Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2301 ggr
Moast
3/25/14, 9:22 PM

En lite busig häst

Hej! Jag rider en D-ponny ibland som heter Emil. Jag red han ganska ofta och mycket innan jul. Men tog en paus efter ett väldigt jobbigt ridpass där han mest stack iväg med mig, när som helst utan förvarningar. Det kändes inte roligt efter det att rida honom. Men red han nu här i lördags. Har knappt kunnat fatta galopp med honom innan både på grund av min ganska dåliga balans, som jag tränat upp nu. Men också hans rätt dåliga grundutbildning, han är endast 8 år. Men i lördags skulle jag ta en långsida i galopp förväntade mig inte att det skulle gå. Men jo! Det gick, och den här gången var det jag som saktade av och inte tvärt om. Jag gjorde om det några gånger och bestämde mig för att fatta galopp på ena kortsidan vid A. I slutet av den kortsidan finns grinden ut ifrån paddocken. Jag kände på mig någonstans att han inte skulle svänga av sig själv på spåret utan springa rakt in i grinden som han gör ibland… Men jag fattade galopp där ändå, jag kände att jag på en gång inte hade någon kontakt med honom och att han liksom bara "tog bettet" och stack. Såklart sprang han in rakt in i grinden och det första han tänkte var nog att kunna hoppa över, men det blev liksom tvär broms rakt framför och istället drog han ner huvudet och skulle försöka krypa under. Då flög jag av kan man säga, landade väldigt snällt. Hoppa upp på en gång med lite hjälp att hålla i honom då annars han bara går iväg. Han blir lätt okoncentrerad efter en stund mitt i ett pass när det gått bra. Då han börjar dra ner huvudet, lyssnar inte, tvärvänder mitt i spåret när som helst, springer in i hörn och kollar mycket utåt. Vad beror detta på? Är det dålig från grunden dålig inridning, eller testar han bara väldigt mycket? Det känns ganska konstigt att han alltid kommer på något att göra varje gång hela tiden…

Annons:
Joohannah
3/26/14, 1:31 PM
#1

Det kan bero på många saker. Att han gör som han gör beror nog på att han är okoncentrerad, har svårt att hålla fokus. Varför han är okoncentrerad kan i sin tur bero på olika saker. Det kan bero på att han är dåligt grundriden och lite ouppfostrad. Han har helt enkelt inte riktigt lärt sig hur man skall göra och vad som är rätt och fel. Det kan också bero på att han känner att du är osäker och inte har riktigt den kontrollen som behövs, och därför passar han på och busa extra mycket. Sen kan det även vara som du säger att han testar gränserna, och undrar hur mycket man egentligen kan busa ;)

Moast
3/26/14, 3:36 PM
#2

#1 tack för ditt svar! Just i detta fall tror jag inte att det beror på mig, utan han gör såhär mot alla. Just nu bara jag och en till tjej som rider honom utöver lektioner, just på grund av att barn och ungdomar tycker han är läskig. Men visst blir jag lite osäker ibland när jag känner att han kommer göra något, men jag tror inte att det blir så att han hinner märka det eftersom jag är väldigt bestämd mot honom. Tror nog mest på att han inte kan grunderna ordentligt, han är importerad från Danmark, hur är deras utbildningsätt, ni som vet? Men sen har han ett väldigt starkt ponnybeetende som man märker väldigt fort, han är väldigt envis. Kommer detta gå att fixa? Finns det något knep för att få honom att inte gå in i hörnen. Just nu har jag spöet i andra handen (fel hand). För att just vara beredd att markera på bogen att det inte är okej. Men detta verkar ju inte funka sådär jättebra direkt. Hm…

WornOut
3/29/14, 8:58 PM
#3

Någon mer rutinerad ryttare bör rida hästen en period tills hästen förstått vad det handlar om. Som det låter när du beskriver så kan det lätt bli farligt om ryttare som inte "reder ut situationen" fortsätter att rida just nu.

Moast
3/30/14, 10:08 AM
#4

#3 Det vore väl det bästa, det tråkiga är att han är inhyrd och ska tillbaka i början av sommaren och säkert få läger. (Fick reda på detta nyss)… Detta kommer knappast gå att fixa på så kort tid. Moa

WornOut
3/30/14, 10:10 AM
#5

Jag kan tycka att en sådan häst inte ska gå i versamhet alls.. hrm.

Moast
3/30/14, 9:39 PM
#6

#5 Ja, det tycker jag med… Funderade innan på att ta honom. Men efter att ha tänkt lite så bestämde jag mig för att inte göra det. Han skulle behöva en mer rutinerad ryttare som kan gå igenom grunderna ordentligt med honom. Det är inget jag skulle kunna göra. Känns sorgligt att veta att han antingen kommer hyras in av ytligare verksamhet eller gå ridläger. Känns som man mer och mer ser hästar som mer en produkt än en levande varelse nu för tiden…

Annons:
Ponnietjejen
4/13/14, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har nästan samma problem med min favvohäst, i lördags när vi hoppade så gick det bra dem första gångerna (vi red ute). Jag började så smått hoppa och det gick super fint! Sen när jag red mot hindret hoppade han fint men då så ramlade bommen ner och han blev rädd och skenade iväg i full gallop, jag flög av i farten rätt hårt gjorde illa knät. Han blev rädd men samtidigt tyckte han det var kul, jag tyckte det var läskigt och valde att inte hoppa mer den lektionen. Nu är det så att jag ska vara med på en hopptävling med honom näst nästa vecka och jag är så rädd att samma sak händer! Nån som har tips jag är verkligen i behov av det! Mvh Tilda ponnietjej.blogg.se Min mamma filmade och fick med allt på film

Moast
4/14/14, 8:41 PM
#8

#7 Hej! Skönt att veta att det inte bara är jag som har problem med min favvohäst… Ska du på klubbtävling? Du kanske kan byta häst i så fall, även om han/hon är din favvohäst kanske det är tråkigt om det ska gå dåligt eller att du ska behöva vara rädd.

Moast
4/14/14, 9:05 PM
#9

Förresten har jag kommit på denna vecka när jag red honom att han blir väldigt nervös när han är ensam häst i paddocken. I veckan var det först en liten ponny där, men när hon gick upp till stallet igen så för det första rusade han till grinden så fort den öppnades. Jag bad en hålla i honom tills dem gått ut, men han stäppade omkring ändå. Sen hoppade han omkring lite, och jag kände mig nästan lite rädd. Det blev inte bra alls, jag hoppade av och nu sitter jag här och undrar varför jag ens ifrån första början började rida honom. Jag vill så gärna att han skulle funka, han är en väldigt fin häst med ett bra psyke från grunden. Men tyvärr har han fått en dålig grund antagligen och gått i verksamhet efter det.

jiithra
4/15/14, 5:52 PM
#10

Hur är han att leda? Springer han då? Är han lättare att rida om ni är fler på ridbanan.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Moast
4/16/14, 9:25 AM
#11

#10 När man leder honom är han ganska lugn, han kan stanna upp lite då och då och bara stelna till. Då har han väldigt högt huvud och öronen framåt som att han är rädd för något. Det kan ta ett tag att få honom att gå igen när han stannat sådär. Ja, varje gång jag ridit honom själv på banan har jag upplevt att det gått dåligt. Varje gång. Men när det vart andra där också har jag upplevt att han varit mer pålitlig trots att han sprang in i grinden då vi hade sällskap. Men på något sätt är jag mycket säkrare i sällskap också, kanske det som gör skillnaden med. ;)

jiithra
4/16/14, 3:20 PM
#12

Kan ju vara att han inte är trygg med att vara ensam.
Om du kan, kan du ju försöka att alltid ha med minst en annan häst på banan när du rider. Sen kan hästen kanske precis utanför ridbanan, sen lite längre bort osv.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Moast
4/17/14, 8:29 PM
#13

#12 tack för tipset!:)

Annons:
HoppanLoppan
5/10/14, 11:32 PM
#14

Jag har inte läst kommentarerna du fått så min kommentar kanske låter som alla andras. Jag tycker iallafall att det låter som om han har väldigt mycket energi och är lite understimulerad (att han inte får utlopp för sin energi x) ). Galoppera en hel del i uppvärmningen och lixom "trötta ut honom lite". Låt han galoppera ökat men inte att han springer iväg ifrån dig. Gör han detta tycker jag att du skall försöka styra in på sån liten volt du kan (utan att ni går omkull såklart) det är viktig att DU kontrollerar farten! Han skall absolut inte ta över! När du galopperade och han satte av mot utgången kan du utnyttja det genom att vända in på en volt och sedan fortsätta på spåret och berömma honom och låtsas som att det var meningen att det skulle bli så! Sedan när du rider resten av ridpasset, försök att sysselsätta honom HELA TIDEN! Små volter i trav, serpentiner, galoppombyten, tempoväxlingar, halter och igångsättningar med ultra lätta hjälper gör hästarna väldigt lyhörda! Skänkelvikningar kan oxå bara att föredra! Och tänk nu inte " men hur tänker hon nu då? Jag skrev ju att han bara är åtta och har relativt dålig grund utbildning?? " för det gäller att utmana sig själv och hästen! Och åtta år är inte så lite faktiskt :) men men hoppas det löser sig! :)

Moast
5/11/14, 11:41 AM
#15

Tack så mycket för ditt svar och alla tips självklart skulle jag kunna använda mig av allt det här. Men nu är det så att han åker tillbaka för att hyras ut igen om en månad eller så. Jag har gett upp lite hoppet och får hoppas på att han kommer till något bra ställe som kan ge han lite utmaning.

Upp till toppen
Annons: