Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3814 ggr
Vega__
1

Kan jag rida henne?

Hej! Jag undrar om jag kan rida en b-ponny på 127 cm, själv är jag 155 och väger 41 kg jag har hört av tränare att jag har en bra ”ridstil” för henne. Hon är född 2007. Har sett en nätt vuxen hoppa med henne så hon är rätt så viktande verkar det som. Snälla svara. Hur länge kommer jag kunna rider henne? Hela livet?

Nephi
0

Jag ser inga problem med det så länge både du och hästen är bekväma med det. Men en vältränad ponny och utprovad utrustning du sitter bra i och som sitter bra på ponnyn så kommer man långt Hur länge är svårt att säga, det beror både på dig och ponnyn. Jag är 176 vägde ungefär 68kg när jag hade ponny och kunde sporadiskt rida med på uteritter på mitt russ (128cm hög). Det var inte optimalt och aldrig några längre turer och hon var duktig på att säga nej när hon tyckte det blev jobbigt. Vi hade ju dock körningen som huvudträning och hon var välmusklad i tävlingskondition. Så allt beror på dig och ponnyn :) ser man till ponnytravet så är gränsen 160cm & 60kg för att tävla B-ponny om du vill ha vart fasta riktlinjer Hoppas detta är till någon hjälp

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Vega__
0

Tack så mkt :)