Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 2191 ggr
[HopeTime]
11/21/13, 11:29 PM

Övning med bommar!

Jag rider nu en unghäst som har lite svårt inom hoppning. Han kommer vinglande på hindret men det går bättre nu! Problemet nu är att jag har fått tips på att ha en bom innan hindret och så men när vi ska hoppa med det blir det helt fel, han snubblar på bommen/hindret så han slänger sig typ över hindret för att komma över (eller hur man säger?). Hur kan jag träna för att han ska kunna hoppa med en bom innan? Han kommer i ojämnt takt (?)!

Annons:
WornOut
11/22/13, 10:27 AM
#1

menar du travbom eller galoppbom? är avståndet korrekt?

[HopeTime]
11/22/13, 10:41 PM
#2

Avståndet är korrekt, ja!

Både också.

[HopeTime]
11/24/13, 3:18 PM
#3

Ingen som vet/kan hjälpa?

WornOut
11/25/13, 4:40 PM
#4

om du använder travbom och den ligger på ett korrekt avstånd är det så enkelt som att trava i ett lugnt tempo mot och låta hästen sköta det mesta själv. hästen ska inte hoppa över travbommen utan den är till för att lära hästen hitta avsprångspunkten enklare samt att bygga muskler. i galopp är det lite viktigare att du hjälper hästen så att ni kommer rätt på bommen. kan du själv inte se avstånden och lägga hästen rätt så borde du inte göra den övningen med en unghäst.

[Smári-Alva]
12/6/13, 3:53 PM
#5

Det är väldigt svår det där med att tajma in eller vad man ska säga det bästa är nog om du har någon som står bredvid och kan säga om du ska öka/minska på farten jag själv har väldigt svårt att tajma:)

imsuchadiva
12/6/13, 5:28 PM
#6

Viktigaste är att hästen har en bra framåtbjudning och hoppar hindret. Rätt avsprångspunkt kommer med tiden.

Kan inte din tränare hjälpa dig med de här problemet ? :)

Annons:
[HopeTime]
12/8/13, 5:19 PM
#7

Jag red den för inte så länge sen och vi funkar verkligen inte ihop än så för tillfälle behöver jag inte hjälp :)

När jag sätter igång med hoppningen mm mer sen så ska jag pröva era tips! Om jag sätter igång med han nå mer..

imsuchadiva
12/8/13, 9:10 PM
#8

Är det din häst? Varför säljer du den inte om ni inte passar ihop?
Eller varför ber du helt enkelt inte någon annan att rida? Alla ekipage passar tyvärr inte ihop.

[HopeTime]
12/9/13, 3:25 PM
#9

Nej, det är inte min häst..

imsuchadiva
12/9/13, 3:30 PM
#10

Men om du då inte passar med hästen och inte klarar av den, varför fortsätter du och rider den? :)

/ fredrikalidman.blogg.se

[HopeTime]
12/9/13, 9:47 PM
#11

Alltså..

"vi funkar verkligen inte ihop än", lixom vi funkar men vi är båda inte tillräckligt duktiga rutinerade ..

Jag kanske inte va så tydligt i inlägg #7 att jag skulle sluta rida han men kanske fortsätta sen (kanske) när jag tränat upp mig mer och han blivit mer tillriden :)

Jag fortsatte tills nu för att jag inte ville ge upp så lätt.

imsuchadiva
12/10/13, 11:58 AM
#12

Jaha :) Ja då får vi hoppas att det går bättre sen, om du fortsätter rida honom :)

/ fredrikalidman.blogg.se

Upp till toppen
Annons: