Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2065 ggr
Sasha W
2018-08-03 11:41

Fleecetäcke under Regntäcke

Hej! (skriver här då jag inte är 100%  säker på vilken ifokus sida jag ska skriva på så ni får säga till mig om detta inlägg är olämpligt för denna ifokussajt)

jag undrar om man låter sin ponny behålla vinterpälsen på vintern, funkar det om jag bara har regntäcke?

och om inte, måste jag köpa ett vintertäcke eller funkar det å ha ett fleece täcke under?

(ps om  går i utebox om nätterna och hage om dagarna)

/ Sasha

Annons:
iMois04
2018-08-30 14:22
#1

De beror på hur kallt de är och hur tjock pälsen är, har några ggr haft fleecetäcke under ett regntäcke på min travartant, men nu har hon väll int världens tjockaste päls heller… ja skulle säga att om ponnyn har ganska tjock päls så behöver du int nåt mer än ett regntäcke. Om hästen står och skakar kanske de är dax att lägga på lite mer, men tror inte de ska behövas :)

Punkity
2018-09-11 07:59
#2

Det man ska komma ihåg är att när man lägger på ett täcke minskar man pälsens förmåga att resa sig och hålla värmen. Jag tror inte det räcker med bara ett ofodrat regntäcke men det är såklart individuellt. Jag är inte så förtjust i att ha fleecetäcke under en längre tid då jag upplever att många fleecetäcken kanar bakåt och stramar runt bogarna när hästen går med dem en längre tid.

Travis D
2018-09-23 08:50
#3

#2 en orakad häst ska klara sig utan täcke. Det beror helt på hur hästen ser ut. Nysve blir fluffig och behöver inget täcke förutom ibland då han får sitt lättfodrade reflextäcke. Karin har ett 350g vintertäcke då hon fryser 😊

shia
2018-11-11 23:06
#4

Haha…Min passis vill inte ha täcke. Endast om det regnar mkt. Men annars nope. Han har rätt så tät päls men inte så lång 0 blir aldrig svettig så han får ha det(klart om han körs lopp/snabbjobb han blir svettig men blir han ju även på sommarn) medans en annan i stallet. Måste ha båda fleece 0 vintertäcke redan nu då han är så frusen av sig(spänner sig å blir spänd i ryggen då) En ettåring som kom i vintras hade så lång päls under magen det var stora tovor, å han vart typ svettig bara av att vara i hagen å busa runt(tyckte han var charmig men inte särskilt snygg, när han tappa vinterpälsen tappade man hakan så snygg å ståtlig han vart haha..

shia
2018-11-11 23:06
#5

Haha…Min passis vill inte ha täcke. Endast om det regnar mkt. Men annars nope. Han har rätt så tät päls men inte så lång 0 blir aldrig svettig så han får ha det(klart om han körs lopp/snabbjobb han blir svettig men blir han ju även på sommarn) medans en annan i stallet. Måste ha båda fleece 0 vintertäcke redan nu då han är så frusen av sig(spänner sig å blir spänd i ryggen då) En ettåring som kom i vintras hade så lång päls under magen det var stora tovor, å han vart typ svettig bara av att vara i hagen å busa runt(tyckte han var charmig men inte särskilt snygg, när han tappa vinterpälsen tappade man hakan så snygg å ståtlig han vart haha..

Upp till toppen
Annons: