jag rider själv en utav min ridskolas ungponnyer (dom har två under utbildning) som jag rider 3-4 dagar i veckan i både dressyr och hoppning, jag tyckte den här tråden verkade intressant då även vi har haft både upp och nedgångar i speciellt hoppningen. Hon har en väldigt bra hoppteknik och anstränger sig verkligen för att göra rätt, men jag har själv egentligen inte tränat hoppning på "riktigt" för ens några år sedan och är därför ganska kass på avstånd mm. Det största problemet är dock att jag lätt blir väldigt osäker om jag t.ex. tycker att vi kommer fel eller för nära ett hinder, något som då komplicerar en situation som hästen själv hade kunnat reda ut och det försvårar ju uppenbarligen för hästen.

När jag inte tvivlar på henne hoppar vi superbra och dom senaste månaderna har det gått som på räls, jag är dock orolig över att något ska hända så att jag blir sådär osäker igen,

Har ni några tips för hur man kan öka sitt självförtroende vid hoppning?

iMAKiTTYCAT
2/7/14, 10:44 PM
#16

Jag har inte sätt dig rida, men på texten du skrivit verkar det som att du inte har så bra balans. Träna grundsitsen och räta upp dig inför ett hinder, hästen ska gå rakt på och om han krånglar till det så får han skylla sig själv och lösa det. En unghäst ska lära sig av sina misstag ibland, men med lite hjälp på vägen av ryttaren. Han kommer lära sig tillslut vad det enklaste alternativet är och det bör inte vara att springa som en orm fram till hindret. Viktigt att du är stadig och har balans. 🙂

iMAKiTTYCAT
2/7/14, 10:46 PM
#17

#15 jag känner igen mig i din sits. Jag har varit livrädd för att hoppa vissa gånger och bara stått och stampat på samma nivå i flera år. Men med hjälp av välutbildade hästar och duktiga tränare har jag fått bra självförtroende. Det finns inga genvägar tyvärr, man måste träna och se det positiva i hoppningen. Bara en stöttande häst och tränare har kunnat hjälpa mig på vägen.

Upp till toppen
Annons: