Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1510 ggr
Sasha W
2018-05-13 17:02

Livets historia, Vindskydd och lädergrimmor?

Nu skriver jag här för jag hittade ingen annan stans och skriva:

Jag är 14 år, första gången jag satt på en häst var på en Shettis på en cirkus och jag var två, när jag var 4 hörde jag talas om ridskola och eftersom jag inte var intresserad nån typ av sport så var mina föräldrar mer än glada att låta mig börja rida, så när jag var 5, samma år jag skulle fylla 6 började jag på ridskola, ibland fick jag hoppa upp en grupp för att jag lärde mig fortare än dom andra, sedan dess ar jag ridit en gång i veckan och vart på ridläger på sommarloven, tills nu när jag slutade för en månad sedan för jag slutade lära mig, jag var redan i högsta gruppen och fick i stortsett bara skritta, trava och gallopera medans dom andra lärde sig saker(som jag redan lärt mig) och koppa var fjärde lektion. och eftersom vi inte lärde oss nånting om hästskötsel(vilket jag mer än gärna ville lära mig om), och där jag bor så finns det inga hästar som jag får sköta och inga medryttarhästar, så jag har inte ens ört en häst på EN HEL MÅNAD(#abstinenslol) men vi har en superstor före detta åker, numera bara ett gigantiskt gräsfält som man skulle kunna göra till en lösdrift och på båda sidor av fältet/åkern har våra grannar sina hästar i sina hagar så sällskap finns ju, men tillbaka till ämnet: idag var pappa och jag och badade och vi skulle prata om ridläger åt mig för i sommar och heltplötsligt gav pappa mig en antydan om att kanske eventuellt fanns en chans att jag skulle få köpa häst, det mesta inklusive hästen själv har vi råd med, men vi har en del andra funderingar och ni är välkommna att svara på alla mina knasiga unika frågor: 

1: Vad Kostar Det Att Bygga Vindskydd?

2: Vad ska man kika över och vad är ''obligatoriskt'' när man köper häst?

3: lädergrimma eller nylongrimma

4: ska hästen ha kraftfoder och/eller hö på sommarn när den har fullt av gräs runt sig?

Kan komma fler frågor om jag kommer på mer!

Annons:
Travis D
2018-05-13 19:45
#1

Hos oss kostar det ca 10.000 i månaden (stall hyra 7.000) men eftersom ena blev skadat har det kostat runt 18.000 dom senaste 2 månaderna.

(Svarar på det jag kan)

4. Våra får kraft/ mineraler efter varje ridpass och får både hö och bete på sommrarna. 

3. vid lastning läder grimma annars har jag bara läder för det är snyggt :) Så jag skulle nog säga Nylon och en läder (bra att ha båda).

1. jag är kanske inte den smartaste här på iFokus men tror att ett vindskydd för 2 hästar kostar kanske 35.000? (jag gissar till 100% så har ingen aning) 

Ska ni köpa 2 hästar eller 1? (har ni eget stall?)

Ett tips är (eftersom detta är din första häst) så leta efter en läromästare dom kostar ca 35-200.000 kr för ett tips är att man får vad man betalar för det vill säga, min kompis mamma har köpt 3 hästar för ca 5000 (15.500 kr tillsammans) ena sticker hela tiden så min kompis får inte rida den, den andra stegrar, bockar och slår bakut henne har hon precis fått börja rida själv och den sista har blivit sjuk. våra kostade 25.000 och 30.000 och det är ett bra precis för en bra häst tycker jag dock har dom sina små bekymmer och problem men inga stora. Hjälper jätte gärna till om du har fler frågor :D

Sasha W
2018-05-13 20:25
#2

#1 okej tack för ditt svar :) snällt att du svarade och jag ska skriva upp det du sa :)

Nadine63
2018-05-15 09:02
#3

Oj, vad roligt. En lösdrift som är godkänd året om måste ha tre väggar och helst en gjuten platta, så det är enkelt att mocka ur den med jämna mellanrum med tex en traktor. Smart är att ha två ingångar och att inte placera den för långt ifrån bostadshuset. Man behöver ju dessutom ha tillgång till vatten året om. Och kanske ensilagegrindar både inne i lösdriften(vinter) och ute kanske på sommaren. Om det vore jag så skulle jag dela av hagen i två halvor så att man kan vila den ena, mocka ur den, kalka den lite och att den får växa upp lite igen, och så byter man mellan dom. Du måste ha minst två hästar, eller alternativt något annat djur som kan bo med hästen. Och se till att köp en häst om kan stå själv medans du rider den andra. Du bör ju också ha ett litet förråd/stall med sadelkammare etc dels där du gör i ordning hästen innan ridning och dela att du kanske i land behöver ställa in hästarna pga tex sjukdom eller när Hovis kommer. Det kostar ca 100 000 kr om man kan göra själv. Om man inte köper massa virke på nån facebookgrupp som tex säljer gammalt byggmaterial. Stort lycka till.

Sasha W
2018-05-15 10:21
#4

#3 ska skriva upp det, Tack!

Upp till toppen
Annons: