Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1631 ggr
Nea00
9/10/18, 2:34 PM

Mina frågor inom hoppning

Hejsan! När jag rider min ponny i hoppningen så är hon väldigt pigg. Alltså inte sådär "bra" och "framåt" pigg, utan hon RUSAR mot hindret. Jag försöker att sitta så lugnt och tungt jag bara kan innan och efter hindret men hon rusar ändå. Sedan så lägger jag även volter innan hindret om jag känner att hon vill rusa iväg. Det blir mycket tråkigare att hoppa när det blir såhär, vilket det alltid blir. Så hur ska jag få henne lugn så att hon inte rusar innan och efter hindret? Sedan så undrar jag också hur man får till ett bra språng innan hindret. Och med bra språng så menar jag att hästen inte tar ett galoppsprång för mycket eller ett galoppsprång för lite. Så hur löser man det? Och sedan en till fråga, vilket är bäst, att man ska ta ett galoppsprång för lite eller ett galoppsprång för mycket? Uppskattar svar! :D

Annons:
Punkity
9/11/18, 8:03 AM
#1

Det är jättesvårt att svara på dina frågor över nätet, mitt tips är att träna för en duktig tränare som ser er live =) Rusandet kan ju bero på många saker. 

Angående anridningen så handlar det om att träna sin känsla och sitt öga för avstånd så man kan rida i en bra galopp mot hindret, är avståndet rätt bedömt blir det inte ett extra litet galoppsprång eller ett väldigt stort in mot hindret.

Nea00
9/11/18, 10:37 AM
#2

#1, tack för ditt svar! Jag rider på ridskola, och våran lärare säger inte hur många galoppspeång det ska vara från ett hinder till ett annat just för att vi ska tänka själva och komma bra in själva :)

Travis D
9/23/18, 8:47 AM
#3

Trav hoppa, tvinga hästen att hoppa i lugn trav. Ta och genoch låt henne inte hoppa förrän hon har lugnat sig. Annars skulle jag säga byt häst. Tycker att det låter som om hon är för svår för dig

Nea00
12/18/18, 7:59 AM
#4

#3, denna tråden är ett tag gammal. Hon är inte för svår för mig, jag rider henne bra. Det krävdes bara lite träning för att få Ebbe att faktiskt acceptera att hon inte får rusa, och idag så rusar hon inte lika mycket. Även jag har utvecklats och övat på att hindret ska komma till mig, och att jag inte ska komma till hindret. Hon tycker det är kul att hoppa så hon kan bli het i hoppningen, men jag förstår henne mycket bättre än förut :).

Upp till toppen
Annons: