Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettlöshoppning
Läst 372 ggr
Linnea2004
2021-08-16 15:15
0

Avstånd för löshoppning

Hej, Jag söker lite avstånd vid löshoppning..
Jag har hittat avstånd för storhäst över 3 hinder men inte över 2? Jag vet att 3 hinder är de vanliga för storhäst, åtminstone på unghästtester, men kan ändå vara kul att veta vad för avstånd man bör ha om man löshoppar över två?

Samma sak med ponny.. Jag har hittat avstånd för ponny över 2 hinder men om man vill testa 3 hinder så har jag ingen aning om vad de ska vara för avstånd? Som sagt samma sak där, vet att två hinder är de vanligaste..

Om man har en markbom före första hjälphindret, vad ska de vara för avstånd för ponny? Ska de vara samma som för galoppbommar? Storhäst har jag förstått ska vara 3 m..

EvertPevert
2021-08-18 22:46
0

Hmm, jag antar att det är samma avstånd mellan hinder 1 och 2, som det borde vara mellan 2 och 3. Så om du bara vill hoppa 2 hinder så använder du samma avstånd bara att du inte sätter fram tredje hindret, om du förstår vad jag menar.

Och om du vill hoppa 3 hinder så använder du samma avstånd som det är mellan första och andra hindret.

Osäker på galoppbom, borde finnas svar på Google.

Någon får rätta mig om jag har fel😊

EvertPevert
2021-08-18 22:47
0

Hittade detta på:
http://www.falbygdenshf.se/Smatt_gott/Hinder.html

A-ponny
Galoppbom innan hinder - 310 cm

B-ponny
Galoppbom innan hinder - 320 cm

C-ponny
Galoppbom innan hinder - 330 cm

D-ponny
Galoppbom innan hinder - 340 cm

Häst
Galoppbom innan hinder - 350 cm

Men sen beror det ju lite på vad för galopp hästen har, samt hur höga hindrerna är. Tror man räknar runt Lätt:c alltså typ 1m på storhäst((:

• Redigerat 2021-08-18 23:00 av EvertPevert