Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 1319 ggr
[Smári-Alva]
12/1/13, 8:09 PM

Vill inte ta travbommar.

Hej! Min islänning och jag ska börja träna hopp tillsammans och jag har börjat med trav bomman vilket inte går så bra. Han försöker springa på sidan, stannar, börjar tölta, fattar gallop och när vi väl kommer fram så hoppar han över dom eller så trampar han på dom. Någon som har något tips på hur jag ska göra? Eller ska jag bara fortsätta kämpa på? Hur långt mellan ska hag ha? Han är 1.35 i mkh Mvh Alva och Smári

Annons:
[Smári-Alva]
12/1/13, 8:11 PM
#1

Hittade nu en avstånds tabell och dör står det att C-ponny ska ha en meter emellan vilket jag har haft.

happygirls123
12/2/13, 7:43 AM
#2

börja med att ta en bom och träna så han inte trampar/galopperar/töltar osv. sen kan man ju lägga på mer bommar när det går med 1.

[Smári-Alva]
12/2/13, 9:42 AM
#3

Ok det kan jag ju prova tav så mycket!

chade
12/2/13, 1:05 PM
#4

ta ett steg tillbaka, och skritta över en bom, sen lägga ut fler bommar och skritta över.. sen kan man gå upp i trav när det funkar 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Smári-Alva]
12/2/13, 2:18 PM
#5

Jag har skrittat över bommar och det går bra han har tagit 4 bommar irad i skritt utan problem

chade
12/2/13, 3:33 PM
#6

pröva att sätta hinderstöd på sidorna för att avskärma, så att han inte kan springa åt sidorna.. testa longera/tömköra honom över i trav ifall han blir osäker när han har ryttare på ryggen!

Lite knepigt att det går bra i skritt, men i trav blir det bökigt för honom 😕

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[Smári-Alva]
12/2/13, 8:19 PM
#7

Jag kunde tyvärr inte prova idag då det var för hårt i paddocken och jag har inte tillgång till ridhus

imsuchadiva
12/6/13, 5:56 PM
#8

Strunta i vilken gångart de blir, huvudsaken är att hästen tycker det är roligt och tar sig över bommarna.
Just nu låter det bara som att den är osäker och inte riktigt förstår vad den ska göra.

Men framför allt, låter de ta tid! Stressa inte, och gör inte för stor grej av de hela.

[Smári-Alva]
12/6/13, 8:07 PM
#9

Jo det har hon jag går lektion också sagt att det gör inget om det blir tölt eller så

imsuchadiva
12/6/13, 8:16 PM
#10

Fortsätt då som ni gjort, så ska du se att det till slut kommer att släppa :)

JTphoto
12/6/13, 9:15 PM
#11

Ett tips är att lägga bommarna med längre mellanrum, t.ex 2 meter. Då tillåter du hästen att ta två steg emellan. Detta gör övningen lite lättare och hästen behöver inte skynda sig att få upp fötterna. 

Min travare har nämligen väldigt bråttom. Hon hinner knappt sätta ner hoven innan hon ska ta upp den igen. Att då länge lite extra mellan bommarna gör uppgiften mer överkomlig för henne. Hon hinner då tänka efter emellan bommarna :D

Lycka till! :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Upp till toppen
Annons: