Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 5195 ggr
Joohannah
2/11/14, 11:51 PM

Träningsschema 5-åring

Hej!

Jag har precis köpt mig en 5-åring och har haft henne hemma lite mer än en vecka. Nu skulle jag vilja ha tips på ett passande träningsschema! Den aktiva träningen kommer att ligga på ca 20-30 min. Självklart är det inga jättehårda pass utan de kommer vara anpassade efter hennes ålder, kondition och förmåga!  

Mitt eget förslag ser ut såhär:

Måndag: Tömkörning/longering, gärna med lite bommar. Skritt 15 min, aktivt arbete ca 15 min. 

Tisdag: Vila i Hage

Onsdag: Uteritt (varvat med klättring)

Torsdag: Markarbete med bommar (senare hoppning) 

Fredag: Vila i hage

Lördag: Uteritt (varvat med kondition ute)

Söndag: Dressyr

Mina mål är att i Maj starta LC:1 och i Juni pay and jump ca 70/80 cm. 

Tycker ni detta låter rimligt? Förändringar, tips och förbättringar?

Annons:
Tusen
2/20/14, 8:15 AM
#1

Ska du tävla redan i maj räcker det nog inte med pass på enbart 20 minuter. Då kommer den aldrig orka runt en bana. Naturligtvis får du väl öka dosen allt eftersom du märker att hästen orkar men innan första start ska den kunna arbeta i alla fall under en timme. Och då utan några längre pauser. Jag menar inte att du ska hoppa i en timme över hinder men passet skall kunna innehålla både språng och lydnadsträning/dressyr. Sen måste hästen ha ordentlig kondition och det får du bäst av långa, lugna travsträckor. Då ska den kunna trava större delen av träningstimmen. Roligast blir det för hästen om du gör det utomhus i terräng. Att sitta och trava i en timme i paddock eller ridhus kan ta lusten ur de flesta.

Joohannah
2/27/14, 10:43 AM
#2

Träningen ökas ju självklart på successivt som jag skrev. Jag ska inte tävla, jag skall starta en Pay and jump i slutet av maj, ungefär 70 cm vilket en inte är någon direkt påfrestande uppgift, utan mer miljöträning. Det är en stor häst, ingen ponny. 

Jag vet hur man tränar kondition, och jag är ingen sån som rider i ridhus hela veckorna. Detta träningsschema var basen, hur den såg ut för en månad sedan. Idag går hon lite hårdare men mn kan inte gå från noll till hundra direkt.

Tusen
2/27/14, 1:00 PM
#3

Jaha. Uppfattade inte ditt inlägg riktigt på det sättet. Dock skrev du att du skulle starta i Lätt:C i maj. Det var det jag riktade in mig mot.

WornOut
3/8/14, 10:20 PM
#4

Håller inte med Tusen. En femåring ska inte gå för långa pass. Den är inte klar i kroppen för att ha ryttare på en längre stund än. Och den klarar utan vidare att hoppa runt en liten bana eller rida runt ett kort dressyrprogram med det träningsupplägget du har!! Låter som ett bra upplägg tycker jag! Min ena häst (ponny) blir fem i år. Hans veckoschema ser ut ungefär såhär: mån: uteritt, muskelträning (galoppfattningar, klättra mm) tis: vila ons: dressyr, flytta, fattningar, stadig form tors: vila fre: uteritt kondition, ligga och galoppera och trava i en bra form en "längre" sväng. lör: vila sön: (el lör, oftast någon dag på helgen) hoppa, antingen i skogen, på terrängbanan eller i ridhuset. Har vart ute på flera pay n jumper med honom .. no problems!

Tusen
3/8/14, 10:44 PM
#5

#4 Nej, det är ju olika. Om man bara börjar rida in sin häst och inte tränat något annat innan så håller jag med dig.

WornOut
3/8/14, 10:50 PM
#6

vadå inte börjat träna nägot annat innan?dom ska inte gå pass med ryttare på en timme när som är så unga.

Annons:
Joohannah
3/8/14, 10:58 PM
#7

WornOut, jag tror mitt tänk är mer likt ditt! Jag lägger mycket vikt på ett bra skrittarbete och den antika träningen anpassas mycket efter dagsform. Jag har tidigare inte så mycket erfarenhet av unghäst, men jag tror att en bra grund och att skynda långsamt ger en hållbar och glad häst!

Tusen
3/9/14, 8:11 AM
#8

Man kan ju t.ex. ha kört sin häst under en längre tid och byggt upp både muskler och ben så den klarar av att bära ryttare i en timme. Har man inte gjort det är det ju annorlunda.

Tusen
3/9/14, 8:19 AM
#9

Sen förstår jag inte varför en häst inte ska orka med en ryttare på ryggen under en timme men att det är helt okej att hoppa lätt C. Det frestar väl på både ben och rygg? Eller ?

majaliten
3/9/14, 9:09 AM
#10

När man har en 5 åring är det dags att lka på rid tiden och rida litet allvar såklart ska det ökas successivt men resan vid 4 kunde min häst öppna sluta ombyten förvänd galopp skänkelvikning bak och framdels vändningar. Och då kunde man ge hästen längre villan som unghästar ska ha utan att oroa sig för att den ska komma efter eller glömma . Och jah som vet att 4-5 är där må ga hästar har växt period gjorde klart rörelserna/utbilda så att den kunde få villa sin kropp 5 år är värst . Men hästen reds ut mycket Skrittades 2 timmar klättrades och intervall träna den gick hoppas på 1och 1,5 och dressyr 1 time lite till . Tömkör mm . Ska man ut på tävling eller en pay and jump det är som en tävling och är påfrestande . Tänk vad mycke energi hästen lägger på de nya händelserna det tär på en sen sak den ridas fram hoppas och sen in på tävlingsbanan mes massa mäniskor på läktaren mm . Miljön och fysiska delen . Och man får anpassa vecka efter vecka körde man mycket förra kan den vila mer bästa och byta ut onsdags dressyr pass mor något annat måste inte gå efter samma shema veckovis. Och för att hästen ska orka mer och bygga kontos som vi måste man röra sig tills man är lite tröt och all energi nästan är slut och gå på tom tanken det är de som bygger Upp kondition och muskler . För tränar man bara så mycket den orkar kommer inte mycket ske.

Joohannah
3/10/14, 9:50 AM
#11

Tusen, jag ska inte hoppa LC, utan endast en pay and jump 70 cm främst för miljöträning. Dessutom pratade ju du om 1 timmar AKTIVT arbete, vilket innebär att hästen skulle ridas ungefär 1,5 timma och det tycker jag är på tok för saftigt för en 5 åring, om detta görs 5-6 dagar i veckan. Mina pass ligger på ca 50 min-1 timma, men då är det inklusive fram och avskrittning samt uppvärmning. 

Majaliten - ja precis som jag skrev över är det främst för att träna miöjöträning som vi skall ut och hoppa lite pay and jump i vår/tidig sommar. En bana på 70 cm är ingen jättepåfrestning direkt, men kommer bli perfekt för min eftersom hon (som du säger) kommer få väldigt mycket nya intryck osv - vilket också är syftet. 

Självklart får man ändra veckoschemat efter tex månadens upplägg och vad det är man lägger fokus på just nu, men det är alltid trevligt att ha en bas att utgå ifrån och en grundide.

P4go
3/10/14, 1:47 PM
#12

Fast är det inte bättre att starta typ 40-50 cm så h*n nästan kan gå över när det är första gången?
Så man ändå får en bra start utan vägringar och sånt iaf det skulle vara mycket för honom. 🙂

Jag ska starta 40 och 50 cm på min fyra åring den 22 mars.
Om vi kommer in i transporten…. xD

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Joohannah
3/10/14, 4:37 PM
#13

Absolut skulle man kunna göra det, för att det skall bli ännu lättare :) 

Lycka till! :)

Annons:
Tusen
3/11/14, 10:17 PM
#14

#11 Citat från ditt första inlägg: "Mina mål är att i Maj starta LC:1".

Hur ska jag tolka det på annat sätt än att du har planer på att starta i Lätt C i maj? 

Citat av mig i#1: "Jag menar inte att du ska hoppa i en timme över hinder men passet skall kunna innehålla både språng och lydnadsträning/dressyr".

Så där missförstår du nog mitt inlägg. Lydnadsträning/dressyr är väl något man gör som uppvärmning. Eller…?

Joohannah
3/12/14, 9:44 AM
#15

"…innan första start ska den kunna arbeta i alla fall under en timme."

I trådens start beskrev jag det aktiva arbetet som skulle loigga på ca 20-30 min, sen 15 min uppvärmning och därefter jogga av och skritta av. Du skriver att 20-30 min var för lite och att den skulle arbeta under "i alla fall en timme". 

"Sen förstår jag inte varför en häst inte ska orka med en ryttare på ryggen under en timme men att det är helt okej att hoppa lätt C."

Av detta påstående svarade jag med att jag inte ska hoppa lätt c, utan starta en LC:1 vilket jag alltså menar är ett av de enklaste dressyrprogrammen. Då menar jag motsvarade pay and jump, alltså pay and ride. Får ursäkta om jag var otydlig med det.

Så nej, jag ska inte hoppa LC för det hade motsvarat en höjd på 1m och det är hon inte redo för än.

Tusen
3/12/14, 12:07 PM
#16

#15 Okej. Jag läste två olika inlägg av dig och fattade fel angående lätt C:n. Ber om ursäkt för det.

Men min erfarenhet är att även ett Lätt C:1 program är rätt jobbigt för en häst.

Jag tror vi har lite olika syn på arbete.

"Måndag: Tömkörning/longering, gärna med lite bommar. Skritt 15 min, aktivt arbete ca 15 min."

WornOut
3/14/14, 10:07 PM
#17

Alltså, en liten bana på 70 cm kräver varken speciellt mycket kondition eller muskler. Det ska alla hästar klara. Tycker ni gjorde en väldigt stor höna av en fjäder!

majaliten
3/15/14, 12:40 AM
#18

Jag kan dock tycka att en vana på 70 är ganska kräva de min häst va i fullt trim och kom ut på en 70 Cm bana hästen vart ganska tröt inte svettig men tröt och framförallt mentalt utmatad när vi va ute på vår första tävling som 5 åring

Joohannah
3/15/14, 10:24 PM
#19

Det kan väl också bero lite på vad hästen har med sig i bagaget! :) är den van att åka iväg till nya ställen, kanske träna på bortaplan och van vid möten av nya hästar tar den (förhoppningsvis) första starten lättare än vad en häst utan denna typ av miljöträning skulle göra! :)

WornOut
3/16/14, 8:10 AM
#20

Det är precis det jag menar. Det handlar inte om kondition eller speciellt mycket styrka, utan snarare om den psykiska biten.

Annons:
Facie
3/20/14, 8:56 AM
#21

Skulle föreslå att du byter ut i alla fall en "vila i hagen" mot någon typ av mental aktivering eller mot en promenad. Hästar gillar ju att komma ut och göra saker :)

Pretty wise //

Upp till toppen
Annons: