Hopphästens träning

Vill inte ta travbommar.

2013-12-01 20:09 #0 av: [Smári-Alva]

Hej!
Min islänning och jag ska börja träna hopp tillsammans och jag har börjat med trav bomman vilket inte går så bra. Han försöker springa på sidan, stannar, börjar tölta, fattar gallop och när vi väl kommer fram så hoppar han över dom eller så trampar han på dom. Någon som har något tips på hur jag ska göra? Eller ska jag bara fortsätta kämpa på? Hur långt mellan ska hag ha? Han är 1.35 i mkh

Mvh Alva och Smári

Anmäl
2013-12-01 20:11 #1 av: [Smári-Alva]

Hittade nu en avstånds tabell och dör står det att C-ponny ska ha en meter emellan vilket jag har haft.

Anmäl
2013-12-02 07:43 #2 av: happygirls123

börja med att ta en bom och träna så han inte trampar/galopperar/töltar osv. sen kan man ju lägga på mer bommar när det går med 1.

Anmäl
2013-12-02 09:42 #3 av: [Smári-Alva]

Ok det kan jag ju prova tav så mycket!

Anmäl
2013-12-02 13:05 #4 av: chade

ta ett steg tillbaka, och skritta över en bom, sen lägga ut fler bommar och skritta över.. sen kan man gå upp i trav när det funkar Glad

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Anmäl
2013-12-02 14:18 #5 av: [Smári-Alva]

Jag har skrittat över bommar och det går bra han har tagit 4 bommar irad i skritt utan problem

Anmäl
2013-12-02 15:33 #6 av: chade

pröva att sätta hinderstöd på sidorna för att avskärma, så att han inte kan springa åt sidorna.. testa longera/tömköra honom över i trav ifall han blir osäker när han har ryttare på ryggen!

Lite knepigt att det går bra i skritt, men i trav blir det bökigt för honom Vilar huvudet i handen

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Anmäl
2013-12-02 20:19 #7 av: [Smári-Alva]

Jag kunde tyvärr inte prova idag då det var för hårt i paddocken och jag har inte tillgång till ridhus

Anmäl
2013-12-06 17:56 #8 av: imsuchadiva

Strunta i vilken gångart de blir, huvudsaken är att hästen tycker det är roligt och tar sig över bommarna.
Just nu låter det bara som att den är osäker och inte riktigt förstår vad den ska göra.

Men framför allt, låter de ta tid! Stressa inte, och gör inte för stor grej av de hela.

Anmäl
2013-12-06 20:07 #9 av: [Smári-Alva]

Jo det har hon jag går lektion också sagt att det gör inget om det blir tölt eller så

Anmäl
2013-12-06 20:16 #10 av: imsuchadiva

Fortsätt då som ni gjort, så ska du se att det till slut kommer att släppa :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.