Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 7484 ggr
[Felinetass]
2014-03-25 15:16

Djurplågeri

Tänk er att behöva hoppa över meterhöga hinder, samtidigt som du har en 40-100 kg människa sittandes på ryggen, tänk dig att du vet hur din ägare håller i piskan bakom dig och är beredd att använda den om du bockar med huvudet eller vägrar hoppa, tänk dig att du är ett stort djur som borde kunna få försvara sig annars, men människan utnyttjar dig för sin egen vinning.

Hästar ska få springa bland ängar, ingen häst har NÅGONSIN bett dig piska, ingen häst har någonsin bett dig att flytta över din tyngd på hästens rygg, ingen häst har velat att du ska piska han/henne för att hen gör någonting som DU anser är fel.

Djurplågeri för egen vinning, klart som fan inte hästarna inte kan göra något när hen tvingas in med ett bett i munnen och en 80 kg människa som lärt dig sen du var liten att det som du ska leva för är att lyssna på människor som ber dig hoppa meterhöga hopp.

Det, kära ''hästälskare'', det är djurplågeri.

Annons:
[neptunens]
2014-03-25 15:18
#1

Oh lord.

Gronstedt
2014-03-25 15:21
#2

Trams.

Em_
2014-03-25 15:23
#3

Följer


.:Vera:.
2014-03-25 15:23
#4

Håller nog med här :)

[Felinetass]
2014-03-25 15:23
#5

#2 Vad i det jag skrev är trams?

Endezeichen
2014-03-25 15:26
#6

Brukar man inte bara ta stöd eller peta med piska? Man brukar inte rätt slätt slå? Eller?

Annons:
[Felinetass]
2014-03-25 15:27
#7

#6 Varför ska man ens sätta sig på en häst?

Grace2009
2014-03-25 15:29
#8

Jag tycker du skriver om det på ett negativt sätt. Att bruka djur måste inte tvunget vara förbunden med smärta. Jag tror säkert det finns schysst djurhållning inom hoppvärlden, likaså som det finns svin.

Em_
2014-03-25 15:41
#9

Det är väl inte per definition mer djurplågeri att ha hästar än något annat djur?


Gronstedt
2014-03-25 15:45
#10

#5: Att ridning är djurplågeri, att hästar hoppar för att de är rädda för piskan, att hästar inte kan försvara sig.

#7: Varför ska man ha med något djur alls att göra?

[Felinetass]
2014-03-25 16:17
#11

#10 Man kan ha med djur att göra sålänge det finns någonting som gynnar djuret i det man gör.

Gronstedt
2014-03-25 16:18
#12

#11: Varför inte svara på frågan i stället?

Facie
2014-03-25 19:50
#13

Detta är en total förolämning rent ut sagt!

En häst och ryttare är ett team, man gör allt tillsammans.. mycket mer än vad du möjligtvis kan ha sett. För att ens komma till de stadiet där man hoppar ett hinder krävs år av träning, tålamod och uppmuntran.

Hästfolket är nog de som tar hand om sina djur allra bäst.. (såklart finns det undantag).

Pretty wise //

Annons:
Fjäril
2014-03-25 21:35
#14

Hur vet vi (eller du) att hästar inte mår bra av- eller har roligt tillsammans med sin/sina ryttare? Hur vet vi (eller du) att inte hästar hellre bor i ett stall tillsammans med andra hästkompisar, vet att de får mat, fräscht vatten, en mysig plats att sova på, och inte nog med det, en massa kärlek från oss människor, istället för att leva i det "fria", sova under blöta och öppna marker, söka föda för dagen? Om man nu ska vara krass.

Sen finns det säkert undantag, men så är det med alla djur. Hundar, katter, kaniner etc kanske inte vill gå på tävlingar eller ställas ut/klippas och så vidare de heller?

Jag tar inte åt mig av det du skriver eftersom jag aldrig hört någon uttala sig på sådant sätt, men jag kan bara gå till mig själv och min häst, som gick på lösdrift innan jag köpte henne. Hon mår mycket bättre nu än vad hon gjorde då. Ja hur vet jag det? Jo, hon äter, dricker, sköter magen (mycket bättre) och har en helt annan päls än vad hon hade tidigare. Dessutom mår hästar bra av motion, en allsidig sådan.

Och piska, varför ska man använda det?

Sajtvärd på Övernaturligt

LeeKnow
2014-03-25 22:00
#15

Håller Delvis med Felinetass..

Tror inte att "hobbyhästar" som bara tävlar på Klubbtävlingar eller såna "små" tävlingar plågas eller tar någon som helst skada av det. 

De flesta "hobbyhästar" har väl ett barn på ryggen som älskar sin häst och blir glada oavsett hur det går. 🙂

Dock kan jag hålla med i de högre klasserna/nivåerna. Tycker det ser väldigt fint och fridfullt ut när de mer erfarna ryttarna rider, men om man sen kollar på t.ex en video om t.ex nosgrimmor o.s.v så fattar man att hästen plågas mer än vad man ser.

giffan
2014-03-26 07:01
#16

Japp djurplågeri så det stänker om det. Samma med att sätta små barn på dagis och sen skola, typ halva deras liv. Tänk att behöva gå upp varje morgon för att jobba. Aldrig bara kunna vara där du vill när du vill! Snacka om människo misshandel varje dag. Vi är oxå födda vilda och ska inte bo i pressen och stressen av alla måsten! Ta order av någon och arbetar du inte hårt och bra nog får du inte din belöning (lön) och utan lön överlever du inte!

Och för den delen alla stackars hundar då?? Inte är det normalt att en hund ska arbeta… den ska leda blinda, och den ska hjälpa människor att tvätta osv… och den ska jaga, men får inte ens bita sönder sitt byte och äta det?? helt vrickat… Och alla stackars katter möss hamstrar och för inte att glömma alla fiskar!

Fy fan vad vi människor är hemska både mot oss och andra. Bättre vi alla lever helt i det vilda, dör så fort vi får en sticka eller svälter ihjäl om vintern blev för lång och svår. Ja lite som u u länderna… och det är inget jag kommer sträva efter iaf.

Du glömmer att mycket av det vi gör med våra hästar kommer ur något annat. Man började ju använda hästarna för att överleva, som arbetsdjur och transportmedel… sen har utvecklingen fortsatt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Quirinia
2014-03-26 09:48
#17

Jag förstod ingenting av vad du skrev. Jag nekar inte till att det finns människor som behandlar sina hästar dåligt, men hästarna är inte direkt vildhästar längre. De är framavlade till detta och skulle inte må bra av att inte arbetas. (Nu menar jag inte hoppning.)

Vad har du till ditt försvar..?

[Felinetass]
2014-03-26 11:46
#18

Man behöver inte hästarna för att överleva längre, det finns kollektivtrafik, cyklar och andra sätt att ta sig fram. Låt alla leva för sin egen skull istället.

Hur vet du att dom mår dåligt av att inte ''arbetas'' och ha er på ryggen? Har du testat?

LeeKnow
2014-03-26 14:40
#19

#17 Det finns en artikel där forskare faktiskt har kommit fram till att hästarna trivs mer med att gå i hagen än att jobba. Minns inte om det var att de FLESTA trivdes med det eller om det var Alla.

Gronstedt
2014-03-26 14:45
#20

#18: Bra, då släpper jag av dem hemma hos dig i morgon, så kan du ta hand om dem medan de lever "för sin egen skull".

#16: Glöm inte att släppa ut ungarna utan kläder och skor i morgon! Det är fruktansvärt att tvinga in dem i sådana frihetshämmande tortyrredskap! *ironi*

Annons:
Em_
2014-03-26 14:48
#21

#19 Var finns den artikeln?


LeeKnow
2014-03-26 14:51
#22

#21 Jag minns inte riktigt var jag hittade den, men tror att det var på Djurens Rätt Hästs hemsida på Facebook.

giffan
2014-03-26 16:50
#23

#22 Ja och djurens rätt vinklar allt dit dom vill ha det..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
2014-03-26 16:59
#24

Nja, Djurens Rätt skriver så mycket osant att det rent utsagt blir löjligt. jag var med där en gång i tiden. Nu skäms jag nästan för att jag var så okritisk på den tiden. Jag har lärt mig att inte tro på allt som folk skriver och säger. Så mycket tyckanden och inget mer.

giffan
2014-03-26 17:03
#25

Tror våra djur är lite som våra barn tenderar att bli.. lata! Ligger gärna kvar i sängen får allt serverat…. Frågan är ju bara om det är det bästa för dom..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Quirinia
2014-03-26 19:38
#26

#18 En häst var ursprungligen till för att fly illa kvickt från fiender, dvs rovdjur, och det betydde att de var tvungna att sprita långa sträckor. Min häst klarar inte av och stå en dag. Han blir fullkomligt galen.

Har du en egen häst och provat att låta den stå en dag? En vecka? En månad?

Facie
2014-03-27 00:38
#27

Att sätta en häst i en hage för att gå och "ha kul" med sina hästkompisar är verkligen ingenting en häst mår bra av. De behöver röra sig helst flera timmar om dagen och ridning är ett perfekt sätt för en ägare att motioner och aktivera sin häst. Hästarna gillar (över lag) att bli ridna! 

Och vill bara tillägga på #15: De är hästarna som går toppklasserna som behandlas absolut bäst, de behandlas som porslin och är de viktigaste i sina ryttares liv. Kolla på ryttareliten och säg om EN ända häst där har det dåligt, inte en chans. Visst finns de även idioter här, men över lag skulle jag säga att hästarna mår super.

Pretty wise //

Annons:
[RC1393]
2014-03-27 07:23
#28

Tack TS! Du har räddat min häst från elände, jag ska genast gå ut och släppa ut min henne, min hund, min katt, min ödla och mina kaniner och leva på frön resten utav mitt liv eftersom det bara är frön som drar nytta utav att bli ätna. Sen får jag hoppas att mina djur gör likadant för en mus drar väl inte nytta av att katten äter den?!

JenniferH
2014-03-27 13:12
#29

Äsch, TS skriver uppenbarligen endast för att provocera (Och ja, det är löjligt men alla är vi ju olika). Jag tror att hon faktiskt förstår att vi hundratusentals utövare som älskar den här sporten inte skadar våra hästar.

Toxxic
2014-04-13 12:29
#30

Spännande.. Kan ju bara se till min egen häst som kan vara tramsig i borstning och annat pill, men står som ett ljus när utrustningen väl är på och trippar med spetsade öron mot ridhuset. Råkar det dessutom ligga bommar eller stå hinder framme är lyckan total för henne. Så nej, jag har svårt att tro att hon plågas av att blir riden faktiskt..

Ponnietjejen
2014-04-13 19:57
#31

Jag har ridit i 6-7 år och jag har ALLDRIG upplevt att min ponny blir plågad av att ridas. Det där du skrev om att man piskar när hästen gör fel så har du fel, vi piskar inte hästar när dem gör fel! Vi berömmer när dem gör nått bra och när dem gör fel så kan prata lungt med hästen, absolut INTE piska! Och vi piskar inte hårt, vi läger bara till spöt som stöd för skänkeln. En fråga bara Har du ens nånsin varit i ett stall eller sett en levande häst?

*~HamsterHamster~*
2014-04-13 19:58
#32

Man tar hästens frihet bara genom att sätta på grimman!

Själv gör jag framförallt det som hästen tycker är roligt, naturligtvis är det väldigt onaturligt med sadel,träns osv. Men hästar har en hjärna som är beredd för inlärning. Jag använder inte pisk och sporrar inte heller kandarr, hackamore och dylika bett och saker som kan tillföra hästen smärta för att det skulle kunna hända saker, till exempel springer hästen iväg vettskrämd och man är så brutal i handen att bryta nosbenet på en unghäst(inte bara på unghästar) när man använder hackamore. Aldrig i livet skulle jag använda något sådant också om jag är ganska mjuk i handen. 

Jag fattar inte att man ska använda kandarr på dressyrtävlingar man måste kunna ha kontroll utan hjälpmedel, hästen ska lita på dig och du på hästen.

Det är hemskt att se horse racing, höga hoppbanor, Rollkur, farlig fälttävlan. Det är hemskt att se vad människor utsätter sina djur för.

Och jag skulle aldrig hoppa och göra dressyr för min egen vinning i motsatsen till dessa tävlings och peng galna ryttare som använder sina hästar  som någon sak utan känslor bara för att få pengar.

Totilas till exempel har ett riktigt hemskt liv, som de flesta berömda hästarna. Man tar hästens frihet och rätt att springa runt bara för att tjäna pengar själv, jag tar mig friheten och kallar dessa människor för hemska och brutala Djurplågare.

Ja jag rider dressyr och ja jag hoppar fast allt utan tvång som troligen de flesta här. Jag skulle inte utsätta en häst för hinder över 140 cm eller rollkur och väldigt onaturliga rörelser som skulle skada hästen ganska allvarligt. Själv tycker hästen jag ridit att hoppning är det roligaste medans ponnyn jag rider dressyr bara snubblar över bommar. Hästar är olika och de gör det som de tycker är kul om vi låter dem. Nu menar jag inte att man ska låta hästen springa hej,vilt när man sitter på den.

För många människor betyder hästen inget och bara pengarna något, varför dopar man annars eller utsätter sin häst för andra plågor.

Många hästar dör på Horser racing och ganska många på fälttävlan sådana människor som utsätter hästar för väldigt farliga saker kallar jag djurplågare, Jockeys som piskar in i hästrumpan så att hästen börjar springa för glatta livet snabbare än de någonsin skulle springa i friheten, hjärtat pumpar och de är för unga när de börjar och blir avlivade i tio års ålder för att benen, lederna och själen av dessa hästar är så förstörda att inte ens en bra ryttare kan rätta till dom längre.

Hästarna jag rider gillar det jag gör, inte för att jag frågat dem, men framförallt när jag hoppar springer hästen mot varje hinder och är riktigt på och vill verkligen jag använder inte spö eller sporrar inte heller har jag någonsin drivit den hästan på allvar när jag hoppar.

nu vet jag inte hur det är för andra, men när hästen inte vill behöver den inte enligt mig.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Spiritinthesky
2014-04-13 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Ok, you got me. Imorgon släpper jag ut mina 11 hästar i det fria. De får vandra fritt, söka mat, springa på stora, fria vidder, dra på sig en skador, bli halta & hoppa på tre ben över de stora vägarna, och tillslut dör de i kolikanfall, infektioner eller botulism.

Eller vet du? Det jag skrev ovan stämmer inte ens. För de skulle snart vara tillbaka i sina boxar och hagar och vänta på lunchfodringen, dricka lite friskt vatten och slicka lite på sin saltsten. 

Min lilla nakenhund på 8 månader schasade jag precis ut genom dörren, tillsammans med vår 9 månader gamla något missbildade katt och ropade att "Nu är ni fria, spring mina vänner!" och de sprang lyckligt iväg mot solnedgången. Imorgon har katten som är innekatt blivit överkörd och nakenhunden har frusit ihjäl. 

PS. TS, har du någonsin träffat en häst? eller en hund? eller en katt? 

Lägger in en bild på min gamla ponny som hatade att hoppa.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

PogoPedagog
2014-04-15 21:06
#34

Frågan är ju ändå lite intressant om man ställer den på ett annat sätt. 

Tycker hästar verkligen om att ridas? Har man gjort någon forskning kring detta?

Personligen lutar jag åt att tro att många hästar älskar just hoppning. Min förra ponny sprang flera gånger iväg ut på ett fält vi passerade ibland, där det stod ett hinder. På långa tyglar satte hon iväg helt självmant och hoppade ett hinder på ca 100 cm. Det får mig iaf att tro att hon gillade att hoppa, även med någon på ryggen. Det hände även att hon hoppade hinder när hon gick lös i hagen men det skulle jag väl egentligen tro mer berodde på att hon trodde hon skulle få godis som hon brukade få ibland när vi löshoppade.

Annons:
iMAKiTTYCAT
2014-04-21 12:16
#35
iMAKiTTYCAT
2014-04-21 12:21
#36

"Varför ska man ens sätta sig på en häst"

Är du ens hästmänniska? Nej? Isåfall, läs på. Hästar som inte trivs protesterar, en häst som protesterar = Illa ute med människan. En häst kan inte tänka utanför boxen och tänka "hur skulle det vara om jag kunde beta på en äng med gräs istället?". Vissa hästar tål inte gräs, de får sjukdomar. Vissa hästar tycker det är skitkul att får arbeta tillsammans med människan.

Ska inte hundar och katter också få vara ute så mycket dom vill då? och springa omkring på ängarna. Vi människor har dem inlåsta också men de behöver, precis som de flesta hästarna, någon som sköter dem.

Och sen är det väl inte direkt så att en person på 100kg sätter sig på en häst som inte klarar av det.. 😟

*~HamsterHamster~*
2014-04-21 14:18
#37

#36(gäller inte bara dig ville bara komentera det du skrev) Hästar behöver gå mycket det är ett faktum, tänk som de lever i naturen, att vissa hästar inte tål gräs(har aldrig hört av en hät som inte tål gräs o.O) och nu får fång eller något annat är inget själ att ha denne i en box i 10-20 timmar. Inte alla hästar protesterar, vissa hästar bara står ut i sin situation och lider tysta för sig själva istället.

En häst som står inne hela tiden kan ändå få tråkigt, krubbita osv. kan utvecklas hos dessa hästar också om de inte tänker "hur skulle det vara om jag kunde beta på en äng med gräs istället?"

Jag har iallafall upplevt att vissa hästar vil vara ute hela tiden och sparkar mot boxdörrar eller håller på med något annat hyss tills de kommer ut. De flesta hästar vill vara ute!

Det är faktum att det är djurplågeri att ha hästar bara i box! I naturen går de och äter gräs hela tiden, håll era hästar till ett sådant princip

Väldigt många hästar tycker att det är väldigt kul att jobba med människan :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[MajaWrangstadh]
2014-04-21 15:00
#38

#16 :bow: (Var finns Buke-smileysarna när man behöver dom?!)

TS - "Brave New World" av Aldous Huxley. Läs den och använd fantasin!

mayaholmgren@live.se
2014-04-21 21:42
#39

En häst och en ryttare är ett team dom gör sakerna TILLSAMMANS och dom tycker det är KUL att göra sakerna TILLSAMMANS en äkta ryttare den vet när hästen inte orkar och inte vill men man märker när den säger att den vill sluta och det är flertal hästar som älskar att bli ridna och älskar att få jobba men på travet i storhäst världen så är det mer hästar som blir tvingade att springa ibland kan dom bli tvingade fast dom är halta och dom kan få springa tills dom inte orkar mer och kan bli slagna så hästarna som lever i rid världen dom har det bra

iMAKiTTYCAT
2014-04-22 10:19
#40

#37 Ja, fast jag är noga med att mina hästar inte får stå inne mer än 12 timmar per dygn på vintern. Vet att det finns hästar som aldrig får gå i hage. Jag skrev inte direkt att hästar har ett skäl att stå inne för att dem får fång. Menar att om vi nu skulle släppa ut våra tam-hästar ute på en äng så skulle vissa av dem inte må så bra av det 😃

MsSofieG
2014-04-25 13:16
#41

#39 Skulle vilja säga att du har en välldigt vrickad syn på travvärlden! Jag har befunnit mig i både trav och ridvärlden sedan jag var liten och har jobbat hos otaliga travtränare och inte en enda gång har jag varit med om att halta hästar har blivit körd eller "tvingad till att springa" som du vill uttrycka dig. På tävlingar är det stenhårda kontroller och är hästen halt eller sjuk på annat vis kommer de inte ut på banan hur mycket nu någon tränare än skulle vilja det. 

Och slagna travhästar har jag heller inte stött på och då har jag ändå jobbat med det här i 8 år och varit med och insatt sedan dagen jag föddes. 

Det finns rötägg i både ridvärlden och travvärlden det kommer man inte ifrån men de gamla "det är så synd om travhästarna" håller bara inte.

Annons:
[EmmiieErixon]
2014-04-26 20:19
#42

Tror bara TS söker uppmärksamhet, det är uppenbart att hon inte har någon aning om vad hon skriver 😃

*~HamsterHamster~*
2014-04-26 22:38
#43

#42 det kanske hon inte har, men hon verkar bry sig :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[EmmiieErixon]
2014-04-26 23:09
#44

#43 sa inte att hon inte brydde sig men man borde väl kolla upp lite först 🙂

Skorpion76
2014-04-28 06:14
#45

#33 Villken snygg häst!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Dvärgvädur
2014-04-28 15:10
#46

Har du ens träffat en häst?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

majaliten
2014-04-28 16:45
#47

Hehe haha vilken rolig tråd låd henne tro detta vet man inte bättre . Skulle man va kunnig så vet man att hästar faktiskt kan tycka att det är skit kul . Det gör min häst jag har alldrig sporrar och spö men är jag ute på pay an jump ja då taggat min häst till hundra och vill hoppa . Att ha kaniner i bur arr djur plågeri släpp ut dem i skogen släpp hundarna lösa de bor inomhus de borde va ute som vargarna släpp alla djur lösa katter ormar marsvin alla djur det är djurplågeri att ha de i fångenskap Hur kan ni tror att hobby hästar mår bra av att ha en liten skit som rycker och drar o den det är ponny sporten som flaktiskt ses som värst . Hur tror ni miljön skulle se ut om man släppte alla hästar lösa ?

*~HamsterHamster~*
2014-04-28 16:54
#48

#47 att ha kaniner i en liten bur gränsar redan till djurplågeri.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
majaliten
2014-04-28 16:57
#49

Undulater och papegojor också alla fågel slag.

Quirinia
2014-04-28 19:55
#50

Verkar som TS lämnat tråden, troligen har hon förstått att hon tog sig vatten över huvudet. 😂

Skorpion76
2014-04-28 20:50
#51

Jag använde inte piska när jag red. Jag hade varken spö eller sporrar!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

P4go
2014-04-29 11:20
#52

Denna tråden är så himla rolig x) 

Min foderhäst måste ha någon psykiskt fel som kommer galopperandes i sin stora hagen med gräs till mig när vi ska in..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

majaliten
2014-04-30 07:29
#53

Ja då måste min häst va störd för så gör min häst med och att den självmant hoppat hinder man byggt i hagen

*~HamsterHamster~*
2014-04-30 13:03
#54

Troligen är alla våra hästar störda!

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Skorpion76
2014-04-30 15:11
#55

Jag ska vara helt ärlig och säga a jag inte förstår mig på dn här tråden!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Dvärgvädur
2014-04-30 16:12
#56

#55 Inte jag heller. Min sköthäst måste ha ett allvarligt problem, alla andra hästar jag rider också om det TS skriver är sant.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Skorpion76
2014-04-30 18:13
#57

TS; den sortens hästhantering kan i och för sig vara djurplågeri, men det förutsätter förstås att den utförs av fel person som inte alls har någon som helst känsla för hur hästen som art fungerar och som inte alls förstår att ekipaget häst+människa är ett team som samarbetar. Sådana människor finns tyvärr och det är hemskt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Quirinia
2014-05-02 08:29
#58

#53 Min häst gör det också, han är ju sååå störd när han kommer galopperande in till mig och hoppas nerfallna träd/stockar på vägen… xD

finest.se/silverbjälke
2014-05-07 20:49
#59

jag antar att du anonyma 9åring som skrev detta inlägg inte kan ett jota om varken hästar eller hästhållning när det väl kommer till kritan?

[Anamalar]
2014-05-12 14:29
#60

#32 Jag tror inte att alla galopphästar(antar att det var galopp och inte trav du menade eftersom du skrev jockey) springer för att de blir piskade. Jag själv har endast varit med i en träningstävling i galopp med min ponny och då var inte piska tillåtet. Min ponny sprang av flera anledningar:

1. Hästar är ett flockdjur och alla andra sprang iväg ifrån honom.

2. Jag bad honom och uppmuntrade honom.

3. Han älskar att springa även när vi rider själva ute i skogen. Han taggar igång direkt när jag kortar tyglarna en aning och skjuter iväg som en kanon när jag ger min tillåtelse.

Det andra jag tänkte kommentera har inte med samma inlägg att göra. Det var någon som skrev om att hästarna hellre är ute i hagen än inne i boxen, men enligt mina erfarenheter beror det på situationen. Hos oss är det såhär:  Varje morgon är hästarna mycket ivriga att få sin morgonmat och sedan gå ut i hagen. Varje eftermiddag (speciellt om det regnar) står de och väntar eller kommer fram till grinden när man kommer och vill gå in. Då har ändå våra hästar stora hagar med mycket kuperad terräng och mycket träd att skydda sig under, precis som i det vilda. 🙂

Det var vad jag tänkte säga.

[Anamalar]
2014-05-12 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Sedan kan jag förresten tillägga att jag håller med några av kommentarerna som skrev att hästar, precis som barn, ofta är lata och inte riktigt vet vad som är bäst för dem. Min ponny tycker att dressyr är jättejobbigt. Får han välja är bakbenen två mil bakom honom och huvudet rakt upp i luften. Det är inte bra för honom i längden. Han bygger upp felaktiga muskler och kan få skador p.g.a. det. Nu har jag jobbat med honom i drygt tre år och har precis kunnat starta i mina första dressyrtävlingar. Nu tycker han fortfarande att det är jobbigt, men eftersom jag har hjälpt honom att bygga upp rätt muskler så tycker till och med att dressyren är rolig ibland och inte bara ett nödvändigt ont.

På tal om hoppning och fälttävlan… min ponny ÄLSKAR det! 🙂

Skorpion76
2014-05-12 17:55
#62

#61 Vilket fint ekipage!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Anamalar]
2014-05-13 10:44
#63

#62 Tack! 😊

Skorpion76
2014-05-13 15:25
#64

Jag undrar hur TS har tänkt egentligen!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

*~HamsterHamster~*
2014-05-13 16:16
#65

#64 hon har tänkt, om hin vore en häst så skulle hon tänka så, hon har faktiskt både rätt och fel. Man borde ändå inte hacka meningslöst på andra människor som redan har förstått vad andra tycker :) Det finns olika hästar helt enkelt och egentligen står det inte i hästens intresse att bli riden om man inte börjar med det.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Rafflan
2014-05-16 00:34
#66

Oj varför har vi inte insett detta innan? nu tycker jag alla här tar och släpper ut sina hästar och sen räknar vi hur många av dem som dör i hemska bil/tåg olyckor eller dör av svält.

Fast det vore ju också djurplågeri 🤔

Nej jag vet, vi avlivar alla hästar i hela Sverige så lider dem inte längre 😃
Det var väl en bra ide TS? 👍

*hela detta inlägg är skrivet med ironi*

viktoria91
2014-05-16 22:23
#67

Nästa gång min ponny självmant rejsar genom skogen eller hoppar ett hinder i 190 med glädje ska jag allt påminna henne om att sånt får hon inte hålla på med, det är djurplågeri!

*~HamsterHamster~*
2014-05-17 11:16
#68

#67 hahaha, nog mer 40cm till 140 cm xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

viktoria91
2014-05-17 11:46
#69

#68 Alltså inte höjden 190 utan snarare i 190 km/h. ;-)

Annons:
GE
2014-05-17 13:20
#70

#50 Ja, hon har nog fattat, och därför släppt ut sina smådjur till friheten i skogen. Skönt för dem att få leta sin egen föda, slippa bo i bur och springa runt-runt i ett hjul! 

Snacka om att kasta sten i glashus annars…

*~HamsterHamster~*
2014-05-17 14:20
#71

#69 aha hahaha xD

#70 slippa bur ja gud vad skönt, det vll nog de flesta smådjur

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Upp till toppen
Annons: