Annons:
Etiketthopptävling
Läst 1439 ggr
Zakaraa
2015-05-05 14:09

Hopptävling för "dummies"

_Rubriken kändes väldigt passande, haha.
_Jag har aldrig varit särskilt intresserad av hopptävlingar men efter att jag fick jobb i ett "tävlingsstall" har jag börjat följa tränaren jag sköter stallet åt och min chefs resultat och vissa gånger fattar jag ingenting alls om vad som händer eller varför resultaten ser ut som de gör.
Det känns som att det är dags att läsa på lite nu när jag ändå är inblandad på ett litet hörn 🤪

Jag är ute efter någonstans där jag kan läsa allt om hopptävlingar (främst häst men även ponny) på ett lättsamt sätt.
D.v.s där det förklaras vad allt betyder och hur placeringarna sköts o.s.v.
Exempelvis varför många personer (alla felfria?) placeras som Etta i vissa klasser (exempel). Hur vet man vem som vinner och varför är det så?
Jag förstår ju mycket utifrån att se allt live men vissa saker är konstiga för mig och jag behöver därför få lite pluggande gjort.

Jag är helt enkelt ute efter en lättförståelig förklaring för hur hopptävlingar går till o.s.v. Vart kan jag hitta information som detta? Finns informationen på ett samlat ställe är det väldigt uppskattat!

Är tacksam för alla olika svar, allt för att jag, en "dummie" ska lära mig 😎

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Linnea
2015-05-07 08:36
#1

Du kan läsa alla regler i TR, tävlingsreglementet. Det hittar du på Svenska Ridsportförbundets hemsida. Det här med likaplacerade kan jag förklara direkt. Många klasser är uppdelade avdelning A och B. Avd A är den vanliga där man tävlar mot alla. Avd B är en clear round dvs alla som rider felfritt "vinner". Det är ingen egentlig tävling, man tävlar mot sig själv kan man säga. I dessa klasser startas mest unghästar som ska känna på tävlingsatmosfären utan den press som blir med omhoppning mm. Numera rids många unghästar i pay&jump som till skillnad från svrf's tävlingar inte kräver licenser osv. Dessa resultat registreras ingenstans utan är en träningstävling.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zakaraa
2015-05-07 13:07
#2

#1 Tackar!

Ah! Då förstår jag bättre. Tack så mycket!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: