Annons:
Etiketthopphästar
Läst 868 ggr
Anonym8899
1/7/19, 9:29 PM

Bockningar på häst?

Min häst har bockat väldigt mycket de senaste veckorna. För nån dag sen så fick ha en djupvågsbehandling, och det visa sig att det kunde vara för nån muskel i rumpan hade sträckt sig ( kommer inte riktigt ihåg va hon sa) så den var hård den delen på rumpan men efter behandlingen blev den mjuk!:) men så red jag ut idag och så skulle jag fatta en galopp och då bockade han flera gånger på rad? Varför? Är det något annat som krånglar då? Han var pigg kan jag säga också!

Annons:
Rafflan
1/7/19, 9:38 PM
#1

Ligger sadeln bra? pigg? busig? ont?

Lona
1/7/19, 9:43 PM
#2

Skulle han vila ett tag efter djupvågsbehandlingen? Låter lite märkligt att rida ut och galoppera bara någon dag efteråt.
Eftersom ni haft en del problem med bockningar så tycker jag att du skall ta ut någon - veterinär, equiterapeut eller liknande - och gå igenom hela hästen. Se  också till att kolla om sadeln passar.
Låt honom ta det lugnt tills vidare, möjligen ut och skritta, ta en promenad eller något arbete från marken, men absolut ingen galopp eller hoppning. Att han får komma ut och röra sig och mjuka upp sig i skritt är förmodligen bara positivt men tvinga honom inte till något om han protesterar.

Uppdatera gärna med hur det går för er!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: