Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 16695 ggr
MBorglin
2014-05-07 12:33

hoppa med islänning?

är det någon här som hoppar med islänning?

Annons:
*~HamsterHamster~*
2014-05-07 14:01
#1

min Kompis gör det, visste inte att de kan hoppa så bra x)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

jiithra
2014-05-08 17:27
#2

Islandshästar är inte sämre på att hoppa än andra raser, men det verkar vara färre som hoppar in sina islänningar än andra raser

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Raggig_Ponny]
2014-05-08 18:08
#3

Min erfarenhet är att femgångare brukar kunna ha det lite krångligt med hoppningen om de inte har gångarterna väl separerade. Har de en bra, inte alltför markbunden galopp brukar de generellt vara rätt bra på att hoppa också. Ett tips är att träna galoppen så att den inte är "passig"

🙂

Facie
2014-05-08 21:01
#4

Klart det går att hoppa med en Isis, lite träning bara sen hoppar de som vilken ponny som helst. Det är ju trots allt en häst, de kan hoppa haha :)

Pretty wise //

imsuchadiva
2014-05-18 20:51
#5

Min åsikt är att islandshästar är sämre hopphästar, förmodligen för att de inte avlas de minsta lilla för hoppning. 
Jag har sätt 1 isis på en tävling, tekniken var sisådär, men den tog sig runt en 90 bana iaf. 

Jag hoppade lite med mammas isis som hon hade när jag var yngre tonåring, men det var ett äldre avelsto så vi hoppade aldrig några höjer, max 60cm tror jag.

jiithra
2014-05-19 10:41
#6

Det kan bero mycket på individ, men ja. Islandshästar är sällan lika bra höjdhoppare som andra raser, men hoppa lägre höjder kan de ändå.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Linnea
2014-05-21 11:50
#7

Finns fler raser som inte avlas för just hoppning men som ändå är bra hoppare. Jag tror att det kan handla om galoppen, en dålig galopp hoppar man inge bra med oavsett hur duktig hästen är egentligen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2014-05-21 22:07
#8

#7 Vad menar du? Att en snygg galopp ger högre språng?

iMAKiTTYCAT
2014-05-29 11:24
#9

En rundare och fin galopp ger bättre språng än en "platt" galopp tror jag #7 menar #8 :)

iMAKiTTYCAT
2014-05-29 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vill bara flika in med en sak, jag förstår inte varför det alltid har varit sån rashysteri bland folk. Vissa raser är avlade för att gå hoppning och vissa inte. Kan man inte bara acceptera att en islandshäst är bättre på tölt än t.ex. ett halvblod? Och att en häst som Briar är bättre på dressyr än Butterfly flip ;) Nejmen, skämtåsido. Det är lite så jag känner ibland när jag ser liknande diskussioner..

Självklart kan man hoppa med en islandshäst, men om man vill satsa kanske man ska satsa på ett halvblod eftersom de oftast har bättre förutsättningar? Mycket sitter psykiskt hos hästar, om en häst vill hoppa så gör den det, men nästintill lika mycket sitter fysiskt :) Tycker det är ganska självklart att alla hästar kan hoppa, mer eller mindre. Hur skulle dom annars klara sig i terrängen? Islandshästar, som jag har förstått det kommer ursprungligen från en mycket vacker plats där marken är jämn, men även bergig ibland. En fjording kommer från ett bergigt landskap och behöver därmed en förmåga att ta sig fram genom ett bergigt område. halvblod "kommer ifrån" ett ställe med stall, paddock, hinder eller dressyrbana. Den måste kunna prestera i paddocken, medan en islandshäst är framavlad för att kunna gå gångartstävlingar.

Jag brukar rida fjording, eller har gjort det mycket i mitt liv. Har hört så himla mycket skitsnack. Saken är den att fjordingen avlas mer och mer fram för att bli sportig, men vi vill ha fjordingen mer allround för att lynnet är så himla härligt. Vissa halvblods temperament skulle man vilja byta ut till en fjordings, (eller en islandshästs) bara för att få en tryggare häst :) Fjording och islandshäst är överlag lugnare än halvblod även om vissa har sina egenheter.

Är inte insatt i islandsvärlden, så egentligen ska jag inte uttala mig. Men kan vi inte bara acceptera hästarna för vad dom är? Hästarna kom inte till jorden som utomjordningar för att arbeta med människan från början.

Aja, slutbabblat. Ska inte dra upp en sån diskussion men ni får gärna säga vad ni tycker :)

Tycker bilden inte bara stämmer in på skolsystemet, utan även på den här situationen.

[Julie_Smulan]
2016-03-04 16:31
#11

Jag har precis börjat hoppa med min islänning. För tillfället högst 60 cm men vi ska börja satsa på lite högre höjder:)

Linnea
2016-03-04 18:50
#12

#8 Framåtbjudning med en reglerbar, bärig galopp. En bra galopp helt enkelt. #10 Att man vill hoppa med en icke hoppavlad ras innebär ju inte att man siktar mot OS. Alla kan väl få ägna sig åt vilka grenar dom vill på den nivå som passar ekipaget. Man måste inte satsa helhjärtat på en gren. Det låter dötrist.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Castlevania]1
2016-07-17 01:35
#13

Min kusin hoppar 55 resp. 90 cm med sina islandshästar.

Annons:
BiancaWaterlund
2017-07-03 12:20
#14

GAAA!!!

Islandshästar kan visst hoppa bra! Men å andra sidan vem här skulle sitta upp på sin snygga hopphäst som hopper 1.30 och sen rida ut på jobbig mark med långa tyglar och en häst som utan problem klarar sig igenom härvan utan minsta lilla hjälp från sin ryttare? Alla raser är bra på olika saker! Islandshästar är avlade för att bära tunga gubbar på island och valla ner får! Sen om någon hoppryttare skulle köpa en outbildad islandshäst och träna den för hoppning skulle dom garanterat kunna hoppa högt!

jag blir så arg på alla som tror att islandshästar inte kan något!

WornOut
2017-07-14 02:46
#15

Jag har hoppat flertalet islänningar. Flera stycken som blivit riktigt duktiga! 
Dock är ju islandshästen framavlad framförallt på sina gångarter och sitt psyke och inte för att hoppa. 
Självklart kan alla islänningar hoppa mer eller mindre bra, men det finns även dom som blir riktigt duktiga. 
Precis som att jämföra med att hoppa ett varmblod eller en quarter.. Dom är inte framavlade för det, men vissa individer kan helt enkelt glänsa ändå med lite träning :)

BiancaWaterlund
2017-09-11 21:33
#16

Har sett en isis som tävlar hoppning på metern och vinner mycket. (C-ponny)

1
2021-09-06 22:05
#17

#0: vi har en Isis som hoppar 110 utan problem! Hon töltar dock inget då hon har svårt för d men tycker att det är väldigt roligt med hoppning!


13 åring djurägare!

Upp till toppen
Annons: