Annons:
Etiketthopptävling
Läst 2594 ggr
Mysan_
2015-04-05 14:29

Bättre tempo

Hej! Jag och Hannibal ska snart vara med i en hopptävling. Det ska bli kul, men vi har alltid så dåligt tempo när vi hoppar. Hur får jag honom snabbare i hoppningen? Finns det något jag kan göra för att han ska tycka det är roligare? Om man hoppar lite högre, finns det en chans att han vaknar till lite då? Vi hade tänkt träna lite imorgon och då hade jag tänkt att vi skulle hoppa runt 60 cm. Jag vill ju inte gärna att det ska se ut som han ska bryta av till trav när som helst.

Annons:
imsuchadiva
2015-05-01 22:34
#1

Låter som hästen har dålig framåtbjudning. Du behöver absolut inte hoppa högt, risken finns att hästen kan tycka det blir jobbigare då. Träna på tempoväxlingar, start och stopp. Lyssnar inte hästen när du skänkar så får du säga till på skarpen.

[Allanboysen]
2015-05-12 19:49
#2

om du vill ha ett bra tempo är det viktigt att du har en runt galopp. Innan du hoppar, gasa på honom på långsidan, samla ihop honom på kortsidan, öka långsidan en liten stund så han får igång galoppen, tempoväxlingar. :D

Om han är vig i sidorna och att svänga, kan du gasa på honom och svänga (inte tok gasa och svänga jätte snävt). ;)

Om han inte har bjudning mot hindret, hade jag ställt av min häst från hoppningen ett tag.

Jag tränade för en mindre bra tränare för ett tag sedan, min häst tröttnade helt på att hoppa då. Och det är jätte viktigt att man inte fortsätter då, för sen är det jätte svårt att få tillbaka. Så eftersom jag fick en skada samtidigt, så fick han inte hoppa på 2-3 månader. :) (Han är riden dressyr under tiden) jag värmde upp honom i hoppning och han hade extrem bjudning, så jag höjde upp och han klappa lätt 1.10 :3

Mysan_
2015-05-13 06:24
#3

Jag valde att tävla med Bailey istället, hon tycker det är roligare med hoppning och hon är mycket piggare och älskar att galoppera så det blir nog bättre med henne. :) Vi ska träna lite imorgon.

johannelina
2015-05-16 16:00
#4

Ett tips är att "rida lätt" i galoppen! Då brukar man få mer bjudning och ett bättre tempo!

Upp till toppen
Annons: